وزیر بهداشت در سی و ششمین آیین پویش ره سلامت:

واکسیناسیون را از فردا با قدرت آغاز می‌کنیم

بامدادخبر– وزیر بهداشت با بیان اینکه واکسیناسیون را از فردا با قدرت آغاز می‌کنیم، گفت: در طول یک سال، ۱۶۰ دستگاه سی تی اسکن در کشور نصب و ۴۰۰ آزمایشگاه تشخیص مولکولی راه اندازی کردیم. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر  دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سی و ششمین آیین پویش […]

بامدادخبروزیر بهداشت با بیان اینکه واکسیناسیون را از فردا با قدرت آغاز می‌کنیم، گفت: در طول یک سال، ۱۶۰ دستگاه سی تی اسکن در کشور نصب و ۴۰۰ آزمایشگاه تشخیص مولکولی راه اندازی کردیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر  دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سی و ششمین آیین پویش ره سلامت که امروز در استان آذربایجان غربی برگزار شد، ضمن تشکر از استاندار، رییس دانشگاه علوم پزشکی، روحانیت معزز، امام جمعه بزرگوار، مقامات ارجمند نظامی و انتظامی که این ستاد استانی را هدایت و مدیریت کردند، عنوان کرد: آذربایجان غربی یکی از استان های نمونه ما با وجود تمام ترددهای مرزی در بحث مقابله با کرونا بود که به خوبی درخشید و رکورد بسیار بسیار خوبی را در مدیریت یکی از سهمگین ترین امواج بیماری های واگیر جهان که شاید هر ۲۰۰ سال یکبار اتفاق بیافتد، رقم زد.
وی عنوان کرد: خوشحالم از اینکه در اوج گرفتاری با کرونا توانستیم در توسعه زیرساخت ها هم موفق شویم و امروز علاوه بر پروژه های کوچک و‌ بزرگ یکی از بزرگترین پروژه های ملی یعنی بیمارستان زنان مزین به نام بانوی خدمتگزار را که در این سرزمین خدمت کرده اند، را افتتاح کنیم. خوشبختانه با وجود تحریم ها و کمبود ها به دلیل بیماریابی و درمان سرپایی با طرح شهید سلیمانی موج چهارم را با کمترین عارضه و مرگ و  میر پشت سر گذاشتیم. مدت ها پیش خبرهایی از ورود ویروس هندی و آفریقای جنوبی داشتیم، مرزهای درهم آمیخته بیماری را طی یک سال و نیم گذشته رصد می کنیم. از دو ماه پیش حدودا با نقطه یابی کانون های ویروس جهش یافته در استان های هرمزگان، بوشهر، آذربایجان غربی، یزد، قم و چند نقطه دیگر توانستیم از گسترش این ویروس جلوگیری کنیم و نگذاشتیم ویروس، ما را در عرصه ملی گرفتار کند. اگر دقت شبانه روزی در محصور کردن نقاط آلوده نبود از دوماه پیش سراسر استان گرفتار ویروس هندی و هندی-کالیفرنیایی می شد.
وزیر بهداشت بیان کرد: تحریمی که ما در این ایام تحمل کردیم کسی در تاریخ این مملکت سراغ نداشت و هجمه ای که از یک بیماری عفونی هم دیدیم هجمه ای بود که در تاریخ این مملکت کسی به یاد ندارد. کسی بعد از طاعون و اپیدمی های وحشتناک به یاد ندارد که چنین موجودی پا به عرصه خلقت گذاشته و دنیا را همزمان فلج کرده باشد. تمام مناسبات اقتصادی، اجتماعی، مذهبی، فرهنگی و سیاسی را تحت تاثیر قرار داده است.
مدافعان سلامت پیک های بسیار سنگینی را مدیریت کردند
وی با اشاره به اینکه در اوج این گرفتاری با خزانه تهی و بعضا با نامهربانی هایی مواجه شدیم، گفت: اما مدافعان سلامت پیک های بسیار سنگینی را مدیریت کردند؛ ۱۴ فرودین سال ۹۹ پیرو تقاضای بنده از مقام معظم رهبری، ایشان موضوع را به برخی دوستان هم ارجاع ندادند و بلافاصله مرقوم فرمودند یک میلیارد دلار را به نظام سلامت اختصاص دهید اما هنوز تا این لحظه قسمت قابل توجهی از این پول را دریافت نکرده ایم و آنهایی هم که دریافت کردیم قطره چکانی بود.
دکتر نمکی در ادامه گفت: از این موضوعات بگذریم، روزهای سختی که ما ماسک و شوینده نداشتیم، گذشت و همه این موارد مرتفع شد و امروز خوشبختانه صادرکننده بسیاری از این محصولات هستیم. در طول یک سال، ۱۶۰ دستگاه سی تی اسکن در کشور نصب کردیم.۴۰۰ آزمایشگاه تشخیص مولکولی راه اندازی کردیم که به ۴۵۰ عدد می رسد. حدود ۴۹۰ اکسیژن ساز در سراسر کشور نصب کردیم. اینکه تعداد تولیدکنندگان اکسیژن ساز در کشور چقدر است را شما هنوز نمی دانید.
وزیر بهداشت تصریح کرد: در یکی از روزهای گذشته بیمارستان توحید سنندج اکسیژن کم آورد، بنده با مسئول تانکر اکسیژنی که از اصفهان حرکت کرده بود هر دقیقه در تماس بودم که نخوابد و اینکه در راه متوقف نشود تا زودتر به مقصد برسد تا بیماران نفس کم نیاورند و بعد، این رسانه هایی که هماهنگ با جریانی از داخل و خارج هستند، این اداها را مطرح می کنند. قوم کرد را کشتند، بلوچ را نابود کردند.
وی توضیح داد: اکنون در سیستان و بلوچستان ۵۰۰ تا ۶۰۰ تخت خالی داریم. میزان بیمار امروز سیستان و بلوچستان یک چهارم پیکی است که ما در استان هرمزگان ثبت کردیم. در زاهدان ۴۵۰ تخت خالی داریم. ماه گذشته سه دستگاه اکسیژن ساز به استان ارسال کردیم. برخی با سیاه نمایی و کمال وقاحت اعلام می‌کنند که شرایط سیاه است. یک پیرمرد ۸۷ ساله دیشب در بلوچستان با دیابت پیشرفته فوت کرد و می گویند در قبرستان ها مرده ها روی هم می گذارند.
نباید برای مدافع سلامت فراورده مخرب تولید کرد
دکتر نمکی با بیان اینکه اگر در این موج نه فقط برای بیمار کرونایی حتی برای بیمار غیر کرونایی هم می گفتند در بیمارستان جا نداریم ببینید چه بی آبرویی برای جمهوری اسلامی ایران رقم می زدند، عنوان کرد: خدا مرحمت کرد. ما از این تنهایی و عزلت گله مند هستیم، از مردم به شدت سپاسگزاریم، مردم ما منتهای محبت را کردند، علی رغم کمک هایی که باید به مردم میشد و نشد، همچون دفاع مقدس جوانمردانه ایستادند. کاسبی که فقط یک دکه داشت و همه اموراتش از آن بود، در کنار ما ایستاد.
وزیر بهداشت افزود: اگر امروز این حرف ها می زنم به این دلیل است که همکاران من مرتب می گویند که تو سردار، پرچمدار و نماینده این عرصه هستی و چرا این موضوعات را نمی گویی. چرا نمی گویی که من مسئول عدم ورود بیمار آلوده از مرز به کشور نیستم. چرا نمی گویی روزی چندهزار مورد آلوده با التور، کرونا و مالاریا سرتاسر این مرز را طی می کنند. من و تیمم چقدر قدرت ایستادگی در برابر این امواج را داریم؟ اما اگر یک تخت کم بیاوریم همه مسئولیت با وزارت بهداشت است، این جوانمردانه نیست.
وی گفت: سرداران این عرصه را با جو تبلیغاتی مسموم مورد هجوم قرار می دهند، درحالی که من و همکاران در حال آماده کردن تخت و فراهم کردن دستگاه اکسیژن و دارو هستیم و دیگر نمی توانیم فضای مجازی رصد کنیم البته کار ما هم نیست، اگر در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس فرماندهان را می زدند، آیا کسی از آنها دفاع نمی کرد؟ کسی به عرصه نمی آمد؟ تشکیلاتی که همین وظیفه را بر عهده دارد نمی آمد به این اظهارات واکنش نشان دهد؟ یک نفر بیایید و به دروغ بگوید قطع برق باعث مرگ این همه بیمار شد و آنهایی که مسئولیت حفظ امنیت این نظام را دارند، این امواج را رها کنند، من و همکارانم چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ این مظلومیتی است که مدافعان سلامت دارند، هم باید هجمه تحمل کنند و هم از حیثیت نظام جمهوری اسلامی در برابر اندیشه های معاند مخرب دفاع کنند. ما واقعا از این بابت ها گله مند و دردمندیم.
دکتر نمکی عنوان کرد: می گوییم رستوران ها عامل اصلی آلودگی هستند اما دو شب گذشته دیدم که تمام رستوران ها باز هستند، من میفهمم که رستوران دارها در مضیقه هستند اما بیش از آنها مدافع سلامت در مضیقه است. مدام در جلسات می گویند که تاب آوری مردم کم می شود، بله حق دارند بعد از یک سال و نیم تاب آوری آنها کم شود اما یک نفر نمی گویند که تاب آوری مدافع سلامت را تا چه زمانی باید نگه دارم؟. این افراد خط مقدم جبهه هستند. از عزیزانی که مرتب ما را مورد محبت قرار می دهند، تشکر می کنم اما مدافع سلامت نیازمند مهربانی ویژه است، نیازمند است وقتی ناجوانمردانه به او حمله شد دیگران که البته مردم نیستند به میدان بیایند.
وزیر بهداشت اظهار کرد: نباید برای مدافع سلامت تولید فراورده مخرب کرد، نباید برای آنها موج جدید بیماری فرستاد، آنها زیر این بار سنگین له می شوند. موج پنجم خارج از توانمندی مهاری ما شکل گرفت، بدون کنترل از مرزها وارد کشور شدند. برخی از دوستان در انتخابات شوراها سفره های رنگین انداختند، خوشبختانه در انتخابات ریاست جمهوری گرفتار تبلیغات گسترده نبودیم اما در انتخابات شوراها نامه های متعدد نوشتم؛ در روستاها، جمعیت های زیاد بدون ماسک دور هم نشستند و ما را گرفتار کردند.
محدودیت ها مطلقا اجرا نمی شوند
وی ادامه داد: محدودیت ها مطلقا اجرا نمی شوند. ما از شادی مردم شاد و از اندوه مردم غصه می خوریم اما بیش از آن غصه می خوریم که موج بیماری همکاران ما را از پای در می‌آورد. این دردمندی هایی است که مدافعان سلامت دارند و در بسیاری از عرصه ها تنها هستند. جیب خالی، درآمد نزدیک به صفر و عدم حمایت لازم.
دکتر نمکی در ادامه به واکسیناسیون اشاره و بیان کرد: واکسیناسیون را از فردا با قدرت آغاز می‌کنیم. بروید و برآورد کنید که کجای دنیا وزیر بهداشت باید واکسن وارد کند. واکسن را میاوردند و تحویل وزارت بهداشت می دهند. قرار نیست بنده واکسن بیاورم اما از اردیبهشت سال گذشته دنبال این موضوع بودم. دوستان و دشمنان هر دو ما را قال گذاشتند اما ناجوانمردانه است که می گویند وزارت بهداشت در واردات واکسن تعلل کرد آن هم کسانی که می دانند و می گویند.
وزیر بهداشت افزود: فعلا این کسوت وزارت دهان من را بسته و ان شاالله روزی که از این گرداب پرمشغله خلاص شوم گفتنی های بسیاری است که باید با مردم گفت تا بدانند که در روزهای سخت مملکت مرد و نامرد چه کسی بوده است. به هر ترتیب واردات واکسن وظیفه ما نبود اما به هرحال تلاش کردیم. بزرگ‌ترین کاری هم که کردیم ساخت واکسن داخلی بود. اگر بنده تن بر این آتش نمیزدم مطمئن باشید خبری از واکسن داخلی نبود. دلیل برخی از این ترکش هایی هم که به سمت ما آمد همین بود که در کشور واکسن تولید کردیم. روزهایی که من تازه وارد وزارت بهداشت شدم هجمه ای عجیب وارد کردند برای اینکه از واردات دارو جلوگیری کردم. دارویی که ۵ تا ۱۵ تولید کننده داخلی داشت با ۱۰ تا ۱۵ برابر قیمت به کشور وارد می کردند و بازار داخل را له می کردند، جلوی این جریان ایستادم.
وی تصریح کرد: امروز تولید داخل نسبت به روزی که من به وزارت بهداشت آمدم ۹۲ درصد افزایش پیدا کرده است و واردات با وجود کرونا حداقل ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
 اعتقاد من این است که اگر عزیزان ما روزی از از مرزهای جغرافیایی دفاع می کردند امروز باید از مرزهای شفافیت و پاکیزگی دفاع کنند، خوره امروز نظام جمهوری اسلامی ایران فساد است و اگر این فساد را ریشه کن نکنیم، فروخواهیم ریخت. عده ای بلوا می کنند که ما از وزارتخانه برویم و برگردنند به سازمان غذا و دارو تجهیزات پزشکی. این شخص یعنی بنده نگذاشت یک و نیم میلیارد دلار واردات داشته باشیم. نمی دانند که اگر این حقیر رفت، رییس جمهور منتخبی که برای مبارزه با فساد و شفافیت به مردم قول داده است، اجازه چنین کاری را نخواهد داد. اول باید پاکیزه تبار باشید، آنها بیهوده تلاش می کنند.
عده ای تمام هم و غم خود را گذاشته اند که نظام سلامت را بزنند
دکتر نمکی گفت: عده ای هم ما را به دلیل ابراز ارادت به برخی جاها می زنند، ‌والله خودم و خانواده ام نذر کرده بودیم که اگر خدا صلاح بداند و مردم آسیب نبینند بنده وزیر نشوم و اکنون هم آرزوی قلبی من این است که اگر مردم و مملکت آسیب نبینند از این جو بسیار بسیار ناخوشایند دور شوم. عده ای هم تمام هم و غم خود را گذاشته اند که نظام سلامت را بزنند تا بنشینند پشت این صندلی، نوش جانتان؛ اما نامردی و بی انصافی نکنید.
وزیر بهداشت یادآور شد: در شرایطی که آمریکایی ها سه هفته پیش اعلام کردند که اجازه می دهیم ماسک و واکسن به ایرانی ها بدهید. خدا را شکر به تولید داخل رسیدیم و من اکنون درحال پرداخت کفاره آن هستم. یک روز می گویند شریک برکت است روز دیگر می گویند شریک وارد کننده است، خودشان این تناقض را هنوز نتوانسته اند جمع کنند.
وی با بیان اینکه ان شاالله از فردا تزریق روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دز واکسن را آغاز خواهیم کرد، خاطرنشان کرد:  خوشبختانه در استان آذربایجان غربی و شرقی ایستگاه تزریق وجود دارد. در رابطه با پیک پنجم، یکشنبه صبح مرحله جدید طرح حاج قاسم سلیمانی را آغاز خواهیم کرد و از طریق ویدئو کنفرانس با فرماندهان سپاه و بسیج و عزیزانمان در دانشگاه های علوم پزشکی در ارتباط خواهیم بود.
دکتر نمکی در پایان عنوان کرد: در تشکیل زیرساخت های استان به شدت باید کار کنیم، این استان می تواند یکی از الگوهای موفق ما در توریسم سلامت باشد که در آینده در جذب سرمایه از جاهای مختلف کمک کننده باشد، باز هم از همه عزیزان تشکر می کنم، این موج را هم به زیبایی و حتی زیباتر از موج های قبلی با هم مدیریت خواهیم کرد.