هدر رفتن فرصت طلاییِ پاسداشت مقام استاد شجریان در سایه شتابزدگی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در جلسه علنی یکشنبه ۲۰ مهر، در یک طرح دوفوریتی با نامگذاری یکی از معابر اصلی و مهم شیراز به نام زنده یاد استاد محمدرضا شجریان موافقت و آن را تصویب کردند. براساس این مصوبه، نام خیابان روبروی آرامگاه حافظ، به نام زنده یاد شجریان، […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در جلسه علنی یکشنبه ۲۰ مهر، در یک طرح دوفوریتی با نامگذاری یکی از معابر اصلی و مهم شیراز به نام زنده یاد استاد محمدرضا شجریان موافقت و آن را تصویب کردند.
براساس این مصوبه، نام خیابان روبروی آرامگاه حافظ، به نام زنده یاد شجریان، شخصیت نام آور عرصه موسیقی و آواز ایران، نامگذاری شد؛ همچنین ساخت سردیس یادبودی از استاد شجریان و نصب آن در خیابان یاد شده را نیز مصوب کرد که برای عملیاتی شدن، نیازمند تائید فرمانداری شهرستان شیراز است.
حمیدرضا محمدی، کارشناس ،گردشگری و فعال فرهنگی  با تاکید بر ضرورت پاسداشت شخصیت و ایجاد یادبودی از استاد موسیقی ایران در این باره بیان کرد: چهره حافظ دارای اعتبار جهانی و یک درخت استوار فرهنگ و ادب فارسی است که در روزهای اخیر گذر روبروی حافظیه به خیابان استاد شجریان تغییر نام و مصوب شورای اسلامی شهر شیراز شد.محمدی این اقدام را عجولانه و غیرکارشناسی عنوان کرد و در این باره گفت: تغییر نام خیابانی که از بدو تشکیل به نام حافظیه رقم خورده را ناممکن و عجولانه می دانیم و خواستار جانمایی دقیق و‌ کارشناسانه یک خیابان در همان محدوده به نام استاد شجریان هستیم تا ضمن پاسداشت خدمات این هنرمند عزیز از فراموش شدن نام وی زیر سایه پر رنگ حافظیه جلوگیری شود.
وی در ادامه نام گذاری خیابان های شیراز که به شکست منتهی شده  را تجربه ملموسی دانست و اذعان داشت:  بهره گیری از این تجربیات باعث جلوگیری از اشتباه مجدد و به هدر رفتن فرصت های طلایی این شهر فرهنگی است.
سعید زحمت کشان، فعال فرهنگی و منتقد حوزه مدیریت شهری در گفت و گوی تلفنی با تاکید بر این‌ که شیراز شعر شهرهای جهان است، بیان کرد: اولین مولفه در خصوص مدیریت شهری، موضوع شناخت است که شهر شیراز با پیشینه بسیار غنی از فرهنگ و تاریخ گوهربار خود دارد همواره در جهان زبانزد خاص و عام است و به عنوان پایتخت فرهنگی این مرز و بوم توسط صاحب نظران به روایت و عبارت های مختلفی چون شعر شهرهای جهان مشهور و توصیف گشته است.
زحمت کشان افزود: در چند روز اخیر که شاهد فقدان استاد شجریان از چهره‌های مطرح موسیقی سنتی ایران و جهان بودیم به پاس احترام و ایجاد پیوند معنوی با شخصیت این بزرگوار، شورای اسلامی شهر شیراز در یک اقدام بسیار مناسب اما شتابزده که البته این شتابزدگی خود نیز قابل تامل و نیاز مبرم به آسیب شناسی دارد؛ این موضوع را جهت نامگذاری پیاده راه بلاتکلیف حافظیه به نام استاد شجریان پیگیری و مصوبه ای را اعلام عمومی کرد که مورد حمایت شهروندان قرار گرفت اما با نقد هایی در رابطه با مکان یابی  همراه شد.
این کارشناس با اشاره به نقش و جایگاه خلاقیت در مدیریت شهری، مطرح کرد: ایجاد پیوند معنوی صرفا با نصب تابلو و تغییر نام محقق نمی شود و نمونه های بسیاری از عدم موفقیت این رویکرد و تفکر در شهر شیراز و سایر شهرهای ایران داریم و این مهم می تواند با خلاقیت هایی در رابطه با بهره گیری از ظرفیت های فراوانی نظیر تشکیل انجمن موسیقی سنتی استاد شجریان، موزه موسیقی سنتی و یا هر کاربری مرتبط دیگر فکر و با خرد جمعی همراه شود.
احمد تنوری، عضو محترم شورای اسلامی شهر شیراز در این باره گفت: جغرافیای تاریخی، جز لاینفک هویت تاریخی است و پاسداشت مقام این استاد گرانقدر در مکان مصوب فعلی مخالف هستیم؛ چراکه در حافظیه با توجه به قدمت اطلاق این نام در این معبر که جزئی از جغرافیای تاریخی شهر شیراز است و ۷۰۰ سال محل آرامگاه حافظ و در ابتدای شهرسازی مدرن نیز که در حدود ۱۰۰ سال اخیر به نام حافظیه شناخته می‌شود با تعویض تابلو و نصب سردیس محقق نخواهد شد.
تنوری در رابطه با ارائه‌ طرح هایی در شورا و ضرورت مکان یابی بهتر در این موضوع، گفت: طرح هایی در مکان ورودی شمال غرب شیراز از گویم تا دوکوئک یا در محله گویم و یا ورودی های دیگر شیراز به استثنای ورودی شمالی که به نام مقدس امام رضا (ع) است ارائه و پیشنهاد شد که در رابطه با محور ورودی شمال غرب شیراز این طرح در صحن شورا مطرح که با موافقان و مخالفان روبرو شد و طرح نیز رای نیاورد.
تنوری به عنوان کارشناس فرهنگی در پایان گفت: این موضوع حتماً باید به صورت تخصصی ادامه پیدا کند که در این رابطه حتما از ظرفیت وزارت میراث فرهنگی به خصوص مطالبه از شخص وزیر پیگیری خواهد شد و میراث فرهنگی می بایست از ارزش های فرهنگی این شهر نیز پاسداری و حفاظت کند.

لازم به ذکر است ،پیرو  درج  این خبر در پایگاه  بامداد  مبنی بر اعتراض به تغییر نام خیابان حافظیه به شجریان، موضع انتقادی آقای حمیدرضا محمدی بعنوان یک فعال مدنی مطرح شده و هیچ گونه ارتباطی با مواضع استانداری فارس بعنوان محل کار ایشان ندارد.