پهپاد جدید ایران با نام مبین در روسیه به نمایش درآمد

  مسکو- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یکی از جدید ترین پهپادهای خود به نام مبین را در نمایشگاه هوایی روسیه نمایش داد. نمایشگاه بین المللی هوافضای روسیه به نام ماکس-۲۰۱۹ با حضور ایران و ۱۶ کشور دیگر در روسیه از امروز سه شنبه در محل مجموعه نمایشگاه هوایی شهر ژوکوفسکی در شرق مسکو […]

 

مسکو- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یکی از جدید ترین پهپادهای خود به نام مبین را در نمایشگاه هوایی روسیه نمایش داد.

نمایشگاه بین المللی هوافضای روسیه به نام ماکس-۲۰۱۹ با حضور ایران و ۱۶ کشور دیگر در روسیه از امروز سه شنبه در محل مجموعه نمایشگاه هوایی شهر ژوکوفسکی در شرق مسکو به مدت پنج روز آغاز به کار کرد.

ساعاتی پیش برخی رسانه ها در ایران به اشتباه اعلام کرده بودند که جدیدترین موشک کروز ساخت جمهوری اسلامی ایران با نام «مبین» در نمایشگاه بین‌المللی هوافضای روسیه (ماکس۲۰۱۹) به نمایش درآمده است.
وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران دراین نمایشگاه پهپاد نظامی مبین را به عنوان یکی از جدیدترین محصولات خود نمایش داد.
این پهپاد که سه متر طول و ۶۷۰ کیلوگرم وزن دارد، می تواند ۱۲۰ کیلوگرم تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز مامورت را با خود حمل کند.
بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط غرفه ایران در نمایشگاه نظامی روسیه مبین می تواند تا ارتفاع ۴۵ هزار پایی بالا برود و ۴۵ دقیقه به صورت مداوم تا سرعت ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.
این پهپاد ایرانی با توجه به توانایی پرواز در ارتفاع پایین و سطح مقطع راداری بسیار کم، از قابلیت رادارگریزی نیز برخوردار است.
در نمایشگاه امسال بیش از ۳۴۰ شرکت از کشورهای مختلف شرکت می کنند و آخرین دستاورهایی هوایی و فضایی خودرا به نمایش خواهند گذاشت.
نمایشگاه ماکس روسیه از سال ۱۹۹۲ به صورت دوسالانه برگزار می شود و علاوه بر شرکت سازندگان محصولات هوایی و فضایی، بزرگترین سمپوزیوم بین طراح‌های روسیه و دیگر کشورها برای تبادل تجربیات است.
در نمایشگاه امسال، هیات ایرانی به ریاست امیر سرتیپ عبدالکریم بنی طرفی معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران شرکت دارد.
رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع دیروز به خبرنگار ایرنا گفت: ایران در این دوره از نمایشگاه به دنبال صادرات محصولات و فناوری خود به کشورهای علاقه مند است.
وی افزود: محصولاتی که ما با خود به روسیه آورده ایم همگی مجوز صادرات دارند چرا که ما به دنبال نشان دادن توان صادراتی خود و گفت وگو با کشورهای دوست برای فروش محصولات خود به عنوان کالای صادراتی هستیم.
بنی طرفی ادامه داد: ایران محصولات زیادی در زمینه های مختلف برای صادرات دارد اما ما تنها محصولاتی را که امکان صادرات آن در حال حاضر وجود دارد را در نمایشگاه هوافضای روسیه به نمایش می گذاریم.
معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ادامه داد: با مقامات روسیه، چین و دیگر کشورهای دوست که با تهران ارتباط نزدیک دارند مخصوصا کشورهای مسلمان در حال مذاکره هستیم و مباحث صادراتی را در دیدار با آنها دنبال خواهیم کرد.
وی توضیح داد: در غرفه امسال ایران یک نمونه هواپیمای جت آموزشی، چند نمونه هواپیمای بدون سرنشین نزدیک پرواز و دورپرواز و چند نمونه موتور هواپیما عرضه خواهیم کرد.
توانایی تولید پهپاد نسل پنج در ایران
به گفته کارشناسان نظامی جمهوری اسلامی ایرانی یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان در ساخت و استفاده از پهپاد نظامی است.
امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش چندی پیش با بیان اینکه ایران به فناوری‌های روز دنیا از جمله پهپادهای نسل ۵ دست یافته است، اعلام کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران جزو پنج قدرت ساخت پهپاد رزمی در جهان هستند.
وی اظهارداشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پهپادهای مورد استفاده خود را کاملاً بومی و با کمک متخصصان داخلی تولید می‌کنند.
وی افزود: انواع پهپادهای مورد نیاز خود را در داخل کشور می‌سازیم و جزو پنج کشور برتر جهان در ساخت پهپاد هستیم.
این فرمانده ارشد نظامی خاطرنشان کرد: نیروی هوایی ارتش نیز در کنار سایر نیروهای مسلح انواع پهپادهای بُرد بلند، رزمی و شناسایی را تولید می‌کند و در اختیار دارد.
امیر نصیرزاده به خودکفایی صنایع دفاعی کشور اشاره کرد و گفت: تمام دستاوردهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم و تهدید به دست آمده‌اند.
وی از اجرای عملیات‌های متنوع پهپادی در نیروی هوایی خبرداد و گفت: در رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت ۹۷ برای نخستین بار در کشور عملیات پرواز ترکیبی پهپادها و جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش اجرایی شد.

اذعان اندیشکده انگلیسی به پیشرفت ایران در ساخت پهپاد
اندیشکده انگلیسی مطالعات راهبردی «روسی» (Russi) در گزارشی با عنوان «هواپیماهای بدون سرنشین در خاورمیانه» با بررسی کشورهای دارنده فناوری در منطقه یعنی ایران، ترکیه و رژیم صهیونیستی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود سال‌ها تحریم در حوزه‌های مختلف به ویژه در عرصه نیروی هوایی، توانسته به طور مستقل هواپیماهای بدون سرنشین خود را توسعه دهد و از این هواپیماها علیه اهداف گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه استفاده کند.
در این گزارش با یادآوری عملیات نیروهای ایرانی در شکار هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی «آر کی و ۱۷۰» (RQ۱۷۰) آمریکایی آمده است: متخصصان ایرانی توانستند که کل مجموعه این پهپاد آمریکایی را با روش مهندسی معکوس بسازند.