گقتگو با مسعود عطایی ریس انجمن روابط عمومی های استان فارس در روز  روابط عمومی و اطلاعات :

اصل اساسی و بنیه روابط عمومی ، داشتن خصوصیاتی با ماهیت ارتباط فردی است

از روابط عمومی چه انتظاری دارید  و نقش آنها را چگونه ارزیابی می کنید . این ها شاید سوالاتی باشد که از ذهن شما بعنوان مخاطب عبور کند . شغل و جایگاهی روابط عمومی شاید برای مردم کاملا عینی و ملموس نباشد ،اما هرگز نباید در این که واحد روابط عمومی  پیشانی هر اداره و […]

از روابط عمومی چه انتظاری دارید  و نقش آنها را چگونه ارزیابی می کنید . این ها شاید سوالاتی باشد که از ذهن شما بعنوان مخاطب عبور کند . شغل و جایگاهی روابط عمومی شاید برای مردم کاملا عینی و ملموس نباشد ،اما هرگز نباید در این که واحد روابط عمومی  پیشانی هر اداره و ارگانی است شک کرد .  انگونه که  مسعود عطایی عطایی ریس انجمن روابط عمومی های استان فارس، به درستی به آن اشاره می کند”  روابط عمومی ها با پایش درخواست های مردمی و انعکاس آن به مسئولین ، به نوعی وکیل مدافع مردم هستند” و این به خودی خود رسالتی بزرگ است. برای واکاوی نفش و عملکرد مجموعه روابط عمومی های استان  با مسعود عطایی ریس انجمن روابط عمومی های استان فارس گفتگویی کردم که شما را به خواندنش دعوت می کنم .

 لطفاً با معرفی حوزه کاری روابط عمومی در ادارات و ارگان ها از سابقه تقویمی روابط عمومی در کشور بگویید

اصطلاح”روابط عمومی“ برای نخستین بار در ایالات متحده آمریکا و در نوشته های اداره اتحادیه راه آهن ایالات متحده بکار برده شد و در دهه اول قرن بیستم نخستین دفاتر روابط عمومی در مؤسسه های این کشور ایجاد گردید.

در سال ۱۹۰۶ اولین شرکت خصوصی که تنها خدمات روابط عمومی را به مشتریـان خود ارایه می‌کرد، بوجودآمد. نخستین شرکت روابط‌عمومی‌ توســط ”ایوی‌لی“ فارغ التحصیل دانشگاه پرنیسون و خبرنگار اقتصادی در شهر نیویورک تأسیس شد. پس از این شرکت مؤسسه های دیگر نیز به تأسیس دفاتر روابط عمومی اقدام کردند و روابط عمومی به عنوان یک حرفه به وجود آمد و شناخته شد.

در ایران نیر سال ۱۳۲۲ شمسی با تصویب هیأت وزیران، اداره یی به نام “اداره کل انتشارات و تبلیغات” تشکیل شد که وظیفه اصلی آن بیشتر در جهت انتشارات وتبلیغات درآن زمان بود.روابط عمومی در ایران هم اکنون حدود ۷۱ سال دارد.

اولین روابط عمومی در سال ۱۳۲۷ شمسی از طرف شرکت نفت در ایران به وجود آمد. بدین ترتیب شرکت ملی نفت ایران به وجود آورنده اولین تشکیلات روابط عمومی درایران است. تا این که به موجب لایحه قانونی مصوب هشتم فروردین ماه ۱۳۴۳ شمسی، وزارت اطلاعات تشکیل شد و بعد از تأسیس وزارت اطلاعات در اواخر دهه چهل این وزارتخانه به مسأله روابط عمومی اهمیتی جدی داد و برای شروع، سازمان روابط عمومی صنعت نفت با تشکیلاتی دولتی، پس از مدتی تغییراتی کلی در روابط عمومی دولتی در وزارت اطلاعات انجام شد.

در سال ۱۳۴۸ شمسی به پیشنهاد وزارت اطلاعات وجهانگردی و تصویب هیأت وزیران، نام دفتر های اطلاعات و انتشارات درکلیه وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و وابسته به دولت به اداره “اطلاعات و روابط- عمومی” تغییر نام یافت.

اداره های روابط عمومی وزارتخانه ها و مؤسسه های دولتی در عین این که فعالیت مستقل داشتند ولی از نظر سیاسی عموم فعالیت های خود را با یک اداره کل در وزارت اطلاعات و جهانگردی به نام شورای اطلاعات و انتشارات روابط عمومی هماهنگ می ساختند و رییس یا مدیران کل روابط عمومی وزارتخانه ها و مؤسسه های دولتی با تأیید وزارت اطلاعات به این سمت برگزیده می شدند.

در سال ۱۳۶۳ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیمناری را با شرکت روابط عمومی ها در تهران برگزار کرد که در واقع زیربنای حرکت روابط عمومی را برای تجدید حیات آن پی ریزی کرد. در حال حاضر رشته روابط عمومی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاههای علمی ـ کاربردی تدریس می شود و ادارات کل روابط عمومی وزارتخانه ها و مؤسسات در مراکز استان نیز اقدام به تشکیل دوره های آموزشی روابط عمومی برای کارمندان خود کرده اند. ازسال ۱۳۶۸ نیز سازمان اموراداری و استخدامی کشور آیین‌نامه کاری دفاتر روابط عمومی را تصویب کرده است.

 با معرفی انجمن روابط عمومی ها در سطح کشور و شاخه استان فارس از فعالیت‌های این انجمن در جهت پیشبرد اهداف سازمانی  روابط عمومی ها بگویید

درسال ۱۳۴۶ برای اولین بارمرحله نوینی در شکوفایی هنر روابط عمومی آغاز شد ، و همزمان در اسفند ماه همین سال بنیانگذاران روابط عمومی نوین در ایران برای برقراری ارتباط با انجمن بین المللی روابط عمومی و توسعه و ترویج وشناساندن روابط عمومی به تاسیس انجمن روابط عمومی ایران همت گماردند .‏ ‏

اولین انجمن روابط عمومی در اسفند ۱۳۴۶ با حمایت ازسوی شرکت ملی نفت ایران با هدف شناساندن ارزش و اهمیت روابط عمومی به مدیران و مسئولان و بالا بردن سطح علمی و تجربی دست اندرکاران این رشته تشکیل شد . اما این انجمن درفعالیتهای داخلی و خارجی موفقیت چندانی به دست نیاورد و بعد ازمدتی به دست فراموشی سپرده شد .

مجددا درسال ۱۳۶۳ با حضور زنده یاد مرحوم دکتر نطقی و تنی چند از شاگردان وی موضوع تشکیل انجمن روابط عمومی ایران مطرح گردید و مقررشد روند فعالیتهای انجمن روابط عمومی ایران قبل از انقلاب مورد بررسی و مطالعه قرارگیرد .

نهایتا پس از طی جلسات متعدد کارشناسی ، اساسنامه پیشنهادی برای تشکیل انجمن تدوین گشت اما درآن زمان به علت نامساعد بودن اوضاع داخلی وجنگ تحمیلی زمینه لازم برای طی مراحل قانونی تشکیل انجمن فراهم نیامد وپیگیری موضع به تعویق افتاد .

دومین تجربه (انجمن روابط عمومی) با تلاش و همت زنده یــــاد مرحوم محمد ملازم که مسئولیت اداره کل تبلیغات دولت را در زمان وزارت سیدمحمدخاتــمی عهده داربود ، ازسال ۱۳۶۹ آغاز شد وبا تشکیل اولین مجمع خود در خرداد ۱۳۷۰ پا به ظهور نهاد .

اما در استان فارس نیز در سال ۸۸ قاسم شبان با همت برخی از مدیران روابط عمومی نمایندگی انجمن بنا نهاد و تا سال ۸۹ فعالیت هایی را برای ارتقا سطح دانش فعالان ارتباطات به ثمر رساند اما به ناگاه فعالیت های این نمایندگی تا سال ۹۲خاموش ماند.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ و همزمان با روز روابط عمومی اینجانب با همت برخی از مدیران روابط عمومی ، این انجمن را مجددا راه اندازی کردیم .

مهمترین هدف ما حفظ و ارتقا و اعتلای رسالت وجودی روابط عمومی در استان بود و‌هست و قاعدتا در نیل به این هدف برنامه های مختلفی همچون نشستهای آموزشی ، جشنواره روابط عمومی های برتر فارس ، نمایشگاه های تخصصی روابط عمومی و بزرگداشت ۸ دوره هفته روابط عمومی را اجرا نموده ایم .

آیا امروز روابط عمومی در جایگاه پیش بینی شده در  چارت اداری سازمانها قرار دارند ،دلایل توفیق یا عدم توفیق در در این مورد را بازگو کنید. اگر روابط عمومی نبودید کدام حوزه کاری  را انتخاب می کردید

از نظر چارت تشکیلاتی می توان گفت که روابط عمومی ها در جایگاه خویش قرار دارند لیکن موفقیت یا عدم موفقیت آنان به ۱- صلاحیت علمی ۲- صلاحیت تجربی و ۳- صلاحیت اخلاقی کارگزاران روابط عمومی بستگی دارد.

به نظربنده اگر قرار بود در شغلی به غیر از روابط عمومی کار کنم حوزه منابع انسانی را که مهمترین سرمایه هر سازمانی به شمار می رود انتخاب می کردم.

 

شما به عنوان فعال حوزه روابط عمومی تا چه اندازه خصوصیات فردی و تا چه اندازه آموزشهای ارتباطی در این زمینه را عامل موفقیت یک روابط عمومی می دانید

اصل اساسی و بنیه روابط عمومی ، داشتن خصوصیاتی با ماهیت ارتباط فردی است و اساسا اگر کسی این خصلت درونی را نداشته باشد در حوزه ارتباطات موفق نخواهد بود .

اما در گام دوم آموزش های تئوریک و کارگاهی مکمل افزایش های مهارتهای ارتباطی است که از اهمیت فراوانی برخوردار است

پاسخگویی و تعامل روابط عمومی با رسانه و مردم دو  اصل اساسی در این حوزه است تا چه حد فکر می کنید به عنوان یک روابط عمومی در این امر توفیق داشته داشته‌اید ، مجموعه روابط عمومی های استان را از این منظر، چگونه ارزیابی می کنید

ارزیابی بنده در حوزه تعامل و پاسخگویی به رسانه ها را باید از همکاران گرانقدر رسانه ای جویا شد که تا چه اندازه توانسته ام در این راه موفق عمل کنم .

لیکن در ارزیابی این شاخص برای سایر روابط عمومی ها بایستی گفت که همکاران رسانه ای نمره ۷۰ از ۱۰۰ را به دوستان روابط عمومی استان می دهند.

  انجمن روابط عمومی چه فعالیت و هدف گذاری برای افزایش کیفیت در مجموعه روابط عمومی های استان برای نیل از روابط عمومی خدمات محور به روابط عمومی مشاره محور در برنامه ریزی های کلان سازمان مطبوع خود داشته است

با آسیب شناسی که در ابتدای کار انجمن روابط عمومی انجام شد به این نتیجه رسیدیم که روابط عمومی در استان فارس برای رسیدن به جایگاه خود و به جایگاهی که در سئوال شما منظور است نیاز به یک باز مهندسی ساختاری دارد .

در این نگرش ، نقش بی بدیل آموزش بر هیچ کسی پوشیده نبود و نیست . لذا سعی کردیم برنامه های آموزش محور کارگاهی و علمی را در رئوس کار خود قرار دهیم تا اولا فعالان عرصه ارتباطات به جایگاه اصلی کارکرد خویش آگاه شوند و در گامی دیگر برای تعالی جایگاه خویش فعالیت های استانداردی را انجام دهند ،زیرا معتقدم فعالیت صحیح و با کیفیت ارتباطی کارگزاران روابط عمومی آنان را به عنوان مشاوری امین و کارآ در کنار مدیر سازمان و پل ارتباطی بین سازمان و مردم جای خواهد داد.

در حوزه تامین احتماعی با توجه به شیوع کرنا و افزایش تصاعدی کار این واحد ،روابط عمومی تامین اجتماعی چه برنامه هایی را در این مدت اجرایی کرده است

با توجه به شیوع کرونا ، دغدغه های زیادی در میان مخاطبین سازمان تامین اجتماعی ایجاد شد: نگرانی پرداخت حق بیمه های سهم کارفرمایان ، نگرانی پرداخت حق بیمه سهمیه کارگران ، ابتلای بیمه شدگان به کرونا و نحوه دریافت غرامت ایام بیماری ، تعطیلی کارگاه ها و بیکاری بیمه شدگان از این جمله اند .

خوب قاعدتا سازمان تامین اجتماعی نیز در کنار سایر ارگان های خدمات رسان تمهیداتی را برای جلوگیری از شیوع این بیماری و برای رفع نگرانی های کارگران ، کارفرمایان و مستمری بگیران اجرایی نمود که برشمردن آنها از حوصله این گفتار خارج است .

در همین راستا کاهش فشار جو‌ روانی و آرامش بخشی به نگرانی افراد در دستور کار روابط عمومی قرار گرفت . مهمترین و اساسی ترین کار ما در این ایام اطلاع رسانی صحیح و دقیق به مخاطبین بود. ما تلاش کردیم اخبار و اطلاعیه هایی را با همکاری رسانه های وزین استان و کانال های ارتباطی مجازی به سمع و نظر مردم شریف استان برسانیم.

از طرفی با پایش درخواست های مردمی و انعکاس آن به مسئولین استانی و کشوری سعی کردیم که کانال های ارتباطی را نیز حفظ نماییم و به نوعی وکیل مدافع مردم هم باشیم.