سهم کتابخانه‌های عمومی شهر اراک از درآمد شهرداری پرداخت نشده است

سرپرست کتابخانه های عمومی استان مرکزی با بیان اینکه انجمن خیران کتابخانه‌ساز در استان مرکزی راه‌اندازی می‌شود گفت: سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری در اراک از سال ۹۲ تاکنون تحقق نیافت.

اراک– مجید رستگاری در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده استان مرکزی با اشاره به پیشرفت کتابخانه مرکزی استان اظهار داشت: این کتابخانه که پس از ۱۴ سال انتظار هنوز آماده بهره‌برداری نبوده دارای ۱۸ هزار و ۲۳۰ متر مربع زیربنا و ۷ طبقه است.

وی افزود: زمین این کتابخانه ۶ هزار و ۲۰۰ متر مربع بوده و در سال ۹۳ با قرارداد ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کار آن رعد از کلنگ‌زنی مجدد آغاز شده و تاکنون ۱۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

سرپرست کتابخانه‌های استان مرکزی تصریح کرد: به منظور تکمیل این کتابخانه مقرر شده که مبلغ ۵ میلیارد تومان هم از حمایت وزارت ارشاد بهره‌مند شویم و  سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم قول ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور این کتابخانه را داده است.

وی ادامه داد: قرار است اوایل تابستان سال ۹۹ این پروژه برای آماده‌سازی تحویل شود، برای آماده‌سازی آن هم ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده که تمام آن را نهاد کتابخانه‌ها تقبل کرده اما با این روند به طور قطع در سال ۹۹ شاهد این اتفاق نخواهیم بود.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با اشاره به جشنواره کتاب‌خوان رضوی عنوان کرد: در سال گذشته حدود ۱۴ هزار نفر در این جشنواره مشارکت داشتند که این تعداد در سال ۹۸ به ۲۶ هزار نفر رسید که بیانگر رشد ۸۹ درصدی بود.

رستگاری افزود: در این جشنواره ۲۲۳ برگزیده استانی و ۳ برگزیده کشوری داشتیم که از ۱۰۴ برگزیده کشوری سخ نفر نمایندگان استان مرکزی و یکی از آنها کودک چوپانی از فراهان بوده که مایه مباهات استان است.

وی تصریح کرد: بیشتر بودجه کتابخانه‌ها از محل نیم درصد درآمد شهرداری‌ها بوده که در شهر اراک از سال ۹۲ تاکنون این سهم تحقق نیافته و سبب شده که جدیت لازم در کار را نداشته باشیم.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی بیان کرد: انجمن خیران کتابخانه‌ساز را هم باید در استان فعال کنیم.

کلینیک طب سالمندی در استان مرکزی راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز با بیان اینکه کلینیک طب سالمندی در استان مرکزی راه‌اندازی می‌شود گفت: بیش از ۱۶۰۰ بسته نوشت‌افزار در پویش مشق مهر در استان مرکزی توزیع می‌شود.

‌زهرا امینی ‌با اشاره به حرکت استان مرکزی به سمت سالمندی اظهار داشت: استان مرکزی از استان‌های پیر کشور بوده و رتبه نخست را در زمینه سالمندی در کشور دارد.

وی افزود: افزایش سالمندی در کشور که طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده در سال ۲۰۳۰ جمعیت سالمندان ۳۰ درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد مشکلات متعددی را به همراه دارد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: در استان مرکزی بیشترین درصد جمعیت سالمندی را شهرستان‌های تفرش و آشتیان و کمترین را سهرستان ساوه دارد، در اراک هم ممعیت سالمندی با ۱۰٫۸ درصد رو به افزایش است.

امینی با اشاره به شعار هفته سالمند بیان کرد: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی برای هفته سالمند” فرصت‌های برابر برای تمام سنین” است.

وی ادامه داد: برنامه‌های پیشنهادی کشور به شوراهای ساماندهی سالمندی به منظور هفته سالمند، شامل دیدار معاونان، مدیران و کارشناسان از مراکز نگهداری سالمندان، منازل سالمندان و غیره، برگزاری مراسم نکوداشت بازنشستگان دستگاه‌ها و خانواده‌های آنها، سناسایی و تقدیر از بازنشستگان نمونه، هماهنگی با مساجد برای آگاهی‌بخشی عمومی به منظور ترویج فرهنگ تکریم سالمندان، برپایی نمایشگاه‌های ویژه سالمندان و غیره می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی عنوان کرد: همچنین مقرر شده که در راستای حمایت از سالمندان با کمک استاندار و همکاری بنیاد فرزانگان، مرکز و کلینیک طب سالمندی در استان را راه‌اندازی کنیم.

امینی افزود: در راستای افزرتیش ارائه خدمات به جامعه سالمندی استان، تعداد بیمه شدگان سالمند استان مرکزی از ۲ هزار نفر در سال گذشته به ۳ هزار نفر در سال ۹۸ رسیده و بهزیستی استان آمادگی کامل برای بیمه این افراد را دارد.

وی تصریح کرد:  افراد با سن بالای ۵۰ سال۳۰ درصد جمعیت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی استان را تشکیل می دهند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: به عنوان نخستین استان کشور، پویشی تحت عنوان پویش مشق مهر را به‌منظور خرید لوازم‌التحریر توسط خیران راه‌اندازی کرده‌ایم که تاکنون خرید یک‌هزار بسته لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار در اراک، ۱۲۰ پک به ارزش یک‌ میلیون ریالی در شازند، ۱۰۰ بن خرید لوازم‌التحریر در دلیجان، ۹۰ پک لوازم‌التحریر در زرندیه، ۲۰۰ پک لوازم‌التحریر و ۱۰۰ بن خرید کفش و لباس در محلات و ۸۰ پک لوازم‌التحریر در تفرش انجام شده و در حال توزیع است.