چگونه GameStop ، وال استریت را فتح کرد!

بامدادخبر  – سهام خرده فروش GameStop در این ماه تغییرات گیج کننده ای داشت، تغییراتی که برای ایجاد نگرانی در دل سرمایه گذاران حرفه ای وال استریت کافی بود، تا جایی که این نگرانی ها از وال استریت به راهروهای کاخ سفید در واشنگتن کشیده شد.  تحرکاتی که از  اعضای گروهی ۴میلیون نفره با نام […]

بامدادخبر  – سهام خرده فروش GameStop در این ماه تغییرات گیج کننده ای داشت، تغییراتی که برای ایجاد نگرانی در دل سرمایه گذاران حرفه ای وال استریت کافی بود، تا جایی که این نگرانی ها از وال استریت به راهروهای کاخ سفید در واشنگتن کشیده شد.
 تحرکاتی که از  اعضای گروهی ۴میلیون نفره با نام WallStreetBets در شبکه اجتماعی ردیت، از گروه های جنبش ۹۹ درصدی مبارزه با سیاست های وال استریت، که طی یک کنش جمعی، باعث برهم زدن معادلات بزرگان وال استریت شد.
بحث‌ اعضای این گروه بیشتر حول ایده‌های اقتصادی برای معاملات پرسود، جلوگیری از  معاملات زیان ده و تشویق افراد به سرمایه گذاری‌های بزرگ و جسورانه بود.
اعضای این گروه اخیراً یکدیگر را ترغیب کرده‌اند تا سهام گیم ‌استاپ را آن‌قدر بخرند که قیمتش پیاپی رشد کند.
اما آیا این تنها دلیل رشد بیش از ۱۰۰۰ درصدی سهام گیم‌ استاپ نیست، دلیل اصلی این اتفاق آن بود که بسیاری از صندوق‌های پوشش سرمایه گذاران حرفه‌ای  در وال‌استریت، سهام گیم‌ استاپ را بی‌ارزش می‌دانستند و با شرکت در قراردادهای فروش بر روی سقوط سهام این شرکت سرمایه گذاری کرده بودند.
وقتی که یک سهام زیر فشار سنگین فروشندگان است، افزایش قیمت آن، معالات را به هم می‌ریزد. به این معنی که با افزایش قیمت، فروشندگان مجبور می‌شوند برای جلوگیری از ضرر بیشتر، از قرارداد‌ها مذکور خارج شوند. برای انجام این کار، آنها باید سهام را هرچه سریع‌تر خریداری کنند که این هم به‌نوبه خود قیمت سهام را بالاتر می‌برد و این‌گونه یک حلقه تکرار ایجاد خواهد شد. این اثر، اصطلاحاً کاهش ناگهانی فروش یا «Short Squeeze» نامیده می‌شود.
در ماه جاری، هم‌زمان با اینکه فروشندگان گیم‌ استاپ وارد چرخه کاهش ناگهانی فروش شدند، سرمایه‌گذاران خرده‌پا و تازه ‌واردان بازار بورس هم یکدیگر را به ادامه حرکت (خریدهای بیشتر در قیمت‌های بالاتر) تشویق کردند.
به‌جرئت می‌توان گفت اتفاقات جدیدی که برای سهام گیم ‌استاپ رخ داده، هیچ ارتباطی با ارزش واقعی آن ندارد. در واقع، اتفاقات اخیر تحت تأثیر جنبشی است که هدف اصلی آن، ضربه‌زدن به فروشندگان ، صندوق‌های پوشش بیمه بورس و مؤسسات مالی بزرگ آمریکا است. بسیاری این جنبش را پایان‌بخش سلطه نخبگان مالی بر بازار سهام می‌دانند؛ افرادی که سال‌های سال از زیان‌دیدن معامله‌گران عادی سود کسب می‌کردند.
یکی از کاربران ردیت با اشاره به نقش مخرب بازیگران بزرگ در اقتصاد امریکا، «آنها» را مسبب همه‌ رکودها و بحران‌های مالی دانست که «خودشان» با پول مالیات‌دهندگان و افراد عادی، از فشار‌های این رکود در امان مانده‌اند. او نوشت:
«خرید سهام گیم ‌استاپ هیچ ارتباطی به حرص و طمع ندارد؛ این جنبش درواقع راهی برای پس‌گرفتن حقوقمان است. حقوقی که پیش‌تر برایش هزینه داده‌ایم.»
بسیاری از منتقدان این جنبش، موفقیت بازار گیم ‌استاپ و سایر شرکت‌های شبیه به آن را رد موقتی می دانند و معتقد اند که تأثیر این اتفاقات محدودبر بخش‌های کوچکی از بازاراست. اما سقوط شاخص‌های عمده سهام در روز چهارشنبه، زنگ هشداری برای کل بازار سهام بود.
ضررهای شدید فروشندگان عمده، ممکن است آن‌ها را وادار کرده باشد که برای جمع‌آوری پول، بخشی از سایر سهام‌های خود را به فروش برسانند. تا جایی که برخی از تحلیلگران معتقدند ریزش ۲.۶ درصدی شاخص S&P500 در روز چهارشنبه، متأثر از همین اتفاق است. از ابتدای ماه اکتبر تاکنون، این بدترین ریزشی است که بازار بورس امریکا تجربه کرده بود.
اتفاقات اخیر وال استریت تا حد زیادی قابل پیشبینی بود. اپلیکیشن‌های کارگزاری مانند رابین هود (Robinhood)، ورود تازه‌کارها به بازار بورس را بسیار ساده‌تر کرده‌اند. حق کمیسیون‌های معاملات به صفر رسیده و مردم با تلفن‌های همراه خود به‌راحتی می‌توانند وارد معاملات سهام شوند. با از بین رفتن هریک از این موانع، طرفداران حقوق مصرف‌کنندگان زمین بازی را گسترش می‌ دهند. اما آنها همچنین هشدار داده‌اند که آسان شدن بیش‌از‌حد معاملات، افراد تازه‌کار را به انجام معاملات بسیار زیاد و بیش‌از‌حد خطرناک سوق می‌دهد.
امین برنجکار- پژوهشگر روابط بین الملل و بازارهای مالی