افتتاح آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء در محوطه میراث جهانی تخت جمشید

بامداد خبر:مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از افتتاح آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء در محوطه میراث جهانی خبر داد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، حمید فدایی عنوان کرد: تجهیز و راه‌اندازی این آزمایشگاه از نیازهای مبرم پایگاه بود که در دو ساله گذشته در اولویت‌های برنامه‌ای قرار گرفت و نهایتاً با گذشت چند […]

بامداد خبر:مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از افتتاح آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء در محوطه میراث جهانی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، حمید فدایی عنوان کرد: تجهیز و راه‌اندازی این آزمایشگاه از نیازهای مبرم پایگاه بود که در دو ساله گذشته در اولویت‌های برنامه‌ای قرار گرفت و نهایتاً با گذشت چند دهه از شکل‌گیری پایگاه، موفق به تجهیز و راه اندازی آن شدیم.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید افزود: با راه‌اندازی آزمایشگاه شیمی انجام بسیاری از آزمون‌ها و شناسایی‌های اولیه همچون: آنالیز کیفی نمک‌های محلول اعم از شناسایی یون‌های کلرید، سولفات، نیترات و یون کربنات بر روی آثار انجام خواهد شد. فدایی افزود: مضاف بر این در این آزمایشگاه امکان انجام آزمون‌های مکانیک همچون اندازه‌گیری دانسیته، تعیین درصد تخلخل و میزان جذب آب در نمونه‌های سنگ و دیگر مصالح وجود دارد.

وی افزود: حضور این آزمایشگاه در کنار کارگاه‌های متعدد دایر در مجموعه پشتیبانی علمی بسیار مناسبی است که به مرمت‌گران این مجموعه کمک می‌کند تا بتوانند در زمینه آسیب شناسی و ارائه راهکارهای مرمتی دقیق تر از گذشته تصمیم‌گیری نمایند.

فدایی در پایان تصریح کرد: با راه‌اندازی کارگاه مرمت اشیاء در کنار این آزمایشگاه، ظرفیت مضاعفی در زمینه مرمت اشیای موزه‌ای هم به وجود آمده است و در این کارگاه بسیاری از آثار موجود در موزه و گنجینه تخت جمشید نیز بصورت مداوم مورد حفاظت و مرمت قرار خواهد گرفت.

محمدرضا علیخواه کارشناس مرمت و مسئول آزمایشگاه نیز در همین‌باره اعلام نمود: با اتمام مرحله نخست از تجهیز آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء این آزمایشگاه در تاریخ ۱۹ خرداد ماه با حضور جمعی از همکاران پایگاه به طور رسمی افتتاح گردید. علیخواه افزود: در مرحله نخست از تجهیز آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء، پس از ساماندهی ساختمان، مواد و تجهیزات ضروری اعم از محلول‌های شیمیایی مورد نیاز، شیشه آلات آزمایشگاهی، هود آزمایشگاهی، آون، میکروسکوپ، دستگاه اندازه گیری میزان اسیدی و قلیایی مواد و دیگر ابزارهای آزمایشگاهی و همچنین کارگاهی تهیه گردید. وی ادامه داد: در بخش کارگاه مرمت نیز با ابزار و تجهیزات فراهم آمده امکان حفاظت و مرمت انواع آثار و اشیای سنگی، سفال، آجرهای لعابدار و آثار گچبری وجود دارد.

علیخواه در پایان ابراز امیدواری کرد که با توسعه آزمایشگاه و کارگاه مرمت در آینده نزدیک، حفاظت از دیگر اشیای موجود در موزه تخت جمشید از جمله آثار با ساختار فلزی، اشیای شیشه ای و پارچه‌های کربنیزه شده امکان پذیر گردد و همچنین با توسعه آزمایشگاه مکانیک خاک و مصالح امکان شناسایی‌های مرتبط با دیگر مواد و مصالح فراهم شود.