شهردار:

شیراز نامزد کسب عنوان پایتختی کتاب جهان شده است

بامدادخبر -شهردار شیراز گفت: با افتخار اعلام می‌کنم که با توجه به پشتوانه غنی شیراز در حوزه فرهنگ، این کلانشهر نامزد پایتخت جهانی کتاب است و اقدامات اولیه برای کسب این عنوان انجام می شود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر ، حیدر اسکندرپور در نشست مطبوعاتی با موضوع برنامه ها و پروژه های شهرداری […]

بامدادخبر -شهردار شیراز گفت: با افتخار اعلام می‌کنم که با توجه به پشتوانه غنی شیراز در حوزه فرهنگ، این کلانشهر نامزد پایتخت جهانی کتاب است و اقدامات اولیه برای کسب این عنوان انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر ، حیدر اسکندرپور در نشست مطبوعاتی با موضوع برنامه ها و پروژه های شهرداری شیراز در حوزه کتاب و کتابخوانی عنوان کرد: شیراز با پشتوانه ادبی و زیرساخت‌های ایجاد شده شایستگی آن را دارد که در سطح جهانی به عنوان پایتخت کتاب خوش بدرخشد و امیدوارم مردم شیراز بتوانند افتخار پایتختی کتاب جهان را کسب کنند.

وی در جمع اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: چنانچه در سال جاری موفق به کسب عنوان پایتختی جهان هم نشویم اما گام‌های بلند برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و معرفی شیراز در عرصه کتاب‌خوانی به جهان بر میداریم.

شهردار شیراز با اشاره به تاریخ و ادبیات مملو از صلح و نوع دوستی این کلانشهر اضافه کرد: مردم شیراز سابقه‌ای طولانی در فرهنگ مدارا و صلح‌دوستی دارند که این جایگاه مبتنی بر اندیشه‌های فرهنگی آنها است .امروز که دنیا دچار جنگ‌ها و تنش‌های جدی‌ است، جایگاه کار فرهنگی و نگاه صلح‌مدار مردم شیراز اهمیت دو چندان می یابد.

مهندس اسکندرپور ضمن اشاره به رویکرد «بخوان برای احترام به تفاوت ها» گفت: برای اینکه یکدیگر را در نقاط متفاوت جهان بشناسیم، نیازمند درک تفاوت‌های یکدیگر هستیم و برای این شناخت باید کتاب بخوانیم. کتاب عنصری است که ما را در شناسایی خود دیگران یاری می کند.

وی پایتختی کتاب جهان را مسیری برای رسیدن به فرصت‌های جدید ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دانست و بیان کرد: در سال جاری رویکرد مجموعه شهرداری، ترویج کتاب‌خوانی در مراکز فرهنگی و تفریحی شهر از جمله فرهنگسراها، بوستان‌ها و… است.

شهردار شیراز درخصوص برنامه های این مجموعه برای کسب عنوان پایتختی کتاب جهان گفت: برای رسیدن به این عنوان لایحه‌ای با بیش از ۲۶ طرح در حوزه گسترش کتاب و کتابخوانی تهیه شده که به شورای اسلامی تقدیم می‌شود و فرصتی را فراهم می‌سازد تا در این حوزه ظرفیت‌های جدیدی را برای شیراز ایجاد کنیم.

مهندس اسکندرپور با بیان اینکه شیراز مشتاق فعالیت مشترک با مجامع جهانی به ویژه یونسکو در زمینه‌های فرهنگی است، از دبیرکل یونسکو و نمایندگان انجمن بین‌المللی ناشران و فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابخانه‌ای دعوت کرد برای بازدید از زیرساخت‌ها و فرصت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی در شیراز حضور یابند.

وی با اشاره به اینکه شیراز در سال ۹۹ به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد، افزود: امیدوارم پایتختی کتاب ایران برای سال ۱۴۰۰ نیز تمدید شود.

عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو نیز در این نشست مطبوعاتی اظهار کرد: زمینه بسیار خوبی فراهم شده تا بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کسب عنوان پایتختی کتاب جهان از سوی شیراز  باشیم و اشتهار شیراز در آفاق به این رویداد کمک خواهد کرد.

مستکین اولین معیار در حوزه کتاب و کتابخوانی را پیوند بین کتابخوانی و ترویج شادی دانست و عنوان کرد: هرچه میزان دانایی و خردمندی افزون شود، شادی پایدارتر می‌شود.

مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو بیان کرد: در حال حاضر برای شهرهای بزرگ و مهم شهرداران فرهنگی انتخاب می کنند چرا که معتقدند فرهنگ می‌تواند نبض توسعه پایدار شهر را در دست بگیرد و هزینه ها را به شدت کاهش دهد.

وی با بیان اینکه توسعه ناآگاهی نشان می‌دهد نبض کتاب در جامعه خوب نمی‌تپد، ادامه داد:  ۱۹۶ کشور برای کسب عنوان پایتختی کتاب جهان رقابت می‌کنند و بسیاری از آنها هزینه‌های بسیاری را به این موضوع اختصاص داده‌اند و زیر ساخت‌های بزرگی را فراهم می‌آورند؛ چرا که کسب این عنوان در جذب گردشگر تاثیر بسزایی دارد.

مستکین ابراز داشت: در حوزه کتاب و کتابخوانی بسیار ضعیف هستیم و نمی‌شود با شعار دادن مشکل را حل کرد؛ چراکه ملتی که غم معاش دارد هرگز کتابخوان نمی‌شود و اگر میخواهیم دایره کتابخوانی را گسترش دهیم باید وضعیت معاش مردم را تیمار کنیم.

مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو  بیان کرد: با همه این اوصاف در ذات مردم ایران عشق به کتاب وجود دارد و یک مجموعه بالنده شهری باید بکوشد تا موانع سر راه توسعه کتابخوانی را بردارد.

مستکین، شیراز را میراث‌دار فرهنگوران بزرگ ایران دانست و عنوان داشت: سال‌هاست در تلاش‌هستیم که شیراز به جایگاه واقعی خود رهنمون شود، هم‌اکنون ۱۹۶ کشور با یکدیگر برای کسب عنوان پایتختی کتاب جهان باهم در رقابت‌اند و شیراز با سابقه فرهنگی‌اش شهری درخشان در جهان است؛ گرچه فاصله ما در عرصه کتابخوانی با کشورهای برجسته جهان بسیار است.

در نشست مطبوعاتی حیدر اسکندرپور شهردار شیراز، مهندس صبوری نایب رییس شورای اسلامی شهر، دکتر جعفری معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و دکتر جورکش مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز حضور داشتند و دکتر مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو به صورت وبینار شرکت کرده بود.