معرفی کتاب دختر کو ندارد نشان از پدر ؛ جستارهایی درباره فرمانروایی ملکه بوران دختر خسروپرویز

بامدادخبر کتاب دختر کو ندارد نشان از پدر ؛ جستارهایی درباره فرمانروایی ملکه بوران دختر خسروپرویز روانه بازار کتاب شد. به گزارش  سرویس فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر  کتاب ” دختر کو ندارد نشان از پدر”  که در بر دارنده جستارها و مقالاتی درباره فرمانروایی ملکه بوران دختر خسروپرویز است را، سامان رحمانی،ترجمه و […]

بامدادخبر کتاب دختر کو ندارد نشان از پدر ؛ جستارهایی درباره فرمانروایی ملکه بوران دختر خسروپرویز روانه بازار کتاب شد.

به گزارش  سرویس فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر  کتاب ” دختر کو ندارد نشان از پدر”  که در بر دارنده جستارها و مقالاتی درباره فرمانروایی ملکه بوران دختر خسروپرویز است را، سامان رحمانی،ترجمه و تالیف کرده است.وی هدف از ترجمه کتاب را توجه ویژه به نقش زنان در طول تاریخ ایران ذکر می کند، رویکردی که اکنون در محافل آکادمیک توجه کمتری به آن می شود. و غلاوه بر آن پرداختن به زندگی سیاسی و اجتماعی ملکه بوران که متاسفانه هیچ کتاب معتبری در این زمینه و جود نداشت و تنها با اطلاعاتی محدود در فضای مجازی که به هیچ عنوان پایه علمی هم ندارد سرو کار داریم به همین دلیل لازم دیدم که کتابی با عنوان ملکه بوران را روانه بازار نشر و کتاب ایران کنم.
در جستجویی های که انجام دادم، تنها با ۶ مقاله رو به رو شدم که توسط اساتید مطالعات ایرانی در خارج از ایران نگاشته شده است این مقالات محدود خود توجه بیشتری به دوران پادشاهی ملکه بوران را می رساند به این دلیل که آن برهه از تاریخ ایران یعنی اواخر دوران ساسانیان یکی از دوره های مهم تاریخ سیاسی ایران است.
سامان رحمانی، زاده ۱۳۶۹ در سنندج، دوره کارشناسی را در دانشگاه ارومیه زیر نظر دکتر مهرداد قدرت دیزجی به تحصیل پرداخت و دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ ایران باستان از دانشگاه شهید چمران اهواز است او پایان نامه خود را با عنوان ” پیدایش مفهوم ایران در دوران ساسانیان ” زیر نظر استاد راهنما، دکتر شهرام جلیلیان با درجه عالی دفاع کرده است.
از دیگر ترجمه های صورت گرفته توسط او می توان به مقالاتی در زمینه تاریخ ایران باستان به ویژه دوره ساسانیان با عناوین: سازنده جهان بدون ترس: نگرشی بر سکه طلایی خسرو اول نویسنده دکتر تورج دریایی. چند زبانی در امپراتوری ها: بیزانس و ایران ساسانی اشاره کرد.
این کتاب حاصل کنکاش و ترجمه مقالات زیر است؛
مقاله ” بوران” از لویس شومون تنها مدخل درباره ملکه بوران در ایرانیکا می باشد؛ مقاله ” دینار زرین ملکه ساسانی بوران” با نویسندگی ویلیام واردن و راجر کونتز فقید، جز نخستین مقالات درباره ملکه بوران است که در آن برای اولین بار به سکه طلایی و منحصر به فرد ملکه بوران بعنوان اولین زنی که در تاریخ ساسانیان به پادشاهی رسید اشاره می شود. این سکه اکنون در موزه هنر در شهر بوستون در ایالت ماساچوست آمریکا نگهداری می شود..
هاله عمرانی در مقاله ” دختر کو ندارد نشان از پدر ” به بررسی وضعیت زنان نژاده در طول تاریخ اسطوره ایران و خاندان ساسانی پرداخته است.
حاج مهدی ملک و وستا سرخوش کرتیس دو سکه شناس برجسته بریتانیایی به طور جامع به تاریخ سیاسی ملکه بوران و ضرابخانه های که دست به سکه های ملکه بوران زده اند می پردازد..
تورج دریایی استاد مطالعات ایرانی و به ویژه تاریخ ساسانی در مقاله ” سکه ملکه بوران و اهمییت آن در درک ایدئولوژی سلطنتی اواخر دوران ساسانیان ” خوانش تازه ای از سکه طلایی ملکه بوران دارد و نوشته روی سکه ی او را اینگونه قرائت کرده است ” بورانِ بازگرداننده نژاد ایزدان” او در این مقاله نتیجه گرفته است که بوران با این گُزاره سعی داشت اعتبار و اهمییت دودمان و تبار خود را نشان دهد و اینگونه به مردم بگویید شورش علیه ساسانیان توهین به مقدسات است. بوران برای آنکه خود را وارث مشروع سلطنت ساسانیان جلوه دهد از تمثالی مشابه سکه های پدرش و شعار های او بهره گرفت..
آنتونیو پانایینو استاد مطالعات ایرانی دانشگاه بولونیای ایتالیا در مقاله ” زنان و پادشاهی: چند گفتار درباره پادشاهی ملکه بوران و خواهرش آذرمیدخت ” نشان می دهد که درگیری های داخلی و هرج و مرج های نظامی بعد از مرگ خسرو پرویز باعث شد که فرصت های جدیدی برای زنان فراهم شود تا شایستگی های خود را نشان دهند؛ او به پادشاهی رسیدن این دو خواهر را ثمره انتخاب های سیاسی در میان احزاب آن دوره می داند.
این کتاب در قطع رقعی،در ۱۲۰ برگ و شمارگان ۵۰۰عدد درابتدای سال جدید روانه بازار کتاب شده است.