مدیرکل اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز گفت:

 روابط عمومی ها در دوره جدید دچار پوست اندازی و یک دگردیسی بزرگ شده

بامدادخبر–  روابط عمومی ها در دوره جدید دچار پوست اندازی و یک دگردیسی بزرگ شده و می توانند به عنوان یک مشاور توانمند برای مدیران به ایفای نقش بپردازند. به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر   دکتر حمید جورکش از بحران جهانی کرونا به عنوان یکی از دلایل این تغییر چشمگیر یاد کرد و افزود: […]

بامدادخبر روابط عمومی ها در دوره جدید دچار پوست اندازی و یک دگردیسی بزرگ شده و می توانند به عنوان یک مشاور توانمند برای مدیران به ایفای نقش بپردازند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر   دکتر حمید جورکش از بحران جهانی کرونا به عنوان یکی از دلایل این تغییر چشمگیر یاد کرد و افزود: وقتی در مهلکه پاندمی کرونا گرفتار آمدیم، روابط عمومی ها ناگزیر به کوچ به فضای مجازی شدند و دیگر بستری برای برپایی همایش ها و برنامه های معمول نیافتند. بهره بردای از تکنولوژی های جهانی هم پیش نیاز فعالیت در این فضای سایبری بود.
وی با بیان این که هنوز بسیاری از شهروندان از نحوه اطلاع رسانی مجموعه شهرداری ها آن چنان که شایسته است رضایت ندارند اظهار داشت: این کوچ بزرگ در شهرداری شیراز هم تا حدودی اتفاق افتاد و شاهد تحولات گسترده ای بوده ایم. اما معضلی که امروزه با آن روبرو هستیم به نیروهای سنتی باز می گردد که رسالت خود را همچنان در اموری نظیر بنر چسبانی و میرزابنویسی مدیران محدود می کنند.
این عضو هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان فارس در بخش دیگری از سخنانش جایگاه روابط عمومی ها را به لحاظ استرس شغلی و طولانی بودن زمان خدمترسانی در زمره مشاغل سخت ارزیابی نمود و با آسیب شناسی چالش هایی که در این زمینه وجود دارد خاطر نشان کرد: با وجود همه دشواری هایی که مدیران و کارشناسان اطلاع رسانی با آن روبرو هستند، هنوز فاصله عمیقی میان مردم و روابط عمومی ها وجود دارد. بدین معنا که اقشار عمومی جامعه بر این باورند که روابط عمومی ها به جای آن که در سمت مردم بایستند، در جبهه مدیران هستند. با این توضیح به این نتیجه می رسیم که روابط عمومی موفق فردی است که خودش را در عین حالی که مدافع اهداف سازمان قرار دهد، تلاش هایی برای نزدیکی به مردم هم داشته باشد. متاسفانه در شرایط کنونی بسیاری از روابط عمومی ها نتوانسته اند در این زمینه کارنامه قابل قبولی بر جای گذارند.
مدیرکل اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز کارنامه روابط عمومی های بخش خصوصی را موفق تر از همتایان دولتی ارزیابی کرد و افزود: با وجود انتقاداتی که بر عملکرد روابط عمومی ها به دلیل فاصله گیری از مردم مطرح شد باید به چالش هایی که مدیران و کارشناسان این عرصه با آن روبرو هستند اشاره کنیم. در کشور ما رسم بر این است که روابط عمومی ها از هیچ امنیت شغلی برخوردار نیستند و با جابجایی مدیر به راحتی پست سازمانی خود را که سال ها برای ارتقا آن تلاش کرده اند از دست می دهند. این امر باعث شده تا وابستگی آنها به مدیران کل بیشتر شده و همیشه مدافع بی چون و چرای عملکرد سازمان باشند.
دکتر جورکش در ادامه اظهار داشت: روابط عمومی ها در برهه ای می توانند برای مجموعه عنصر کارآمدی باشند که با تغییرات مدیریتی همچنان امنیت شغلی خود را حفظ کنند. بدن معنا که سیستم باید برای اجزا مجموعه تصمیم گیری کند و از شخص محوری و تصمیمات سلیقه ای بپرهیزیم. در استان فارس روابط عمومی های موفقی وجود دارند که برای سال ها به شایستگی در این کسوت فعالیت داشته و با تغییر مدیران همچنان تا زمان بازنشستگی به وظایف خود عمل کرده اند و کارنامه آنها در عرصه کشوری هم قابل دفاع است.
این مدیر ارشد حوزه ارتباطات در ادامه به اهمیت راهبری مدیران این حوزه اشاره کرد و افزود: مجموعه روابط عمومی شباهت های بسیاری به یک صفحه شطرنج دارد. در گستره شطرنج قابلیت های زیادی برای وزیر که رهبری سربازان پیاده را بر عهده دارد تعریف شده و اگر قرار باشد همه مهره ها در نقش وزیر قرار بگیرند، صفحه شطرنج با آشفتگی روبرو خواهد شد و دیگر شطرنجی اتفاق نخواهد افتاد. به همین دلیل باید نیروهای مختلف را در عرصه ای که کارایی دارند بکار گرفت. در شهرداری شیراز هم جابجایی هایی برای بهره برداری بهینه از توانایی های افراد و بدون اعمال سلیقه های شخصی اتفاق افتاده است.
مدیرکل اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: نگاه شهرداری های کلانشهرها باید به اداره کل ارتباطات و امور بین الملل متحول شود. تاثیر افرادی که در کنار مدیران قرار می گیرند در نحوه عملکرد روابط عمومی می تواند تاثیر بدی بر جای گذارد. احترام به تخصص روابط عمومی ها در عرصه اطلاع رسانی و تبلیغات باید در اولویت اول قرار گیرد.
جورکش در ادامه به تحولات بنیادین ساختارسازی هایی که در شهرداری شیراز برای بهره وری اطلاع رسانی روی داده اشاره کرد و افزود: حقیقت ماجرا این است که در اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز فقط یک فیلمبردار، یک خبرنگار و یک عکاس در اختیار داریم و در مناطق و معاونت ها نیز کارشناسان روابط عمومی ها همه این بار مسئولیتی را بر عهده دارند. با توجه به کمبود نیروی متخصص انسانی و محدودیت امکانات، سیاستی اتخاذ شد تا این کاستی ها را با بهره برداری بهینه از داشته موجود تا حدی برطرف کرده و با همکاری یکدیگر به یک هم افزایی بزرگ برسیم.
وی در ادامه افزود: البته با هم افزایی نمی توان بر همه چالش ها و کمبود ها فائق آمد. باید در آینده برای اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز جایگاهی که در شان این واحد پر اهمیت است را در نظر گرفت. امیدواریم در ساختمان جدیدی که برای شهرداری شیراز احداث شده است برای روابط عمومی ها که چشم و گوش مجموعه هستند جایگاه مناسبی در نظر گرفته شود.
این استاد دانشگاه در ادامه با تشریح هم افزایی های انجام گرفته خاطر نشان کرد: هم اینک روابط عمومی های شهرداری شیراز در مناطق و معاونت های مختلف فعالیت های یکدیگر را به خوبی پوشش می دهند و بدین وسیله برخی از کاستی ها جبران شده است. این در حالی است که سختی کار روابط عمومی ها، آنها در زمره مشاغل سخت قرار می دهد؛ چرا که فعالیت آنها شبانه روزی بوده و در ایام تعطیل و غیرتعطیل، در گرما و سرما و شرایط مختلف جوی و در کشاکش همه بحران ها و مشکلات فرآیند اطلاع رسانی را به صورت پیوسته ادامه می دهند. به همین دلیل است که انجام وظیفه در روابط عمومی شهرداری ها با بقیه متفاوت است.
مدیرکل اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: یکی از ضعف هایی که در مجموعه شهرداری شیراز وجود دارد این است که هیچ کدام از پروژه ها تا آنجایی که اطلاع دارم از پیوست تبلیغاتی برخوردار نیستند. کارشناسان در زمان احداث یک پروژه هزینه های ساخت، شیب تورم، هزینه های طراحی و نقشه برداری و تاسیسات و مواردی از این دست را در نظر می گیرند اما برای اطلاع رسانی و فرایندهای تبلیغاتی که از مهمترین مولفه های معرفی یک پروژه هستند ردیف بودجه ای در نظر گرفته نمی شود. در حالی که تبلیغات موثر یک پروژه اهمیت چشمگیری برای شهر و شهروندان و در نهایت رضایت افکار عمومی دارد.
دکتر جورکش سیاست های این اداره کل را پرهیز از بزرگ نمایی ترسیم کرد و خواستار حداقل تامین اعتبار در حوزه اطلاع رسانی شد و تصریح کرد: پیوست های تبلیغاتی در پروژه ها سبب می شود تا واحد ارتباطات و روابط عمومی شهرداری شیراز فعالیت موثر تری را در کارنامه داشته باشد. یکی از ضعف هایی که در این حوزه وجود دارد این است که واحد اطلاع رسانی در برهه ای برای فعالیت فراخوانده می شود که پروژه اماده بهره برداری شده است. در حالی که نگاه تخصصی در حوزه تبلیغات ایجاب می کند که گزارش کار مرحله به مرحله به شهروندان ارایه شده و پس از بهره برداری از پروژه نیز به دستاوردهای آن اشاره کنیم.
این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: توجه داشته باشیم که توقعات و دل مشغولی های مخاطبان در روزگار کنونی بسیار زیاد است و با تبلیغات مقطعی و زودگذر نمی توان به اهدافی که مدنظر داریم دست یابیم. بلکه باید به دلایل تعاریف پروژه ها، نفش انها در زندگی مردم و الزام اجرایی سازی انها با نگاهی عمیق تر، کلان تر، پیوسته تر و در نهایت دیدگاهی کارشناسانه تر نگاه کنیم. بسیاری از پروژه های شهرداری شیراز نظیر بهره برداری از ۵۰ دستگاه اتوبوس، احداث ایستگاه وکیل الرعیا و مواردی از این دست به دلیل این که از این نوع نگاه کارشناسانه و پیوست های تبلیغاتی برخوردار نبودند آن چنان که شایسته است، دیده نشدند. راه فایق آمدن بر این چالش همانا اعتماد و تفویض اختیار به مدیران روابط عمومی ها می تواند باشد.
این مدیر ارشد حوزه روابط عمومی در ادامه با اشاره به فعالیت هایی که برای استفاده بهینه از ظرفیت های کارشناسان روابط عمومی ها انجام گرفته اشاره کرد و افزود: در شورای هماهنگی روابط عمومی ها تلاش کردیم رویدادهای مشابهی نظیر آن چه در شهرداری شیراز اتفاق افتاد را برای هم افزایی را در دستور کار قرار دهیم. از این رو همه روابط عمومی ها به عضویت کمیته اجرایی شورای استان درآمدند تا بدین وسیله فرایند اطلاع رسانی در گستره استان فارس با جهش چشمگیری مواجه شود. این عضویت فقط برای تهیه اخبار نیست بلکه در تصمیم گیری ها نیز سهیم می شوند.
وی افزود: وقوع بحران هم می تواند به همدلی بینجامد. در دوره کنونی شهرداری با بحران های عدیده ای نظیر سیل و رانش زمین و مواردی از این دست روبرو بودیم و تلاش شد تا حس همدلی را با مردم تقویت کنیم و به اتفاقات خوبی هم در پرتو آن روی داد. به یاد داشته باشیم نهاد شهرداری و شورا دارای ساختاری مردم نهاد و مبتنی بر جامعه است. بنابراین روابط عمومی شهرداری هم باید به سمت و سوی مردم گرایش بیشتری داشته باشد.
مدیرکل اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز در بخش دیگری از این گفتگو گفت: تعامل روابط عمومی ها با رسانه در استان فارس در شرایط مطلوبی بسر می برد و درگیری چندانی در سالیان اخیر مشاهده نکردیم. اگرچه سوتفاهم هایی نیز وجود داشته که با نگاهی تعاملی قابل پیشگیری و برطرف شدن بوده است.
جورکش در ادامه شجاعت و شفافیت را در کنار مصلحت اندیشی ابزار کار روابط عمومی ها و صبوری این قشر را نشانه ای از درایت ارزیابی کرد و افزود: در دوره کنونی شهرداری که مسئولیت مدیریت روابط عمومی با من بوده همواره پاسخگوی رسانه های رسمی بوده ام. شهرداری شیراز به دلیل فراگیری برنامه اینستاگرم که در سال های اخیر در جامعه رواج یافته از این بستر برای اطلاع رسانی استفاده می کند اما هنوز جایگاه رسمی و وجهه قانونی در میان ارگان های دولتی نیافته است. به دلیل این ماهیت غیر رسمی متاسفانه شاهد مخابره اخبار نادرستی در اینستاگرام هستیم که آشفتگی اذهان عمومی را به دنبال دارد.
وی در ادامه با قدردانی از فعالیت مثبت رسانه های رسمی گفت: شماری از سایت های غیررسمی و نامعتبر و بدون مجوز در بستر فضای مجازی فعالیت دارند که با اخبار کذب فضای استان و افکار عمومی را مسموم می کنند و این رسانه های معتبر هستند که با همکاری روابط عمومی ها فرآیند اطلاع رسانی دقیق و شفاف را در دستور کار قرار داده اند. البته همچنان بر این باورم که شهرداری شیراز برای پوشش خلاهایی که دارد به یک سخنگو با تفویض اختیارات کامل نیاز دارد.
این عضو هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان فارس در بخش دیگری از سخنانش افزود: در شهرداری شیراز تلاش شده است از چندصدایی جلوگیری کنیم و مجموعه روبط عمومی ها با یکدیگر منسجم شوند. توجه داشته باشیم که در صورت تعدد مراجع تصمیم گیری در یک مجموعه با چالش های اساسی در مواقع بحران روبرو خواهیم شد که جبران انها کار ساده ای نخواهد بود. وجود یک مرجع واحد برای اطلاع رسانی از سردرگمی مردم پیشگیری می کند. علرغم همه تلاش هایی که صورت گرفته متاسفانه هنوز در شهرداری شیراز شاهد تک صدایی هایی هستیم که به صورت غیرهماهنگ با مجموعه عمل می کنند.
جورکش در ادامه با بیان این که در شهرداری شیراز تلاش می کنیم تا اخبار را به صورت کارشناسی شده به مخاطب در زمان مناسب ارایه کنیم اظهار داشت: اهمیت تولید و ارایه اخبار را با ارایه مثالی توضیح می دهم. برای مثال بازگشایی مترو از نظر فردی در معاونت حمل و نقل است معنای خاص خود را می دهد. اما این عمل از نظر اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز دارای رویکردهای متفاوتی است که به تمامی آثار و جزییات و تبعات آن با دید تخصص محوری می نگریم. شاید ناهماهنگی هایی که در اعلام زمان بازگشایی مترو بوجود آمد چندان مشکل ساز نشد، اما اتفاقاتی از این دست می تواند به مشکلات بزرگی بدل شود.
این عضو هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان فارس در بخش دیگری از سخنانش به آسیب شناسی نیروهای انسانی در عرصه اطلاع رسانی پرداخت و گفت: آفت بنیادین و سنتی کار روابط عمومی این است که هر فردی در مجموعه ها که جایگاه و تخصصی نداشته باشد را به این حوزه می فرستادند تا خبر و عکس و فیلم تولید کند و به عنوان یک متخصص به این عنوان شغلی نگاه نشده است. بسیاری از مدیران در برهه ای به اهمیت کار روابط عمومی ها اشراف می یابند که بحرانی اتفاق افتاده و مسئول اطلاع رسانی به دلیلی تخصصی که در کار خود ندارد از مدیریت بحران عاجز مانده است. به همین دلیل باید به تخصص و دانش و جایگاه روابط عمومی ها حرمت گذاشت و آنها نیز با کسب تجربه و دانش از این چالش سربلند بیرون بیایند.
دکتر جورکش در ادامه به تغییراتی که در عرصه های جهانی در این زمینه به وجود آمده اشاره کرد و افزود: روابط عمومی ها در کل دنیا یک پوست اندازی و دگردیسی اساسی داشته اند و با پرهیز از تملق گویی مدیران، به عنوان یک مشاور متخصص فعالیت دارند. متاسفانه برخی از مدیران خود را از مشورت با مدیران روابط عمومی ها بی نیاز می بینند. در دنیای کنونی دسترسی نداشتن روابط عمومی ها به امکانات قابل درک نیست. توقعات جهانی و امکانات محله ای چالش بزرگی است که بسیاری از روابط عمومی ها امروزه در برزخ آن گرفتار آمده اند.
مدیرکل اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز در ادامه بیان کرد: شاید موثرترین اقدامی که هر دستگاهی بتواند برای پررنگ تر کردن و ارایه دستاوردهای خود نشان دهد این باشد که نیروی های روابط عمومی هایش را با دوره های اموزشی توانمند ساخته و امکانات و فضای کاری مناسبی را در اختیارش قرار دهد. البته عکس این موضوع هم گاه اتفاق می افتد. مجموعه هایی وجود دارند که علرغم برخورداری از نیروی انسانی توانمند و امکانات لازم مورد استفاده و مشورت مدیران قرار نمی گیرند. در نظر داشته باشیم عالی ترین مقامات کشورها هم در کشاکش چالش ها و بحران هایی که با آن روبرو می شوند از سلاح رسانه و اطلاع رسانی به بهترین شیوه ممکن در جهت بیان دیدگاه ها و غالب شدن تفکرات خود بهره برداری می کنند و اگر میان تفکرات مدیران و کارشناسان روابط عمومی پیوندی برقرار نشود در همان پله های اول دچار وقفه خواهیم شد و به مهره سوزی مبتلا می شویم.
این مقام مسئول در دفاع از عملکرد مجموعه متبوعش تصریح کرد: در شهرداری شیراز با توجه به امکاناتی که در اختیار داشته ایم، در حوزه اطلاع رسانی شفاف کارنامه قابل قبولی از خود بر جای گذاشته ایم. هیچ گاه به بیراهه جنجال سازی و فرار رو به جلو برای پوشش ضعف ها و نقص ها وارد نشدیم و در سوی مقابل تلاش شده است تا با تعامل با رسانه های رسمی بهترین شیوه اطلاع رسانی را انتخاب کنیم.
مدیرکل اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز در ادامه اظهار داشت: در مجموعه شهرداری شیراز بر این باوریم که تمامی مردم از پروژه هایی که در اقصی نقاط شهر به بهره برداری می رسند منتفع خواهند شد. سیاست شهرداری شیراز بر توزیع عادلانه امکانات و گستردگی زیرساخت های شهری استوار شده و در کنار این رویکردی اتخاذ شده تا همه مردم شیراز از پروژه های مدیریت شهری اطلاع یافته و از آن استفاده کنند. مثال بارز این رویکرد در پروژه سنگفرش خیابان ارم و پردیس های تئاتر و سینمایی و گسترش زیرساخت های شهری مشهود است.
این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: یکی از دستاوردهای جانبی توزیع عادلانه امکانات شهری توسط شهرداری شیراز این است که با احداث مجموعه های فرهنگی و ورزشی شاهد رشد موازی سایر نیازهای شهری هم خواهیم بود و بدین وسیله مدیریت شهری گام بلندی در راستای محرومیت زدایی هم برداشته است.
دکتر جورکش در ادامه با بیان این که یکی از بزرگترین آسیب هایی که هنوز در میان رسانه و روابط عمومی ها وجود دارد این است که این دوجناح را در مقابل یکدیگر می بینیم اظهار داشت: بارها در نشست های خبری به این نکته اشاره کردم که شهرداری شیراز، رسانه ها را جزیی از خانواده بزرگ خود می داند. اگر شهرداری بتواند امکانات و زیرساخت هایی را برای رسانه ها در زمینه تولید محتوا و پوشش اخبار فراهم کند، وجهه خانوادگی بودن این دو قشر تقویت خواهد شد. هر جایی که روابط عمومی ها از رسانه فاصله گرفتند با آسیب های بزرگی مواجه شدیم که قابل پیشگیری بود. زیرا فاصله به عدم درک متقابل می انجامد.
این کارشناس ارشد حوزه ارتباطات عملکرد شهرداری شیراز را عاری از خطا و و کاستی ندانست و در این رابطه تصریح کرد: برای مثال شهرداری معترف است که برای پروژه ای نظیر بهسازی بلوار دانشجو زمان بندی مناسبی نداشته ایم. اجرای این طرح به دلیل عدم انتخاب پیمانکار مناسبی که توانایی اجرای پروژه را داشته باشد به تعویق افتاد و دلیل آن هم ناهماهنگی و کم کاری از سوی شهرداری شیراز نبوده است. در کنار نقد منصفانه که حق رسانه ها است باید از چنین رویدادهای برای پروژه های بعدی درس عبرت بگیریم.
وی در ادامه با اشاره به این که منظور از تعامل، راضی شدن رسانه به هر جهت نیست اظهار داشت: خواستار برقراری گفتگو برای اسیب شناسی بحران ها و سوتفاهمات هستیم. در صورتی که تعامل و گفتگو اتفاق نیفتد، هر جناحی در تاریکی برای دیگری شمشیر می کشد که نتیجه آن به مصلحت شهر و شهروندان نیست. مجموعه مدیریت شهری برخاسته از آرامی مردمی است و بودجه خود را از طریق همین مردم تامین می کند. به همین دلیل نقد شهرداری حق مسلم همه مردم و رسانه ها است. اما برای آن که به صورت یک طرفه قضاوت نکرده باشیم توضیحات مدیریت شهری را هم بازتاب دهیم. چنانچه روابط عمومی ها پاسخگوی رسانه ها نباشند باید به ارکان چهارم دموکراسی حق داد که آرای خود را منتشر کنند.
این عضو هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان فارس در پایان گفت: در اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز همیشه با گشاده رویی پذیرای شهروندان و فعالان حوزه رسانه هستیم و درب روابط عمومی شهرداری شیراز همیشه بر روی مردم باز است و گوش شنوایی برای شنیدن انتقادات و پیشنهادات و آرای مردمی وجود دارد.

شناسایی بیش از ۱۷۳ هزار بیمار کووید۱۹ در فارس/ سه هزار و ۱۹۱ فوتی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان