راه اندازی اولین کارگاه” کاربافی” در مرودشت فارس با رویکرد پاسداشت میراث گذشتگان و اشتغالزایی

بامدادخبر – رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت در رابطه با کارگاه های تولیدی صنایع دستی از اولین کارگاه کاربافی در مرودشت بازدید و از راه اندازی آن خبر داد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر  بهمن مردانی ضمن بازدید از فعالیت‌ این کارگاه‌ خانگی که در زمینه کاربافی  و پارچه بافی […]

بامدادخبر – رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت در رابطه با کارگاه های تولیدی صنایع دستی از اولین کارگاه کاربافی در مرودشت بازدید و از راه اندازی آن خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر  بهمن مردانی ضمن بازدید از فعالیت‌ این کارگاه‌ خانگی که در زمینه کاربافی  و پارچه بافی اشتغال دارد با اشاره به خاستگاه این هنر که شهر یزد به ویژه میبد می باشد، اظهار داشت: شناسایی رشته های صنایع دستی و آموزش آن به علاقه‌مندان فرصتی مغتنم را برای رونق اقتصادی جامعه فراهم می سازد.وی صنایع‌دستی را میراث ارزشمندی دانست که وظیفه حراست و ترویج آن بر عهده همه به‌ویژه اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این‌که کارگاه خانگی کاربافی بدون ایجاد هرگونه آلودگی، و تنها با نیاز به مساحت ۴ مترمربع کمترین فضای ممکن را به جهت اشتغال ایجاد می‌کند؛ افزود: ترویج صنایع‌دستی درحقیقت ارج‌نهادن به میراث گذشتگان، حمایت از هنر و تقویت اقتصاد جامعه است.
این مقام مسئول همچنین در زمینه گسترش اینگونه مشاغل خانگی که با کمترین هزینه می تواند زمینه اشتغال بانوان مرودشتی و حتی آقایان علاقه مند را در منازل خود و یا کارگاه های کوچک تولیدی فراهم کند از اختصاص تسهیلات به مشاغل خانگی در دوره های آتی به رشته هایی از این قبیل، قول مساعد داد.
اعظم روستایی، مسئول امور صنایع دستی شهرستان مرودشت نیز در این باره گفت: قدمت کاربافی به دوران تیموری باز می گردد و این دستباف سنتی به عنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادر شب، روانداز، روتختی، پارچه های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس، کیسه حنا و … کاربرد دارد.
روستایی اظهار داشت: با راه اندازی چنین کارگاه های خانگی در شهرستان مرودشت که بنا بر آمار و تجربه در دیگر شهرهای ایران توانسته است نقش مهمی در اقتصاد خانواده و جوامع محلی ایفا کند، می توان به تأمین بخشی از نیازهای اقتصادی خانواده ها از طریق کسب و کار صنایع دستی خوش بین بود.