مدیریت بهینه منابع آبی و کاهش هزینه ها با اجرای سیستم آبیاری تیپ (نواری)

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی، بر اهمیت آبیاری تیپ و نقش بی بدیل این نوع از سیستم آبیاری در مدیریت بهینه منابع آبی و کاهش هزینه ها تاکید کرد.  مهندس علیمراد اکبری در بازدید از طرح سیستم آبیاری بارانی و قطره ای اراضی پایاب سد مقصودلوی شهرستان هریس، با بیان مطلب فوق گفت: نصب […]

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی، بر اهمیت آبیاری تیپ و نقش بی بدیل این نوع از سیستم آبیاری در مدیریت بهینه منابع آبی و کاهش هزینه ها تاکید کرد.

 مهندس علیمراد اکبری در بازدید از طرح سیستم آبیاری بارانی و قطره ای اراضی پایاب سد مقصودلوی شهرستان هریس، با بیان مطلب فوق گفت: نصب آسان و سریع، حمل و نقل راحت رول‌ها به خاطر سبکی وزن، امکان استفاده در اکثر زمین‌ها و جالیزها با پستی و بلندی محدود و بدون نیاز به تسطیح زمین، اتصالات ساده و ارزان قیمت، قابلیت کارگذاری ساده آن‌ها به صورت دستی و نچسبیدن جلبک و رسوبات معدنی به نوار تیپ از جمله مزایای مهم آبیاری نواری یا تیپ است.

به گفته وی، مقاومت در برابر UV، کودهای شیمیایی، سموم، مواد دفع آفات و اسپری‌های کشاورزی، صرفه‌جویی قابل ملاحظه در مصرف آب، افزایش بازدهی محصول، امکان پهن کردن مکانیزه توسط تراکتور در ابتدای فصل زراعی، جلوگیری از توسعه و رشد علف‌های هرز در سطح زمین کشاورزی و نیاز به فشار کم آب در نوار تیپ از دیگر مزایای شاخص این نوع آبیاری است.

بر اساس این گزارش، طرح حاضر در راستای سیاست های ابلاغی احیای دریاچه ارومیه و صرفه جویی در میزان آب مصرفی اجرایی شده و در اراضی روستای مقصودلو از توابع شهرستان هریس واقع شده است، مساحت کل اراضی ۶۱۰ هکتار تحت کشت آبی بوده که از این مساحت ۴۱۴.۵ هکتار مورد مطالعه قرار گرفته بدین صورت که ۳۹۲.۴ هکتار به کشت گندم با سیستم آبیاری بارانی به روش کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک اختصاص یافته و ۲۲.۱ هکتار بصورت باغ با آبیاری قطره ای طراحی شده است.

اراضی پایاب بارانی به ۴ فاز تقسیم شده است که هر فاز نیز به زیرفازهایی تقسیم بندی شده است و با برنامه ریزی آبیاری طراحی شده به صورت همزمان آبیاری می شوند. در فاز ۳ و فاز ۴ با توجه به وجود اختلاف ارتفاع زیاد نیاز به پمپ وجود ندارد و برای بخش قطره ای نیز یک عدد پمپ فشار قوی و یک عدد پمپ رزرو لحاظ شده است.

هزینه کل طرح بالغ بر ۷۹ میلیارد و ۱۷۸ میلیون ریال است که شامل هزینه سیستم آبیاری بارانی با برآورد مالی ۷۵ میلیارد و ۸۷۸ میلیون ریال و سیستم آبیاری قطره ای با هزینه ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال است که ۸۵ درصد آن سهم یارانه دولتی و ۱۵ درصد هزینه سهم بهره بردار می باشد.

گفتنی است؛ این بازدید با همراهی مهندس فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و مهندس عبداللهی نماینده مردم شهرستان اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی انجام شد.