سمانه رعیت پیشه" - مشاور و مددکار اجتمای کلانتری 14 زاهدشهر شهرستان فسا:

مشاوره ،مشارکت یک یا چند عقل دیگر برای یافتن راه صحیح است

بامداد خبر :متاسفانه برخی درباره مشاوره دیدگاه بدی دارند. احساس می کنند مشاوره ، یعنی دخالت شخص سوم در زندگی؛ در حالی که مشاوره ،دخالت در زندگی نیست ،کمک کردن به زندگی است. مشاوره ،مشارکت یک یا چند عقل دیگر برای یافتن راه صحیح است.  به‌ گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر باید پذیرفت که بسیاری […]

بامداد خبر :متاسفانه برخی درباره مشاوره دیدگاه بدی دارند. احساس می کنند مشاوره ، یعنی دخالت شخص سوم در زندگی؛ در حالی که مشاوره ،دخالت در زندگی نیست ،کمک کردن به زندگی است. مشاوره ،مشارکت یک یا چند عقل دیگر برای یافتن راه صحیح است. 

به‌ گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر باید پذیرفت که بسیاری از ما به جهت تجربه کم از برخی قاعده های زندگی بی اطلاع هستیم. گاهی برخی از مسائل برایمان مسلم و حتمی است، در حالی که وقتی مشاوره می  کنیم، متوجه می شویم که در اشتباه به سر می بردیم . همین ناآگاهی ها، مشکلاتی در زندگی ایجاد می کند که به راحتی قابل جبران نیست. بسیار اتفاق افتاده که کسی مشکلی را به بزرگی کوه به شمار می آورد،اما با یک مشاوره ،خودش هم به آن مشکل خندیده و آن را سبک تر از کاه حس کرده است.

باخبر کردن شخص سوم از مشکل خویش ،بهتر از رشد آن مشکل است، مشکلی که می تواند تمام زندگی را تحت الشعاع خود قرار دهد.

عیب ما این است که در تمام امور زندگی مشاوره را به عنوان یک اصل پذیرفته ایم ، اما در خود زندگی این گونه نیستیم. اگر بخواهیم خانه ای یا ماشینی تهیه کنیم با اهلش  مشاوره می کنیم، ولی وقتی در اصل زندگی به مشکل بر می خوریم ،مشاوره نمی کنیم.

منظور از سفارش به مشاوره این نیست که یک پای زن و شوهر در خانه باشد و پای  دیگر شان در اتاق مشاوره.اول باید تلاش کنیم با مطالعه و گفتگو با اهل فن، قواعد زندگی مشترک را بیاموزیم ،سپس در مواردی که به مشکل برخورده و توان حلش را نداشتیم به  مشاور رجوع کنیم. باید پذیرفت که یک انسان در تمام ابعاد زندگی متخصص نیست تا  بتواند همه مشکلات را با اتکا به نظر خویش حل کند؛ اگر کسی بنای چنین کاری را  داشته باشد، زندگی خود رادر معرض خطر قرار داده است.

بارها در زندگی خود تجربه و در زندگی دیگران هم مشاهده کرده ایم که کاری را بدون  مشورت انجام داده ،اما پس از مدتی که نتیجه را دیده ایم پشیمان شده ایم. پس بدون شک  یکی از اصلی ترین پشتوانه ها در زندگی مشترک ،مشاوره است.

و اما ویژگی هایی که یک مشاور باید داشته باشد:

۱٫عاقل باشد : سخنان و راهکارهایی که مشاور برای حل مشکل ارائه می دهد، باید برخواسته از تدابیر منطقی وعاقلانه باشد. مشاوری که اسیر احساسات خود یا مخاطبش باشد، نمی تواند در مشاوره مصلحت حقیقی را در نظر بگیرد و به همین دلیل  هم قابل  اعتماد نیست.

۲٫خداترس : مشاوره عرصه حساسی است که در بسیاری از موارد شبیه به صحنه  قضاوت می شود. شرایط مختلفی درمشاوره اتفاق می افتد که مشاور در صورتی می تواند آنچه را حق است بگوید که از خدا بترسد.

۳٫صاحب نظر باشد: در هر زمینه ای باید با کسی مشورت نمود که در آن زمینه  صاحب نظر و متخصص باشد.متاسفانه بسیار مشاهده می شود که زوج های جوان،  راه های پیش گیری یا برون رفت از مشکلات را از کسانی می پرسند که صلاحیت های  ابتدایی نظر دادن درباره این امور راهم ندارند.

۴٫خیر خواه ودلسوز: مشاور، باید خیر و مصلحت دیگران را در نظر بگیرد؛ حب وبغضها رانباید در مشاوره دخالت داد، چراکه در این صورت نمی توان آنچه را که خیر مخاطب است در نظر گرفت .

۵٫رازدار: ما برای این که آنچه در دل داریم به راحتی به مشاور بگوییم ،باید خیالمان آسوده باشد که او این سخنان را به رسم امانت در نزد خود نگاه می دارد؛ در غیر این صورت نمی توانیم مشکلمان را آن گونه که هست نزد او بیان کنیم.

۷٫حلیم : مشاور نیازمند به حوصله فراوان است ، بیشتر مراجعه کنندگان به یک مشاور،کسانی هستند که در زندگی شان مشکلی پیش آمده و از مشاور تقاضای راه حل دارند؛ شنیدن مشکلات گوناگون در یک روز ممکن است از توان انسان کاسته و آرام آرام او را فرد کم حوصله کند. باید توجه داشت،  مشاوری که حلیم نیست نمی تواند راهنمای خوبی برای حل مشکلات باشد.

۸٫باتجربه : بر خلاف تصور برخی که سواد را شرط اول و آخر یک مشاور می دانند باید گفت همه چیز در سواد خلاصه نمی شود. تجربه خود معلم بزرگی است که از شرایط لازم برای یک مشاور قابل اعتماد است. بسیاری از مطالبی که در کتابها نمی  توان یافت ، در دنیای تجربه یافتنی است.

۹٫دور اندیش : برای ارائه راه حل در مشکلات مختلف باید، دور اندیش بود تا بتوان  راه کارهای درست ومنطقی ارائه داد. انسان سطحی نگر،فقط امروز رامی بیند و توانایی دیدن آینده راندارد.در حالی که در مشاوره باید به عاقبت کارها اندیشید.

۱۰٫شجاع: گاهی مشاوره با تمام هستی یک انسان گره می خورد که در این مواقع، اظهار نظر،نیازمند به جرات و جسارت ویژه است. مشاور در ابتدا باید از علم و تجربه کافی برای ارائه راه کار در این موارد برخوردار باشد؛ پس آن هم باید جرات کافی برای مشاوره در این موارد حساس را داشته باشد.

برگرفته از کتاب : “تا ساحل آرامش”- نویسنده: محسن عباسی ولدی

به اهتمام:  “سمانه رعیت پیشه” – مشاور و مددکار اجتمای کلانتری ۱۴ زاهدشهر شهرستان فسا