با تاکید بر حفظ برجام؛

پوتین: وقوع جنگ تمام عیار برای جهان فاجعه بار خواهد بود

رئیس جمهوری روسیه در مورد امکان آغاز جنگ در خاورمیانه با تداوم تنش آفرینی های آمریکا گفت که همه باید برای کاهش تنش در منطقه تلاش کنیم، زیرا که وقوع یک جنگ نظامی گسترده به یک فاجعه برای جهانیان بدل خواهد شد. ولادیمیر پوتین روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کاخ […]

رئیس جمهوری روسیه در مورد امکان آغاز جنگ در خاورمیانه با تداوم تنش آفرینی های آمریکا گفت که همه باید برای کاهش تنش در منطقه تلاش کنیم، زیرا که وقوع یک جنگ نظامی گسترده به یک فاجعه برای جهانیان بدل خواهد شد.

ولادیمیر پوتین روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کاخ کرملین در پاسخ به سوال خبرنگار اینترفاکس که در مورد امکان وقوع جنگ در خاورمیانه در پی اقدامات آمریکا پرسیده بود، افزود: با مرکل درباره این وضعیت صحبت کردیم، امیدواریم جنگ تمام عیار بین ایران و آمریکا رخ ندهد.

وی در همین حال یادآورشد که بین ایران و آمریکا مناقشه نظامی رخ داده است اما وضعیت به مرحله جنگ تمام عیار کشیده نشده است.

پوتین هشدار داد که اگر جنگ تمام عیار آغاز شود برای کل منطقه فاجعه خواهد بود. این مساله باعث جاری شدن سیلی از پناهندگان می شود و فاجعه ای انسانی و اقتصادی را در منطقه رقم می زند.

رئیس جمهوری روسیه گفت: با صدراعظم آلمان درباره وضعیت کنونی منطقه خاورمیانه و راه‌ حل هایی برای جلوگیری از بروز چنین فاجعه ای گفت وگو کردیم.

پوتین با یادآوری اینکه درباره برجام با مرکل صحبت کرده است، افزود: پس از خروج آمریکا از برجام وضعیتی پیش آمد که ایران نیز از برخی تعهدات خود صرف نظر کرد.

وی ادامه داد: تاکید می کنم که این تعهدات را ایران داوطلبانه برعهده گرفته بود و تهران اعلام کرده است که می تواند در آینده به تعهدات خود بازگردد.
پوتین گفت: روسیه و آلمان بر اجرای برجام اصرار دارند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین اینستکس را ساز وکار مهمی برای تجارت با ایران خواند و بر لزوم عملیاتی شدن و اجرای کامل آن برای مشارکت کشورهای مختلف در این ساز و کار تاکید کرد.

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود به وخامت اوضاع لیبی اشاره و اضافه کرد: در این کشور تحرکات تروریستی گسترش می یابد که نه فقط منطقه را بی ثبات بلکه کشورهای اروپایی را نیز تحت تاثیرات منفی خود قرار می دهد.

وی بر لزوم حل مسائل لیبی از راه‌های صلح آمیز و سیاسی با مشارکت طرف های درگیر این کشور تاکید کرد.

پوتین در ادامه سخنان خود گفت که وضعیت سوریه رو به تثبیت است و حکومت مرکزی در این کشور تقویت شده است و مسکو به همکاری با ایران و ترکیه در فرمت آستانه برای حل مسائل سوریه ادامه خواهد داد.

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود آلمان را شریک مهم تجاری روسیه خواند و افزود: آلمان پس از چین شریک دوم تجاری روسیه است و حجم مبادلات اقتصادی روسیه و آلمان هر سال افزایش می یابد.

وی یادآورشد که حجم سرمایه گذاری های آلمان در روسیه به ۲۰ میلیارد دلار رسیده و شرکت های روسی نیز ۹ میلیارد دلار در اقتصاد آلمان سرمایه گذاری کرده اند.