با توجه به رشد کسب و کارهای مجازی، پیشگیری از جرایم سایبری ضرورتی انکار ناپذیر است

بامدادخبر– جلسه کمیسیون فناوری، اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه با دستور جلسه امنیت سایبری و بررسی الزامات امنیتی در حو ه استارتاپ ها و کسب و کارها با حضور نماینده پلیس فتا در استان و برخی از اعضای آن به صورت وبینار برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر ، یلدا راهدار […]

بامدادخبرجلسه کمیسیون فناوری، اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه با دستور جلسه امنیت سایبری و بررسی الزامات امنیتی در حو ه استارتاپ ها و کسب و کارها با حضور نماینده پلیس فتا در استان و برخی از اعضای آن به صورت وبینار برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر ، یلدا راهدار عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون فناوری، اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس در این جلسه گفت: امروزه فضای مجازی با زندگی روزمره و کسب و کار مردم وابسته شده است که این موضوع باید مورد توجه تصمیم گیران قرار گیرد.
وی با اشاره به تهدیدات سایبری در امنیت اطلاعات افزود: امنیت اطلاعات به حفاظت از اطلاعات و به حداقل رساندن خطر افشای اطلاعات در بخش های غیر مجاز اشاره دارد که با توجه به رشد کسب و کار های مجازی توجه به پیشگیری از جرایم سایبری ضرورتی انکار ناپذیر است.
راهدار اظهارداشت: امنیت اطلاعات مجموعه ای از ابزارها برای جلوگیری از سرقت، حمله، جنایت، جاسوسی و خرابکاری و علم مطالعه روش های حفاظت از داده ها در رایانه ها و نظام های ارتباطی در برابر دسترسی و تغییرات غیر مجاز است.
وی اضافه کرد: با توجه به تعاریف ارائه شده امنیت به مجموعه ای تدابیر، روش ها و ابزارها برای جلوگیری از دسترسی و تغییرات غیر مجاز در نظام های رایانه ای و ارتباطی اطلاق می شود اما نکته ای که وجود دارد این است که مقوله امنیت اطلاعات در عصر اطلاعات نه به صورت یک کالا و یا محصول بلکه به صورت یک فرآیند نگاه کرده و امنیت را در حد یک محصول خواه نرم افزاری و یا سخت افزاری تنزل ندهیم.
رئیس کمیسیون فناوری، اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس در خصوص وضعیت بزهکاری سایبری بر اساس آمار پلیس فتا ادامه داد: بررسی جرائم سایبری در سالهای ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۵ نشان می دهد که از مجموع پرونده های تشکیل شده در حوزه اقتصادی ۴۷ درصد، حوزه اخلاقی و فرهنگی ۳۲ درصد و حوزه اجتماعی ۱۴ درصد و حوزه سیاسی ۷ درصد از جرائم را به خود اختصاص داده است.
راهدار عنوان داشت: بیشترین جرائم مربوط به جرم برداشت غیر مجاز از حساب های بانکی با ۳۶ و نیم درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب با ۹ و نیم درصد و کلاهبرداری رایانه ای با ۸ و ۸ دهم درصد می باشد.
وی تصریح کرد: گسترش روز افزون خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در سالهای گذشته موجب شده وقوع جرائم سایبری هر سال نسبت به سال قبل از آن افزایش پیدا کند که از بدو تاسیس پلیس فتا تاکنون حوزه اقتصادی بیشترین میزان جرائم در هر سال را به خود اختصاص داده است.
راهدار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی نیز افزود: در خصوص این طرح معتقدیم همه متخصصان باید کمک کنند تا نمایندگان با اطلاعات دقیق، صحیح و کارشناسی بتوانند این طرح را دنبال کنند که در این زمینه فعالان بخش خصوصی در استان های مختلف بر اساس تقسیم وظیفه با نمایندگان شهرهای خود جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی برگزار و مباحث را بررسی کردند.
وی با تاکید بر اینکه در موضوع طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، همه ابعاد و نظرات کارشناسی خبرگان این بخش مورد توجه قرار گیرد بیان کرد: دغدغه مدیران و نمایندگان در خصوص فضای مجازی را درک می کنیم اما امروزه فضای مجازی با زندگی روزمره و کسب و کار آنها وابسته شده است که این موضوع باید مورد توجه تصمیم گیران قرار گیرد.

راهدار با تاکید بر اینکه تدوین هر قانونی نیاز به بررسی ابعاد و چالش های دقیق آن موضوع توسط خبرگان و متخصصان دارد اضافه کرد: طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی علیرغم دوبار بازبینی، همچنان ایرادهای زیادی دارد که بخش خصوصی در کشور تلاش کرد با مباحث کارشناسی مشکلات و اصلاحات را مطرح کند.
در این جلسه مهرداد سهرابی مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس نیز گفت: موضوع طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی در چند هفته اخیر یکی از چالش های فعالان حوزه فضای مجازی بود که این طرح باید به صورت کارشناسی و با مشورت نظر فعالان این عرصه در بخش خصوصی مورد بررسی نمایندگان مجلس قرار گیرد.
وی اضافه کرد: انتظار داریم نمایندگان مجلس و تصمیم گیران در خصوص فضای مجازی به موضوع مهم کسب و کارها در حوزه فضای مجازی و منافع بخش خصوصی به ویژه کسب و کارهای نوپا توجه ویژه داشته باشد.
در ادامه این جلسه نوروزی پور نماینده پلیس فتا استان فارس به بیان مواردی در خصوص امنیت کسب و کارهای مجازی و کاربران دریافت سرویس های اینترنتی پرداخت.
وی گفت: تمامی کسب‌ و کارهای اینترنتی باید در یک چارچوب مشخص فعالیت کنند لذا صاحبان تمامی کسب ‌ وکارهای فعال در فضای مجازی بایستی پس از تصویب قانون تجارت الکترونیک در سال ۸۲، نماد اعتماد الکترونیک داشته باشند.
نوروزی پور با بیان درباره چگونگی انجام یک خرید اینترنتی معتبر افزود: مقرر شده تمام کسب‌ و کارها برای دریافت هرگونه درگاه پرداخت، دارای نماد اعتماد الکترونیک و یا «اینماد» باشند بنابراین مردم برای خرید از سایت‌های مختلف حتماً توجه داشته باشند که سایت مربوطه دارای نماد اعتماد الکترونیک (اینماد) و پروانه صنفی باشد.
وی اضافه کرد: پلیس فتا با ارائه اصول فنی و امنیتی حوزه کسب و کارهای اینترنتی در قالب ۵ بخش امنیت سایت، پیکر بندی سرور، پیکر بندی پایگاه داده، انتظامی سایبری و امنیت اپلیکیشن های موبایلی تمهیداتی را برای موفقیت کسب و کار فراهم کرده است.
نوروزی پور ادامه داد: افراد می توانند با رعایت نکات این بخش ها ضمن افزایش امنیت در کسب کار فضای آسایش، آرامش و خرید مطمین را برای مشتریان در استفاده از خدمات فراهم و از پشتیبانی پلیس فتا بهره مند شوند.