صالحی در حاشیه بازدید از جشنواره تئاتر فجر:

همزمانی جشنواره تئاتر و فیلم فجر تاثیری در ریزش مخاطبین نداشته است

سید عباس صالحی بعدازظهر چهارشنبه از نزدیک به تماشای نمایش صدمین سالگرد فتح گریه نشست. وی پس از تماشای این نمایش با حضور در جمع خبرنگاران در مورد بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع اصحاب تئاتر مبنی بر افزایش بودجه و زیرساخت‌های تئاتر کشور گفت: وقتی که اولین شخص کشور چنین نگاهی به هنرهای نمایشی […]

سید عباس صالحی بعدازظهر چهارشنبه از نزدیک به تماشای نمایش صدمین سالگرد فتح گریه نشست.

وی پس از تماشای این نمایش با حضور در جمع خبرنگاران در مورد بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع اصحاب تئاتر مبنی بر افزایش بودجه و زیرساخت‌های تئاتر کشور گفت: وقتی که اولین شخص کشور چنین نگاهی به هنرهای نمایشی دارد قطعا این نگاه می‌تواند به کمک تئاتر بیاید، امیدوارم مسئولین از این حمایت استفاده حداکثری داشته باشند.

وی ادامه داد: البته شرایط کشور را می‌دانیم اما در همین شرایط حو‌زه هنر به صورت عام و حوزه هنرهای نمایشی به شکلی خاص جایگاهی دارند که نمی‌توانند مورد غفلت قرار بگیرند اما امیدوارم حمایت ایشان به کمک هنرهای نمایشی در سال ۹۹ بیاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تلاش ما بر این بود که تئاترهای تهرانی و شهرستانی با دغدغه کمتری حضور پیدا کنند، اما متاسفانه شرایط مالی قدری سخت است.

صالحی در مورد همزمانی جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر و ریزش مخاطبین به دلیل این تداخل خاطرنشان کرد: جشنواره‌ها همزمانی خاصی ندارند، در حال حاضر جشنواره موسیقی پس از اتمام هنرهای نمایشی آغاز می‌شود و در ادامه هنرهای تجسمی و مد و لباس را خواهیم داشت، در این میان تنها جشنواره تئاتر و فیلم دارای یک همزمانی است.

وی افزود: این نگاه وجود دارد که در ایام دهه فجر پاره‌ای از اتفاقات فرهنگی هنری را با هم ببینیم و این کمک می‌کند که برون دادهای هنری ایران در یک مقطع دیده شود، البته امکان انتخاب هم برای مخاطبین وجود دارد و کسانی که می‌خواهند به تماشای فیلم بنشینند از دیدن تئاتر محروم نمی‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره امکان محرومیت هنرمندانی که ترجیح دادند امسال در جشنواره حضور نداشته باشند، تو‌ضیح داد: تلاش ما همیشه براین بوده است که اهالی فرهنگ و هنر در کنار هم‌ هنر ایرانی را به پیش ببرند، سعی می‌کنیم که این مسیر را هم با جدیت به پیش ببریم.

صالحی در مورد ممیزی‌هایی که باعث تغییر در آثار شده است نیز تصریح کرد: از همکاران خود در هنرهای نمایشی و دیگر بخش‌ها خواسته‌ام سلایق را بر قوانین حاکم نکنند، ممکن است ما به برخی از قوانین نقد داشته باشیم اما رعایت قانون بهتر از بی‌قانونی است.

وی ادامه داد: اگر در شرایطی بخواهیم سلایق را حاکم کنیم آنقدر متکثر خواهد شد که دیگر نمی‌توان جمع‌بندی و پایان درستی را برای یک اثر در نظر گرفت، درخواستی که از همکاران خود در هنرهای نمایشی دارم این است که مسیر اعتدال و میانه‌روی و دقت در این مساله که قانون رعایت شود، اما سلیقه به کنار باشد را داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص وعده شفافیت مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تحقق آن بیان کرد: امسال دستورالعمل‌های شفاف‌سازی را به این شکل که رویدادها و جشنواره‌ها حداکثر تا سه ما بعد از یک رویداد فرصت دارند گزارش مالی و هزینه‌ای خود را اعلام کنند داشته‌ایم، با این وجود کارگروه این حوزه به جدیت در این مساله اقدامات لازم را انجام می‌دهد و از اصحاب رسانه هم می‌خواهیم اگر موضوعی بود از ما بخواهند.

صالحی در رابطه با پهنه فرهنگ و هنر تالار وحدت نیز گفت: در این رابطه با شهرداری صحبت‌های لازم را داشته‌ایم و دوستان هم در حال پیگیری هستند و براساس همکاری شهردار تهران نیز قرار است با یک روند سریع‌تر این طرح به یک نقطه قابل قبول برسد، تلاش براین است که تهرانی‌ها و تمام ایرانیان از این فضای خاطره انگیز هرچه سریع‌تر بهره ببرند.

وی درباره حمایت مالی شهرداری از جشنواره فیلم فجر و عدم حضور سازمان‌ها برای اسپانسر شدن در جشنواره تئاتر فجر نیز خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد یکی از مشکلاتی که داشته و داریم این است که کارگزاران ما با هنرهایی که ظرفیت تبلیغی و اثرگذاری بیشتری دارند ارتباط برقرار می‌کنند و این یک نقیصه است، برخی از هنرهای ما کمتر از این ظرفیت برخوردارند اما بعضا تاثیرگذاری‌های عمیق‌تری را در مسیر تحولات اجتماعی، فرهنگی و هنر دارند که یکی از آنها هنرهای نمایشی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: ما باید بخش‌هایی از هنرهای دیگر را با مسئولین مرتبط کنیم تا این تاثیرگذاری بیشتر شود، در تئاتر امروز اینکه یک اسطوره تاریخی کشور را به نمایش می‌گذاریم اتفاقی نیست که با کتاب خواندن یا فیلم دیدن بتوان حس علاقمندی به آن اتفاق را به راحتی نشان داد. اگر به وحدت ارضی و کلیت ایران فکر می‌کنیم این نوع تئاترها می‌تواند به روابط ملی عمق ببخشد.

صالحی گفت: اگر بتوانیم پاره‌ای از این نمایش‌ها را به فضای کارگزاران خود نزدیک‌تر کنیم تاثیرات این نوع تئاترها را برای حمکرانان بیشتر می‌کنیم و آن زمان است که حکمرانان به این نوع هنرها بیشتر نگاه می‌کنند.

وی در خصوص اینکه سازمان زیباسازی شهرداری برای همکاری با کارهای هنری به ویژه جشنواره فجر شرط گذاشته است نیز گفت: آن قسمتی که به کمک سینما آمده است که جای تشکر دارد ولی نباید فراموش کنیم که هنرها رقیب هم نیستند بلکه هنرها مکمل هم هستند پس نباید در خانواده هنر احساس رقابت ایجاد شود، بنابراین در فضاهای تبلیغاتی شرایط تقریبا برابر است اما در کل سال بین حوزه شهری و هنر به خصوص هنرهای نمایشی بخشی تبلیغات و بخشی حمایت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: خیلی وقت‌ها از طریق تبلیغات خوب هم می‌توان به کمک آمد و اسپانسر جذب کرد، بنده خوشبین هستم که مجموعه شهرداری در این دوره با نگاه بهتری کار می‌کنند اما باید توجه داشت که آنها نیز محدودیت‌هایی دارند. البته مطالبه‌گری از سوی اصحاب رسانه نیز پشتوانه محکم‌تری را ایجاد می‌کند تا در این حوزه‌ها بیشتر کار شود.