شهردار منطقه هفت شیراز:

محورهای باستانی و میراث فرهنگی برم دلک وقصر ابونصر ساماندهی می‌شود

بامدادخبر– شهردار منطقه هفت شیراز اعلام کرد که محورهای باستانی و میراث فرهنگی در مناطق تاریخی برم دلک وقصر ابونصر که متعلق به دوران ساسانی است، با محتوای دوستدار طبیعت، ساماندهی می‌شوند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر سعید معصومی بیان کرد: محورهای باستانی و میراث فرهنگی یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهر شیراز است […]

قصر ابونصر

بامدادخبرشهردار منطقه هفت شیراز اعلام کرد که محورهای باستانی و میراث فرهنگی در مناطق تاریخی برم دلک وقصر ابونصر که متعلق به دوران ساسانی است، با محتوای دوستدار طبیعت، ساماندهی می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر سعید معصومی بیان کرد: محورهای باستانی و میراث فرهنگی یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهر شیراز است که با ساماندهی آنها می‌توان در ارتقای اقتصاد شهر و شهروندان نقش مهمی ایفا کرد. شهر دیرینه شیراز از جاذبه‌های تاریخی مهمی برخوردار است که درآمدزایی با خوشه‌های گردشگری می‌تواند در این حوزه نقش مهمی ایفا کند.
شهردار منطقه هفت شیراز عنوان کرد: در این زمینه پروژه‌های عمرانی قابل توجهی با محتوای دوستدار طبیعت در مناطق تاریخی برم دلک وقصر ابونصر متعلق به دوران ساسانی ایجاد شده که با یک مسیر دوچرخه ۱۳ کیلومتری  این مناطق را با هم مرتبط می‌کند.
معصومی همچنین به نگاه ویژه مدیریت شهری به پتاسیل‌های ارزنده شهر شیراز اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی پنج هکتار از مجموعه ۳۶هکتاری مجموعه حفاظت شده قصر ابونصر به عنوان پارک تاریخ و طبیعت در حال اجراست و امیدواریم در دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز برای ۳۶هکتار آن تعیین تکلیف و یک ظرفیت گردشگری خوب برای شهر ایجاد شود.
او اضافه کرد: خوشبختانه مدیریت شهری شیراز در دوره جدید نیز نگاه ویژه‌ای به این جاذبه‌های تاریخی و میراثی داشته است.
شهردار منطقه هفت شیراز همچنین با بیان اینکه پروژه‌های این منطقه در راستای حفظ سلامت و شادابی مردم هم تاثیر گذار هستند، اظهار کرد: در سال جاری ۱۰۹برنامه عمرانی در این منطقه از شیراز اجرایی می‌شود که با بهره برداری از انها شاهد تحول عمده‌ای در این محور کمتر برخوردار از شهر شیراز خواهیم بود.
معصومی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح گوشه‌ای از مشکلات این منطقه، گفت: مهمترین چالشی که در این منطقه کمتر برخوردار با آن روبرو هستیم به مهاجرت، مشکلات زیست محیطی  و قرار گرفتن بخش اعظمی از حریم شهر در این منطقه باز می‌گردد. با توجه به عدم تکمیل شبکه فاضلاب بخش اعظمی از پساب‌های شهر وارد رودخانه خشک شده و با توجه به شیب کم رودخانه در اینجا، این فاضلاب تبدیل به نیزارها وارد می‌شود و در گل و لای نشست می‌کند.
او ادامه داد: از سوی دیگر سیلاب شهر هم به اینجا  منتقل می‌شود و هرساله هزینه زیادی برای لایروبی رودخانه متحمل می‌شویم.
معصومی با بیان اینکه تخریب مبلمان شهری هزینه زیادی روی دست شهر و شهروندان می‌گذارد، اظهار کرد: به موازات تامین ردیف بودجه برای هزینه‌های عمرانی در زمینه‌های تامین و نگهداری نیز هزینه‌های زیادی انجام می‌شود. به طور مثال؛ در سال قبل میدان الله بعد از ۲۰سال بار دیگر افتتاح شد و تعداد زیادی از پیمانکاران از فضای سبز و تاسیسات به صورت دائمی در آنجا در مشغول فعالیت هستند.
این کارشناس ارشد حوزه شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای ۶۳ پروژه تاسیساتی در سطح منطقه هفت در سال جاری گفت: مناطق حاشیه‌ای شهر همواره هزینه شأن بیشتر از درآمدشان است و در خصوص منطقه ۷ نیز درآمد ما در سال گذشته ۸۰میلیارد تومان بود اما هزینه منطقه بالغ بر ۲۵۰میلیارد تومان شد.یکی از مواردی که به این مساله دامن می‌زند به روستاهایی باز می‌گردد که امروزه به شهر ملحق شده‌اند. این روستاها به واسطه سیل مهاجرین در حال تبدیل به روستاشهر هستند و از بافت سنتی روستایی در آنها خبری نیست.
شهردار منطقه هفت شیراز در ادامه هشدار داد: آمار رشد جمعیت در این روستاها نیز طبیعی نیست. رشد جمعیت در روستاها به صورت عادی یک درصد است گاه رشد جمعیت در این روستاها تا ده درصد هم می‌رسد و اینها روی شهرها هم اثر می‌گذارد. به همین دلیل شاید بهتر باشد که قوانینی اتخاذ شود که مشخص کند به روستاهای اطراف شهرهای بزرگ تا چه اندازه می‌توانند، رشد کنند.
معصومی گفت: هفت روستایی که در چند سال قبل به منطقه ۷ پیوستند، خدمات دهی در آنها  عملا در حد صفر بود و تنها در دهه ۹۰ ما ۶۰ میلیارد تومان برای خدمات اولیه آنها هزینه کردیم. پیوستن‌ این روستاها به شهر هزینه زیادی روی دست شهر می‌گذارد وعدم کنترل آنها در شهر بسیار تاثیر گذار است.