رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکیدکرد:

تخصیص اعتبارات بیشتر به حوزه آبخیز و آبخوانداری

جلسه شورای هماهنگی معاونین و مدیران کل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و ادارات تابعه ، با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی ، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس و مدیران کل ادارات تابع سازمان جهاد کشاورزی به میزبانی اداره کل منابع طبیعی فارس برگزار شد. […]

جلسه شورای هماهنگی معاونین و مدیران کل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و ادارات تابعه ، با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی ، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس و مدیران کل ادارات تابع سازمان جهاد کشاورزی به میزبانی اداره کل منابع طبیعی فارس برگزار شد.
دکتر محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این جلسه با تاکید بر افزایش نظارتها در سطوح مدیریتی این سازمان و استفاده از توان نیروهای باتجربه زیر مجموعه های این سازمان اظهار داشت: با بهره گیری از تمامی ظرفیت ها در جهت پویایی مقوله آموزش و فرهنگ سازی می توان شاهد توسعه و پایداری بیش از پیش عرصه های منابع طبیعی استان بود.
وی با اشاره به ظرفیت جوامع محلی و تشکلهای مردمی در حفاظت از این عرصه ها گفت:همکاری و مشارکت تشکلهای مردمی و NGO ها بویژه در اجرای طرح های حفاظت مشارکتی این عرصه ها بویژه پیشگیری از وقوع بحران آتش سوزی و نیز جلوگیری از تخریب و کاشت در زیراشکوب درختان جنگلی و نقش بسزایی در حفاظت از این منابع ارزشمند دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همچنین با تاکید بر لزوم حفظ عرصه های منابع طبیعی با اجرای طرح های آبخیزداری در استان افزود: طرح های آبخیزداری به دلیل گستردگی اثرات آن و نیز کم هزینه بودنشان بیش از سایر طرحهای منابع طبیعی اهمیت دارند.
وی در ادامه با تاکید بر استفاده از توان خیرین و حمایت از طرح های سرمایه گذاری افراد نیک اندیش استان در اجرای پروژه های مشارکتی آبخیزداری اظهار امیدوری کرد: با اجرای فعالیتهای آبخیزداری و گسترش بیش از پیش همکاری های خیرین آبخیزدار بویژه در مناطق محروم شاهد پویایی عرصه های طبیعی باشیم.وی در بخش دیگری از صحبتهای خود در این جلسه با اشاره به دامنه وسیع طرح های منابع طبیعی در اجرای پروژه های آبخیزداری و نیز سایر بخش ها گفت: خوشبختانه با اعتبارات تخصیص یافته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی شاهد اثرات مفید و سازنده طرح های آبخیزداری از جمله کنترل سیلاب و فرسایش خاک و نیز کنترل رسوب،تغذیه سفره های آب زیر زمینی بوده ایم.وی با تاکید بر افزایش بیش از پیش اعتبارات طرح های آبخیزداری و آبخوانداری اظهار داشت:با ادامه روند بارندگی ها تا پایان سال جاری شاهد افزایش تاثیر پروژه های آبخیزداری و تاثیر آن در پایداری روند طرح های کشاورزی استان باشیم.
قاسمی در حاشیه این جلسه نیز با اشاره به وظایف و ماموریتهای حوزه روابط عمومی در ادارات و نهادهای زیر مجموعه این سازمان افزود: در راستای اقدامات و فعالیتهای انجام گرفته در حوزه هاو بخش های مختلف می بایست اطلاع رسانی گسترده تری انجام گیرد که در این بین مجموعه روابط عمومی نقش حساس و تاثیر گذاری دارد.
دکتر منتصری مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از وضعیت عرصه های منابع طبیعی استان و اقدامات انجام گرفته در حوزه های مختلف این مجموعه گفت: طی سال های اخیر با حمایت خیرین و مساعدت نیک ‌اندیشان استان بخشی از اهداف این مجموعه محقق شده و شاهد حفظ و توسعه منابع طبیعی و به دنبال آن کاهش مشکلات ناشی از آسیب های وارده به این عرصه ها بوده ایم.
وی با اشاره به اجرای دو هزار و ۸۰۰ پروژه آبخیزداری در سطح استان گفت : خوشبختانه با بهره‌گیری از تمام پتانسیل‌های موجود به‌ویژه توان خیرین و دوستداران منابع طبیعی در راستای حفظ و توسعه عرصه های منابع طبیعی گام های بلندی برداشته شده است.وی میزان اعتبارات مصوب صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری در سال جاری را ۶۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت:این میزان اعتبار در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده و امیدواریم همه این اعتبارات تا پایان سال جذب و تخصیص یابد.
مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس همچنین با اشاره به اقدامات و عملکردهای انجام شده در حوزه های مختلف منابع طبیعی در راستای حفظ و حراست از عرصه ها اظهار داشت: اجرای پروژه جنگلکاری در سطح ۲۷۰ هکتار از اراضی ملی،اجرای ۴۱ پروژه آبخیزداری،اجرای طرح کاداستر در سطح ۹۰۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی فارس،تفسیر عکس های هوایی و استعداد یابی و تخصیص اراضی جهت اجرای پروژه های مختلف کشاورزی،دامداری و بخش صنعت ،اقدام در جهت کاهش سطح آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی و نیز تلاش در جهت تغییر معیشت ساکنین اراضی جنگلی با ایجاد مشاغل جایگزین و نیز نصب و توزیع آبگرمکن های خورشیدی در مناطق جنگلی و اجرای کمربند حفاظتی از جمله این اقدامات است.
دکتر منتصری افزود: بیشتر فعالیتهای انجام گرفته با تعامل خوب مسئولان و با بهره گیری از پتانسیل خوب نهادها و تشکلهای مردم نهاد انجام شده است.
حجت الاسلام قائمی نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این جلسه موفقیت در عرصه منابع طبیعی را مستلزم ارتباط و تعامل ویژه با مردم عنوان کرد و گفت: با فرهنگ سازی و فعالیت بیشتر با تشکلها و مردم بهتر می توان به حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها امیدوار بود.

در پایان علیرضا واحدی پور رئیس روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس گزارشی از عملکرد ادارات تابعه در زمینه اطلاع رسانی ارایه داد که بر اساس ارزیابی های صورت گرفته طی سال جاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در بحث اطلاع رسانی و تعامل با رسانه ها به عنوان روابط عمومی برتر معرفی گردید .