سخنگوی دولت در نشست خبری:

آمار تزریق دوز سوم قابل قبول نیست/ توافق موقت در دستور کار نیست

بامداد خبر: سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران طی سخنانی اظهار داشت: همان‌گونه که اعلام شد مطابق مصوبه بورس، توزیع سود سهام عدالت برای سهامداران را تا پایان امسال (قبل از پایان اسفند) خواهیم داشت. سود سهام عدالت بیش از ۲.۵ برابر بیشترین میزان سودی است که تا حالا پرداخت شده است. به […]

بامداد خبر: سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران طی سخنانی اظهار داشت: همان‌گونه که اعلام شد مطابق مصوبه بورس، توزیع سود سهام عدالت برای سهامداران را تا پایان امسال (قبل از پایان اسفند) خواهیم داشت. سود سهام عدالت بیش از ۲.۵ برابر بیشترین میزان سودی است که تا حالا پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح امروز (سه شنبه) در نشست خبری ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و ماه رجب، گفت: به طور خاص روز نیروی هوایی را به ویژه به دلاور مردان عرصه نیروی هوایی تبریک می گویم و سالروز ۱۹ بهمن ماه که مقام معظم رهبری از آن تحت عنوان «رزق لایحتسب» یاد می‌کنند را گرامی می‌دارم.

وی گفت: همانگونه که اعلام شد مطابق مصوبه بورس، توزیع سود سهام عدالت برای سهامداران تا پایان امسال (قبل از پایان اسفند) خواهیم داشت. سود سهام عدالت بیش از ۲.۵ برابر بیشترین میزان سودی است که تا حالا پرداخت شده است.

سخنگوی دولت افزود: هر سهامدار سود ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان دریافت میکند و برای دارندگان سهام یک میلیون تومانی این رقم یک میلیون تومان برای هر یک نفر می شود.

بهادری جهرمی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت:  روز گذشته مراسم افتتاح پروژه آبرسانی و برق رسانی در وزارت نیرو برگزار شد. پروژه آب رسانی به ۱۰ هزار روستا با ۱۹ هزار میلیارد سرمایه گذاری  است که برای تامین آب شرب بیش از ۳ میلیون نفر در مدت زمان ۳۰ ماه به نتیجه خواهد رسید.

وی افزود: دیروز برخی پروژه های به نتیجه رسانی شده مثل طرح آب رسانی به ۴۸۰ روستا و برق رسانی به ۲۱۱ روستای کشور مورد  بهره برداری قرار گرفت.

سخنگوی دولت افزود: امرز بحمدالله در حوزه شهری ۱۰۰ درصد تامین برق و در حوزه روستایی و عشایری ۹۹.۷ درصد که با پروژه های مولد برق به سمت تکمیل می رود.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: یکی از خبرهای خوب اقتصادی که با حضور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی آن آغاز شد، ۴۸ طرح و پروژه با ارزش تقریبی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که از ابتکارات دولت مردمی است. دولت به عنوان حامی و پشتیبان سعی دارد در اقتصاد نقش آفرینی کند و فعالان بخش خصوصی باید میدان دار رشد اقتصادی باشند. بارها اعلام شده است که محوریت با خود مردم است و دولت سعی دارد به جایگاه درست و اصلی خود بازگردد.

وی افزود:  این ۴۸ پروژه در۱۳ استان و ۲۷ شهرستان اجرا خواهد شد و در واقع توزیع ملی شده است. پیش بینی می شود پس از بهره برداری کامل از پروژه ها بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه نصیب شرکت ها شود که از این مبلغ ۱۱ میلیارد دلار صادرات است.

سخنگوی دولت بیان داشت: این اقدامات در راستای هدف گذاری دولت برای تحقق رشد ۸ درصدی است. اینها بخشی از اقدامات دولت برای سرمایه گذاری مولد است که  با افزایش ۳ برابری به  ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده می رسد.  این پروژه ها ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد می کند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه  طرح پیشرانان اقتصادی بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ اقتصاد ایران است گفت: این پروژه ها برای همان مجموعه اقتصادی اجرا کننده، مولد و سودآور و تکمیل کننده زنجیره فعالیت آنها خواهد بود و از منظر ملی دارای اولویت و منفعت برای عموم نیز خواهد بود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: پیش از این جلسات متعددی برای بررسی کارشناسی این طرح ها برگزار شده و تیم اقتصادی دولت با حضور رئیس جمهور موانع و الزامات اجرای این طرح ها را بررسی کرده اند.

وی افزود:  برنامه‌ریزی طرح پیشرانان اقتصادی، به حل مشکل تورم و بهبود سرمایه گذاری مولد منجر می‌شود و نشان دهنده رویکرد دولت در خنثی سازی تحریم و توجه به ظرفیت های داخلی است.

احتمال حضور رئیس‌جمهور در مجمع سران اوپک گازی

بهادری جهرمی در رابطه با اینکه تا پایان سال رئیس جمهور چند سفر به خارج از کشور و با چه اهدافی خواهد داشت، گفت: دولت از هیچ فرصتی برای نقش آفرینی در اجلاس های جهانی و منطقه ای فروگذار نخواهد کرد. دیدارها و سفرهای دوجانبه ای در پیش خواهد بود، دعوت از رئیس‌جمهور برای شرکت در مجمع سران اوپک گازی صورت گرفته است و احتمال حضور رئیس جمهور در این اجلاس وجود دارد.

وی در رابطه با قانون ممنوعیت خصوصی سازی، گفت: این قانون تنها مربوط به سواحل دریای شمال نیست و همزمان آزادسازی سواحل جنوبی هم پیگیری می شود. در همین راستا ۱۰ کیلومتر از جزیره قشم هم آزادسازی شد. خدا را شکر دستگاه های اجرایی در راستای رهاسازی اقدامات خوب و موثری دارند. . صدا و سیما و نیروهای مسلح به این اقدام پیوستند‌ از آنها تشکر می کنم و مشکلی به منظور رهاسازی ۶۰ متر حریم قانونی وجود ندارد. با همکاری دستگاه هایی که ویلاهای ساحلی را داشتند و با متولی بودن وزیر کشور، اقدامات بهره برداری شد.‌

سخنگوی دولت در ادامه گفت:  از اصحاب رسانه و مردم عزیز دعوت می کنم بر اجرای دستور رئیس‌جمهور در آزادسازی سواحل دریای در جنوب و شمال نظارت کرده و هرجا دستور اجرا نشده گزارش دهند تا سریعا از سوی دستگاه مربوطه اقدام شود.

سلامت مردم اولویت دولت است

سخنگوی دولت در خصوص برنامه های دولت با توجه به افزایش موارد ابتلا به سویه جدید کرونا گفت:  تدابیر اتخاذ شده در  ستاد کرونا به صورت هفتگی گزارش می شود. از ابتدای شناسایی اومیکرون در آفریقا اقدامات لازم در کشورمان برای محدودسازی سفرهای خارجی صورت گرفت.

وی افزود:  علی رغم همراهی در تزریق دوز اول و دوم، آمار تزریق دوز سوم قابل قبول نیست. مردم و دولت باید پا به پای هم در این زمینه همراه باشند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه  ممنوعیت های لازم اتخاذ شده است افزود: برای تصمیم گیری در ستاد کرونا  از تجربیات دو سال گذشته چه در زمینه سلامت، چه اقتصادی و چه آموزش استفاده شده و می شود.

وی افزود:  به مسئولین استانی اختیار داده شده که هر استانی با توجه به شرایط خودشان تصمیم گیری  کنند.

نگرانی برای تامین ذخایر موجود در شب عید نداریم

سخنگوی دولت  گفت: برای میوه شب عید و کالاهای اساسی تدابیر لازم در ستاد تنظیم بازار اتخاذ شد. سازمان تعاون روستایی با همراهی سازمان میادین و اتحادیه میوه و تره بار متولی شدند. ذخایر موجود است و در این زمینه نگرانی وجود ندارد . خرمای ماه رمضان هم تامین شده است .

وی افزود: هم زمان  نظام توزیع هم مدیریت شده پیش می رود. وی با بیان اینکه از شهرداری تهران برای همکاری خول در این زمینه تشکر می کنم، گفت: علاوه بر این توزیع هوشمند هم داریم و در روزهای منتهی به عید این روند تداوم خواهد داشت.

سخنگوی دولت در خصوص افزایش قیمت برخی اقلام همانند برنج و سیب زمینی هم گفت: یکی از دلایل کاهش عرضه نسبت به تقاضا به دلیل خشکسالی بوده است  و بخاطر عدم پیش بینی ها در سال گذشته، امسال ۲۰ درصد کمتر نسبت به نیاز تولید برنج صورت گرفته است، اما  عده ای هم در این میان از خشکسالی سو استفاده و سوداگری می کنند. دولت نسبت به این موضوع حساسیت دارد و واکنش سریع نشان می دهد‌.

بهادری جهرمی در ادامه گفت:  در حال حاضر برنج خارجی از ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان و برنج ایرانی حدود ۴۰ هزار تومان در سامانه بازرگام موجود است. مصرف کنندگان نیز در مقابله با سوداگران همراهی لازم را داشته باشند.

توافق موقت در دستور کار ایران نیست

وی در رابطه با خبری که بامداد جمعه مبنی بر لغو برخی تحریم های آمریکا  منشر شد، گفت: هیچ تغییری در سیاست ایران اتفاق نیافتاده و نخواهد افتاد و توافق موقت در دستور کار ایران نیست و نخواهد بود. پیش از این هم اعلام کردیم توافق خوب با تضمین کافی در دسترس است و دولت ایران با جدیت مصمم است تا این موضوع به نتیجه موثر برسد و طرف مقابل نیز باید در عرصه اقدام و عمل همین موارد را نشان دهد.‌ اقدامات نمایشی نقشی در پیشبرد مذاکرات نخواهد داشت.

در خصوص یارانه ها تابع نظر مجلس هستیم

سخنگوی دولت در رابطه با اصلاحیه جدید دولت در خصوص بودجه ۱۴۰۱ و برنامه دولت برای حذف یارانه دهک های بالا، گفت: حذف یارانه دهک های پردرآمد بسیار متأثر از شیوه یا نظام توزیع یارانه است. دهک های بالا حالا هم سهمی از یارانه ندارند. در توزیع یارانه نقدی دهک بندی خانواده های پردرآمد و کم درآمد باید به صورت مستمر به روز شود. ما تابع تصمیم نهایی مجلس خواهیم بود.

برخی سخت‌شان است که دستاوردهای دولت را بگویند

بهادری جهرمی در خصوص سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه این شائبه مطرح شد که دولت سیزدهم در افزایش فروش نفت نقشی نداشته و افزایش درآمد حاصل از فروش نفت صرفا حاصل رفتن ترامپ بوده است، به نظر شما نقش دولت سیزدهم در افزایش فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن چقدر بوده است، افزود: نمیدانم چرا برخی مستمر اصرار دارند همه چیز را به خارج از کشور ارتباط دهند! دولت ایالات متحده بیش از یکسال است که تغییر کرده است.  دولت گذشته هشت ماه پایانی خود را در دولت جدید آمریکا گذراند، اما شرایط فروش نفت و درآمدهای ارزی را دیدیم.

سخنگوی دولت اظهار داشت:  وارادت واکسن را ببینید به چه میزان وارد کشور شده است؛ برخی سخت‌شان است که دستاوردهای دولت را بگویند! اشکالی ندارد اگر دستاوردی هست به زبان بیاورید نه اینکه آن را به خارج گره بزنید. اگر جایی خوب عمل شد اعلام شود این آورده مثبت برای همه ایرانیان است.

اینکه دولت اقتصاد خود را به مذاکرات گره نزده «اظهر من الشمس» است

سخنگوی دولت در رابطه با گرانی های موجود در کشور و طرح انتقاداتی مبنی بر اینکه دولت این موارد را به مذاکرات گره زده است، از این رو تصمیمات اقتصادی دولت چیست، تاکید کرد: اینکه دولت اقتصاد خود را به مذاکرات گره نزده «اظهر من الشمس» است.  در اوج مذاکرات با ثبات نرخ ارز رو به رو هستیم. دولت با جدیت در حال تامین حقوق مردم است اما سیاستها را محدود به یک حوزه نمی کند.  منابع ارزی در دسترس، نتیجه همان نگاه دولت است که تنها در انتظار لغو تحریم ها نیست.

وی با بیان اینکه خنثی سازی تحریمها پا به پای مذاکرات در دستور کار بوده است افزود: اما اینکه انتظار داشته باشیم با تورم ۶۰ درصدی که در هنگام تحویل دولت رو به رو بودیم در کوتاه مدت به صفر برسد این کار نشدنی است. درمان بیماری های زمینه ای اقتصاد همانند تورم نیازمند زمان است. ما همچنان داریم بودجه دولت قبل را اجرا می کنیم و برنامه ریزی اصلاحی با بودجه جدید اجرایی می شود.

وی در خصوص طرح های عمرانی نیز گفت:  در طراحی پروژه های جدید نگاه دولت این است که اول پروژه های نیمه تمام تکمیل شود.

وی افزود: دولت به اندازه ده ها سال پروژه برای تکمیل دارد.  برخی پروژه های افتتاح شده قابلیت بهره برداری نداشت و  آنها در اولویت بهره برداری در این دولت قرار گرفت.

ناعدالتی در پرداخت حقوق کارمندان باید با نگاه کلان و جامع حل شود

سخنگوی دولت در رابطه با ناعدالتی در نظام پرداخت حقوق میان کارمندان دولت، گفت: دولت اهل شنیدن خواسته های به حق است. یکی از رویکردهای دولت شنیدن خواسته های به حق، آن هم با سرعت است تا در دستور کار و برنامه ریزی قرار گیرد. برای حل این خواسته های برحق و پاسخگویی به این نیازها نباید عجله و بخشی نگری کرد. باید با نگاه کلان و جامع و برنامه ریزی درست مشکل را برای همه و همیشه برطرف کرد. لایحه پیرامون این دغدغه ان شااالله به زودی آماده می‌شود و در دستور کار دولت قرار می‌گیرد. رییس جمهور به سازمان اداری استخدامی دستور داده است که لایحه عادلانه کردن پرداخت‌ها را تنظیم کنند. تنظیم و نهایی کردن این لایحه با استفاده از نظرات کارشناسی به صورت شبانه‌روزی پیش می‌رود.

سخنگوی دولت در خصوص رتبه بندی معلمان نیز گفت:  علی رغم اینکه لایحه رتبه بندی معلمان بدون کار کارشناسی در روزهای آخرین دولت قبل ارائه شد اما دولت با متن لایحه دولت قبل موافقت کرد و بار مالی را پذیرفت. باید دید مجلس چه راهکاری برای حل این مشکل به حق معلمان تدبیر خواهد کرد.

طرح سهمیه بندی بنزین در کیش و  قشم آزمایشی است

 وی در رابطه با اجرای آزمایشی طرح سهمیه بندی بنزین در کیش هم، تصریح کرد: پیش از این من و وزیر اقتصاد اعلام کردیم که این طرح قرار است به صورت پایلوت در کیش و قشم اجرا شود و آن زمان  نیز در مرحله برنامه ریزی های اجرایی بود. در همین زمینه برنامه ریزی های اجرایی متعددی صورت گرفت و زیر نظر وزارت اقتصاد و با همکاری وزارت نفت و دستگاه های مرتبط کار پیش خواهد رفت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: طراحی های اجرایی تقریبا کامل شده است، اما هنوز وارد مرحله اجرا در کیش و قشم هم نشده است و به صورت موردی تست هایی روی سامانه انجام شده است. اگر به اجرا برسد از سوی دستگاه های مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد. به علاوه اینکه هیچ تغییری چه در قیمت بنزین یارانه ای و چه در غیر یارانه ای صورت نمی گیرد.