وزیر نیرو در جمع خبرنگاران:

هیچ پشت پرده‌ای در موضوع خاموشی‌ها وجود ندارد

بامدادخبر– وزیر نیرو با بیان اینکه هیچ پشت پرده‌ای برای موضوع خاموشی‌های کشور وجود ندارد، گفت: نه ما و نه هیچ کس دیگر که دل بسته این نظام، کشور و آب و خاک است به ویژه در این شرایط، قطعاً قیود اخلاقی به آن اجازه نمی‌دهد که با هیچ هدف دیگری بخواهد کوچکترین اختلالی در […]

بامدادخبروزیر نیرو با بیان اینکه هیچ پشت پرده‌ای برای موضوع خاموشی‌های کشور وجود ندارد، گفت: نه ما و نه هیچ کس دیگر که دل بسته این نظام، کشور و آب و خاک است به ویژه در این شرایط، قطعاً قیود اخلاقی به آن اجازه نمی‌دهد که با هیچ هدف دیگری بخواهد کوچکترین اختلالی در آرامش و آسایش مردم ایجاد کند.

به‌گزارش  پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر  به نقل از وزارت نیرو (پاون)، “رضا اردکانیان” صبح امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال عدم تطابق زمان خاموشی‌ها و برنامه‌های ارائه شده توسط شرکت‌های توزیع، گفت: این تذکر به همکاران صنعت برق داده شده است. جلسات متعددی برای رفع مشکل برگزار شده و این اطمینان حاصل شده که سعی کنیم با توجه به واحد‌هایی که یکی پس از دیگری وارد مدار می‌شوند، به‌رغم افزایش مصرف و گرمی هوا و با توجه به مجموعه مراقبت‌های در حال انجام، به سمت کاهش خاموشی‌های مقطعی و موردی برویم.

وی با اشاره به کاهش خاموشی‌ها در روز گذشته اضافه کرد: اگر جایی هم به ضرورت اقتضا داشت با رعایت همه ملاحظات و اولویت‌ها حتما رعایت اعلام و اطلاع قبلی صورت می‌گیرد.

تکذیب حملات سایبری به شبکه برق کشور

وزیر نیرو شایعه‌ حملات سایبری به شبکه برق کشور را تکذیب و خاطرنشان کرد: خوشبختانه وزارت نیرو مانند همه دستگاه‌های مسئول، نه در این ایام بلکه در کوران جنگ اقتصادی و با توجه به فشارهایی که بود برای مواجهه با این کارها تجهیزات، تدارک و آموزش‌های لازم دیده است. من اطمینان می‌دهم که این اختلال‌های موردی که داشته‌ایم، اصلا به این دلیل نبوده و ان‌شاءالله در آینده هم شاهد چنین مواردی نخواهیم بود.

اردکانیان در ادامه در خصوص استفاده از ظرفیت مناسب کشور برای تولید برق تجدیدپذیرعنوان کرد: بنده، مدیران قبل از من و مسئولان تصیم‌گیر و تصمیم‌ساز کشور، همه بنا دارند کشور به واسطه این نعمت‌های خدادادی مانند روز‌های آفتابی بی‌شمار و شدت تابش بسیار خوب که در اختیار دارد، یکی از کشورهای پیشتاز در امر توسعه تجدیدپذیر‌ها باشد.

وی اضافه کرد: همه‌چیز محیای توسعه صنعت تجدیدپذیر در کشور است، تونل‌های بادی وسیعی در کشور داریم و فقط یک تونل بادی که در مرز افغانستان مشترک است، ظرفیت مطالعه شده آن بالغ بر ۳۰ هزار مگاوات است که این به معنی نصف تمام ظرفیت عملی امروز نیروگاه‌های کشور است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: این ظرفیت‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری است، اما متاسفانه تحریم‌ها، سختی‌هایی که هر نوع مبادلات ارز، نقل و انتقالات پول و مراودات بانکی را با مشکل مواجه می‌کرد باعث پا پس کشیدن سرمایه‌گذاران خارجی شد. مهم‌ترین عامل مشکلات سرمایه گذاران داخلی نیز افزایش نرخ ارز است. البته امیدواریم با رفع تحریم‌ها و مشکلات موجود رونق کافی به این صنعت بازگردد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: درست است که بی‌برقی موقعیت خیلی سختی است، اما بی‌اخلاقی از بی‌برقی به مراتب سخت‌تر است. هیچ پشت پرده‌ای برای موضوع خاموشی‌های کشور وجود ندارد.
اردکانیان با بیان اینکه تنها بخش شگفت‌زدگی‌ ما سطح وسیع استفاده غیرمجاز از ماینرها است، یادآور شد: تقریباً این موضوع وارد همه بخش‌ها شده و این مقدار کشف شده یک درصد کمی از آن چیزی است که احتمال فعال بودن داده می‌شود.

وی افزود: این اطمینان را خدمت مردم می‌دهم که توان فنی کشور و همه دستگاه‌های مسئول، توان بالایی است و همکاری‌های خوبی با وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌های مسئول در حال شکل‌گیری است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن با مجوزهای لازم داده شده، محل‌ها را شناسایی کنیم.

دعوتی برای حضور در کمیسیون انرژی نداشتم

اردکانیان در پاسخ به سوال چرایی عدم حضور در مجلس برای توضیح خاموشی‌ها در کشور خاطرنشان کرد: دیروز سوم خرداد ماه قرار بود جلسه‌ای با اعضای کمیسیون انرژی داشته باشیم و بنده به سوالات قابل طرح تمامی نمایندگان در این کمیسیون پاسخ بدهم. همزمان با این جلسه، وزیر کشور نیز با تمامی استانداران کشور جلسه‌ای داشت و به دلیل اینکه اکثر وظایف اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف در استان‌ها به دوش استانداران است؛ از هفته گذشته برای حضور در این جلسه به‌دنبال وقت بودم که خوشبختانه با موافقت وزیر کشور قرار به حضور بنده شد.

وی ادامه داد: بعد از تماس با آقای عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و توضیح مسائل و وضعیت جلسات متعدد، مقرر شد همین جلسه کمیسیون انرژی در هفته بعد برگزار شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه هیچ دعوتی برای حضور در کمیسیون انرژی برای محدوده زمانی دیروز صبح نداشتم، گفت: در پی بحث‌هایی که روز قبل در صحن مجلس مطرح شده بود و ماموریتی که رئیس محترم مجلس به کمیسیون انرژی در خصوص خاموشی‌ها داده بود، این کمیسیون صبح اول وقت جلسه‌ای گذاشته و از همکاران بنده برای توضیح برخی مسائل دعوت به حضور در این جلسه کرده بودند.

صدور مجور برای ۳۲۰ مگاوات رمز ارز در کشور

وی در خصوص مصرف رمزارز‌ها در کشور نیز گفت: برآورد همکاران تخصصی بخش برق کشور از مصرف رمز ارزها در ایران بر اساس ارزیابی‌ها، تحلیل‌ها و گزارش‌های موثق جهانی، حدود ۲ هزار مگاوات است. برای تولید هر یک بیت کوین که یکی از رمزارزها است، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت انرژی مصرف می‌شود.
اردکانیان ادامه داد: این در حالی است که الگوی مصرف برای خانواده کمتر از ۳۰۰ کیلووات ساعت است و این یعنی مصرف تولید هر بیت کوین معادل ۱۲۰۰ ماه، برق مصرفی یک خانواده است.

وی اضافه کرد: از این مقدار رمز ارز مصرفی کشور، حدود ۳۲۰ مگاوات مجاز بوده و دارای پروانه از وزارت صمت و انشعاب از وزارت نیرو است.

به گفته وزیر نیرو، زمانی که کشور با مشکل خاموشی مواجه شد، حتی برق مجاز این رمز ارزها را با قرار اطلاع قبلی قطع کردیم.

وی همچنین درباره مصرف‌کنندگان رمز ارزها نیز گفت: به‌صورت بالقوه این شرایط در کشور وجود دارد. اعتقاد داریم موضوع رمز ارزها باید سامان داده شود؛ یعنی تعیین این سازوکارها فقط وجه سلبی ندارد.

مسئولان وزارت نیرو گرم شدن زودهنگام هوا و تولید بالای رمزارزها را دلیل خاموشی‌ها می‌دانند