در روز نخست پنجمین اجلاس جهانی رؤسای مجالس مطرح شد

تولید واکسن کرونا تا پایان ۲۰۲۰ نهایی نمی شود / تاکید رؤسای مجالس بر همگرایی بین کشورها

روز نخست پنجمین کنفرانس جهانی رؤسای مجالس برگزار شد و هیات ایرانی در این کنفرانس که به صورت مجازی است، مشارکت کردند. پنجمین کنفرانس جهانی رؤسای مجالس از طریق ویدیوکنفرانس طی روزهای ۲۹ و ۳۰ مردادماه برگزار می شود و امروز (پنجشنبه ۲۹ مرداد) روز نخست این اجلاسیه با پنل های تخصصی و با مشارکت هیات […]

روز نخست پنجمین کنفرانس جهانی رؤسای مجالس برگزار شد و هیات ایرانی در این کنفرانس که به صورت مجازی است، مشارکت کردند.
پنجمین کنفرانس جهانی رؤسای مجالس از طریق ویدیوکنفرانس طی روزهای ۲۹ و ۳۰ مردادماه برگزار می شود و امروز (پنجشنبه ۲۹ مرداد) روز نخست این اجلاسیه با پنل های تخصصی و با مشارکت هیات پارلمانی ایران برگزار شد.

مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، احمد نادری رئیس اتحادیه بین المجالس مجلس شورای اسلامی ایران و مجتبی رضاخواه از اعضای اتحادیه بین المجالس پارلمان ایران از طریق ویدیو کنفرانس در مراسم افتتاحیه پنجمین کنفرانس جهانی رؤسای مجالس شرکت کردند.

خانم گابریلا کوئواس بارون رئیس IPU، آقای ولفگانگ سوبوتکا رئیس مجلس اتریش و آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در مراسم افتتاحیه سخنرانی کردند و در اظهارات خود به همه گیری ویروس کووید ۱۹، نقش پارلمان ها در توسعه همه گیری جوامع، استفاده از ظرفیت های پارلمانی برای ارتقای برابری جنسیتی، نابودی فقر، مقابله با تغییرات اقلیمی و نقش پارلمان در تبدیل بحران های فعلی به فرصت تاکید کردند.

دبیرکل سازمان ملل متحد علاوه بر موضوعات مذکور به تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و ضمن تشریح اقدامات و برنامه های سازمان ملل و نقش جوامع مختلف در افزایش سلامت عموم مردم مقابله با تخریب های محیط زیست و استفاده از ظرفیت های پارلمانی برای داشتن اقتصاد پویا و پایدار بر هماهنگی و همگرایی کشورها و نقش مجالس در این موضوع تاکید کرد.

پنل تعاملی در مورد سلامت، آب وهوا و اقتصاد در ادامه مراسم افتتاحیه کنفرانس با مشارکت احمد نادری، مجتبی رضاخواه و ابوالفضل عمویی از هیات ایرانی تشکیل شد.

در این پنل که به ریاست خانم گابریلا کوئواس بارون رئیس IPU تشکیل شد، خانم سارا گیلبرت استاد واکسینولوژی دانشگاه آکسفورد، آقای جفری ساچس رئیس مرکز توسعه پایدار و استاد دانشگاه کلمبیا و رئیس شبکه راه حل های توسعه پایدار سازمان ملل و خانم فوئبی کوندوری استاد دانشگاه اقتصاد و تجارت آتن و رئیس انجمن اروپایی محیط زیست و اقتصاددانان منابع حضور پیدا کردند و به سخنرانی پرداختند.

حاضرین در پنل مذکور نیز به تبیین شرایط جوامع در مقابله با ویروس کرونا پرداختند و تاکید کردند اولویت نخست در مقابله با این همه گیری باید تولید واکسن باشد که بنابر اظهارات خانم گیلبرت استاد دانشگاه آکسفورد واکسن کرونا تا پایان سال ۲۰۲۰ تولید نمی شود و اقدامات نهایی تولید و توزیع آن به ابتدای سال ۲۰۲۱ می رسد، البته وی تاکید کرد این زمان تقریبی است و نتیجه کار بستگی به داده ها و نتایج آزمایشات دارد.

در ادامه نخستین پنل بر تبین قوانین و افزایش تعهدات بین المللی به کمک مجالس تاکید شد، همچنین در حوزه محیط زیست به موضوع تخریب و تغییر اقلیمی پرداخته شد. اهداف توسعه پایدار و ضرورت توجه مجالس به قانونگذاری بر پایه این اهداف نیز مورد تاکید قرار گرفت.

افراد حاضر در این پنل به نقش پارلمان در تقویت اقلیم و تخصیص بودجه مناسب برای حوزه سلامت و برنامه ریزی در حوزه اقتصاد برای کاهش بحران های جهانی و منطقه ای تاکید کردند.

در ادامه برخی از رؤسای مجالس در ارتباط با برقراری برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران، افزایش مشارکت جوانان در سیاست و مجالس و اقدام برای دستیابی به برنامه ۲۰۳۰ توسعه پایدار گزارش دادند و به بهترین راهکارهای پارلمانی برای تحقق این موضوعات و مقابله با آسیب ها پرداختند.

پنل دوم این اجلاسیه درباره تقویت اقدامات پارلمانی در ارتباط با شرایط اضطراری تغییر آب و هوا با مشارکت احمد نادری، رئیس اتحادیه IPU، مجتبی رضاخواه، سمیه رفیعی و الهام آزاد از هیات ایرانی برگزار شد.