ضرورت توجه به ظرفیت های روستای کندازی و دشتک در گردشگری کشور

بامدادخبر -بازدید مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس از روستاهای کندازی و دشتک در شهرستان مرودشت با حضور رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و همچنین معاونت عمرانی فرماندار و بخشدار کامفیروز و کارشناسان دستگاه های مرتبط صورت پذیرفت. به گزارش پایگاه خبری بامدادخبر روستای کندازی و روستای دشتک در ارتفاعات کوه حسین و […]

بامدادخبر -بازدید مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس از روستاهای کندازی و دشتک در شهرستان مرودشت با حضور رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و همچنین معاونت عمرانی فرماندار و بخشدار کامفیروز و کارشناسان دستگاه های مرتبط صورت پذیرفت.
به گزارش پایگاه خبری بامدادخبر روستای کندازی و روستای دشتک در ارتفاعات کوه حسین و در بخش دروزن مرودشت با فاصله تقریبی ۶۰ کیلومتری از مرکز این شهرستان به دلیل واقع شدن در نقطه استثنایی زیست محیطی، دارای فرهنگ خاصی است که با مطالعه جنبه های مختلف فرهنگی، تاریخی، معماری و … آن و همچنین برنامه ریزی و ارائه طرح های گردشگری، می توانند به عنوان یک جاذبه گردشگری در سطح ملی و استانی مطرح و مورد بهره برداری قرار گیرند.

در این بازدید، سید کمال پاک فطرت، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس با اشاره به پتانسیل بالای روستای کندازی بیان کرد: روستای کندازی یکی از بهترین روستاهای گردشگری در فارس و ایران بوده که نیازمند تبلیغات بسیار بیشتری به منظور معرفی و جذب گردشگر و علاقه مندان به جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی می باشد.
وی ادامه داد: بافت سنتی و قدیمی، جاذبه های طبیعی و موقعیت جغرافیایی مهمترین عوامل ظرفیت بالای روستای کندازی در امر گردشگری بوده و به همین منظور برنامه ریزی ها و طرح های مربوط به این روستا باید به گونه ای باشد که شکل طبیعی و تاریخی آن نیز به شکل مطلوبی حفظ و بهره برداری شود.
سیدکمال پاکفطرت با بیان اینکه روستاهای ما نیازمند جذب سرمایه هستند، تصریح کرد: مهمترین اصل در جذب سرمایه، تامین امنیت سرمایه برای سرمایه گذار می باشد و ما نباید کارهای خود را صرفا معطوف به دولت، کمک ها و تسهیلات آن کنیم.
وی با ذکر راه های جلوگیری از مهاجرت از روستاها، ماندگاری مردم در روستاها و توسعه آنها اظهار داشت: نگاه به روستاها باید متناسب با با اصول و مفاهیم توسعه پایدار باشد و یکی از اصلی ترین موضوعات مربوط به به تحقق توسعه پایدار، ایجاد اشتغال و درآمدزایی در روستاها است.
این مقام مسئول با بیان اینکه ما باید به دنبال ایده های نو و جدید رفته و از تمامی ظرفیت های روستاها بهره ببریم، بیان کرد: مردم با ارائه طرح های کارشناسی شده در روستاها می توانند در جهت پیشبرد اهداف خود از تسهیلات ویژه ای بهره مند شوند که تدابیری نظیر وام های قرض الحسنه با تنفس بازپرداخت مدت دار در این زمینه پیش بینی و برنامه ریزی شده است.
به گفته وی استان فارس با داشتن بیش از صد اقامتگاه بومگردی روستایی می تواند نقش موثری در گردشگری روستایی در سطح کشور و حتی بین الملل داشته باشد.
بهمن مردانی، رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت در این بازدید میدانی به ظرفیت های فراوان روستای کندازی و دشتک اشاره کرد و در این باره گفت: پتانسیل های فراوانی از جمله بافت روستایی، منظر طبیعی و همچنین باغات و ظرفیت بی نظیر فرهنگی این دو روستا می تواند هم در پایداری روستا و درآمدهای اقتصادی و فرهنگی و هم در توسعه صنعت گردشگری این استان و شهرستان، موثر واقع شود.
مردانی با اشاره به خدمات گردشگری که در سه سال اخیر توسط اداره میراث فرهنگی در روستای کندازی ارائه شده، مطرح کرد: کاه گل کردن ۷۰درصد از دیوارهای منازل روستایی در جهت حفظ منظر و بافت روستایی، پیگیری در خصوص به ثبت ملی رساندن این روستا و همچنین احیاء صنایع دستی فراموش شده توسط بخش صنایع دستی اداره شهرستان را از مهم ترین اقدامات انجام شده عنوان کرد.
مردانی با اشاره به احیاء و حمایت از رشته ریوار دوزی به عنوان یک صنعت و هنر بومی روستای کندازی، گفت: حرفه بومی ریوار دوزی، سالیان سال در این روستا با کم توجهی هایی نسبت به ساماندهی فرآیند تولید و عرضه آن در بازارهای هدف همراه بوده است که با فعالیت های انجام گرفته معاونت صنایع دستی این اداره، ما توانسته‌ایم با شناسایی افراد و تهیه بانک اطلاعاتی، برگزاری کلاس های آموزشی و صدور کارت شناسایی به بیش از ۳۰ نفر از هنرمندان این حوزه، رشته مذکور را احیاء و زمینه های تداوم این هنر و صنعت بومی را بهبود ببخشیم.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به تاثیرگذاری تعریف مسیر گردشگری در رونق این صنعت، گفت: مسیر گردشگری درودزن که از روستای کندازی به سمت روستای دشتک است با دارا بودن جاذبه ای زیادی از جمله روستاهای هدف گردشگری شهرک ابرج، سه تخت گزین و همچنین سد درودزن و باغات و برنج کاری وجود دارد که در حال حاضر با برنامه ریزی ها و دستورکارهای مصوب متولیان حوزه گردشگری در آینده ای نه چندان دور با ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد محلی، مواجه خواهیم بود.