برگزاری مراسم بزرگداشت جهانگیرخان قشقایی

مراسم بزرگداشت جهانگیرخان قشقایی، حکیم و فیلسوف پرآوازه ایرانی، یکشنبه ٣١ شهریورماه ١٣٩٨ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، جهانگیرخان قشقایی از حکیمان و فیلسوفان بنام سده‌های سیزدهم و چهاردهم […]

مراسم بزرگداشت جهانگیرخان قشقایی، حکیم و فیلسوف پرآوازه ایرانی، یکشنبه ٣١ شهریورماه ١٣٩٨ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، جهانگیرخان قشقایی از حکیمان و فیلسوفان بنام سده‌های سیزدهم و چهاردهم هجری (نیمۀ دوم قرن نوزدهم میلادی) است که تذکره‌نویسان و کتب تراجم و تواریخ به شرح احوال او پرداخته‌اند. زندگانی جهانگیر‌خان را در کلّ می‌توان به سه دوره تقسیم کرد: مرحلۀ نخست از آغاز تولد تا حدود سی‌سالگی یا کمی بعد از آن امتداد می‌یابد. در این دوران او افزون بر یادگیری سواد فارسی و آموختن برخی کتب نثر و نظم، شماری از مهارت‌ها و فنون عملی مانند موسیقی، تارزنی، کوه‌گردی و تیراندازی را نیز فرا گرفت. مرحله دوم با ورودِ خان به اصفهان و ماندنِ همیشگی او در این شهر آغاز می‌شود. انگیزه و سبب اقامت در اصفهان هر چه که بود، شوق و شور بسیار به تحصیل و یادگیری علوم و معارف اسلامی در او برانگیخته شد. مدرسۀ فقهی ـ فلسفی اصفهان که در آن سال‌ها از مهم‌ترین مراکز علمی جهان تشیع بود، برجسته‌ترین مدرّسان علوم نقلی و عقلی را در خود جای داده بود و جهانگیر‌خان از محضر آنان بهره‌های کافی برد. سومین مرحلۀ حیاتِ خان، دوران زعامت، تدریس و استادی او در حوزۀ اصفهان بود. تبرّز و چیره‌دستی در دانش‌های گوناگون به‌ویژه حکمت الهی، حُسن خُلق، صفات پسندیده، فضایل نیکو و تقیّد به احکام شرع، در نفسی پاک و روحی قدسی ممزوج شد و از او چهره‌ای ماندگار در تاریخ علوم و معارف اسلامی به‌ویژه حکمت الهی شیعی پدید آورد.

در این مراسم که از ساعت ١٧:٣٠ تا ١٩:٣٠ برگزار خواهد شد، استادان حاضر در جلسه، احوال و اندیشه‌های این حکیم متاله را مورد مداقه و بررسی قرار خواهند داد.
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان ولیعصر(عج)، پائین‌تر از میدان منیریه، پل امیربهادر، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک ٧١ واقع است.