اخطار استاندار فارس در پی استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع

شیراز-آبیاری برخی مزارع استان فارس با پساب فاضلاب از جمله مواردی بود که منجر به واکنش و دادن اخطار از سوی استاندار فارس به مدیران مربوطه در سومین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده این استان شد. عنایت الله رحیمی شنبه در سومین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی ،سلامت و خانواده استان فارس،افزود: در بعضی […]

شیراز-آبیاری برخی مزارع استان فارس با پساب فاضلاب از جمله مواردی بود که منجر به واکنش و دادن اخطار از سوی استاندار فارس به مدیران مربوطه در سومین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده این استان شد.

عنایت الله رحیمی شنبه در سومین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی ،سلامت و خانواده استان فارس،افزود: در بعضی نقاط استان فارس از آب فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی و سبزیجات استفاده می شود که باید سازمان جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، تعزیرات و سایر دستگاه های مربوطه با برنامه‌ریزی به این موضوع ورود پیدا و سریعا تدبیرهای لازم را اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: در بعضی مناطق استان فارس نظیر اطراف شهر جدید صدرا و جنوب شرقی شیراز از آب فاضلاب برای آبیاری مزارع استفاده می‌شود و ضروری است که برنامه‌ریزی کاملی برای جلوگیری از این وضعیت صورت گیرد.

دستگاه ها توپ را به زمین یکدیگر انداختند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این جلسه گفت: لازم است اداره کل حفاظت از محیط زیست به موضوع استفاده از پساب فاضلاب در اراضی کشاورزی ورود جدی پیدا کند.

محمدمهدی قاسمی،افزود: کارشناسان جهاد کشاورزی فارس هر جا که مشاهده کردند از پساب فاضلاب برای آبیاری استفاده شده متخلفین را به سیستم قضایی معرفی کرده‌اند.

حمید ظهرابی،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در این باره گفت: موضوع استفاده فاضلاب و پساب برای آبیاری مسئله ای است که برخورد با آن در قالب طرحی به تصویب هیات دولت رسیده که بنابر آن دستگاه هایی متولی شناخته شده اند که باید به وظایف خود عمل کنند و محیط زیست نیز وظیفه نظارت خود را انجام خواهد داد.

زمینه ورود محصولات ارگانیک به سفره مردم مهیا شود

استاندار فارس در ادامه این جلسه با بیان اینکه سلامت مردم باید مورد توجه همه دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد،اظهار داشت: موضوع توسعه کشت و عرضه محصولات ارگانیک،نظارت بر فروش و عرضه کودهای شیمیایی نیز در این جلسه مطرح شد و با توجه به تلنگری که از گذشته داده شده بود،نظارت و رصد این حوزه ها در دستور کار ارگانهای مربوطه قرار گرفت.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها باید در زمینه عرضه محصولات ارگانیک همکاری لازم را داشته و با هزینه کمتری غرفه در چهار گوشه شهر در اختیار فعالین این بخش قرار دهند تا زمینه توزیع و فروش محصولات ارگانیک در سطح شهرهای استان فارس ایجاد شود.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی از تولید محصولات استاندارد و ارایه آن به بازار استقبال می کنند و باید تسهیلات ارزان قیمت و مناسب نیز در اختیار فعالین این حوزه ها قرار گیرد.

رحیمی با بیان اینکه مطالب خوبی در این جلسه در زمینه دفع مضرات سموم مطرح شد که باید اقدامات مورد نیاز در این زمینه با حیطه گسترده تری انجام شود،گفت:۳۵۰ مجموعه  مجوز دار در سطح این استان فعال است که سموم مختلف را ارائه می دهند که باید برای سلامت جامعه و محصولات کشاورزی بصورت مداوم این واحدها رصد و مورد نظارت قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: طرح توانمندسازی دختران دانش آموز مدارس حاشیه شهر و مناطق کم برخوردار در استان فارس در حال انجام است که باید با بهره از روش‌های نوین علمی ادامه پیدا کند و لازم است که خیرین در این حوزه ورود جدی داشته باشند زیرا تلاش خیرین در حوزه دانش‌آموزی خدمت به آیندگان است.

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود بر این مطلب که برای انجام کارهای علمی باید از توان دانشگاه بهره برد تاکید کرد.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: استفاده از الکل در حین رانندگی مساله مهمی است که باید دستگاه قضا و نیروی انتظامی به جد به این موضوع در سراسر استان فارس ورود پیدا کنند که انجام فرهنگ سازی نیز می تواند موثر واقع شود.

استاندار فارس اضافه کرد: در برخی موارد این موضوعات و نظایر آن حتی کتمان نیز می شود اما با این گونه رویکردها نمی توان مشکل را حل کرد و در حال حاضر استفاده از الکل در حین رانندگی مشکلی است که وجود دارد و دستگاه های مختلف نیز باید در این خصوص کار کنند.

وی اظهار داشت: برای حل این مشکل و نظایر آن اکنون نیازمند بسیج عمومی،مشارکت مردم،خانواده و دستگاه ها مختلف است تا با فرهنگ سازی گامی موثر در کاهش این آسیب‌ها برداشته شود.

رحیمی عنوان کرد: در حال حاضر کمتر از سه درصد اعتبارات فرهنگی کشور در اختیار دستگاه های دولتی است و باید سایر دستگاه های غیر وابسته به دولت برای کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی ورود پیدا کنند.

وی اظهار داشت: استفاده از فضای مجازی برای کاهش آسیب های اجتماعی بسیار تاثیر گذار است و بازبینی سند بیماری های غیر واگیر نیز الزامی است و باید به جد دنبال شود.

استاندار فارس در بخش پایانی سخنان خود گفت: تلاش دستگاه ها برای سلامت کارکنان و جامعه جز ارزیابی دستگاه های اجرایی استان فارس قرار می گیرد و همچنین توسعه و تداوم ورزشهای عمومی و صبحگاهی نیز می تواند به سلامت نسبی جامعه کمک کند.

معضلی بنام سموم قاچاق

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه این جلسه گفت: بیش از هشت هزار برند کود و سم در بازار این استان مورد ارزیابی قرار گرفته و به صورت تصادفی نیز از فروشگاه های عرضه کود بازرسی انجام و با تخلفات برخورد شده است.

محمد مهدی قاسمی افزود: مقررات حاکم بر بازار سموم بسیار سختگیرانه است و تنها مشکل موجود در این حوزه وجود سموم قاچاق است.

وی ادامه داد: ۶۰۰ سم فروشی فعال استان که بیش از دو سوم آن در گذشته سم فروشی ها غیر مجاز بودند و امروز ۹۵ درصد این سم فروشی ها به کارشناس سموم مجهز شده اند تا از فروش سموم قاچاق در آن جلوگیری شود.

قاسمی عنوان کرد: در حال حاضر در فارس روند نسخه نویسی برای سم انجام و بر مبنای آفت میزان مشخصی سم بکار برده می شود.

توسعه پایدار با انسانهای سالم امکان پذیر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه گفت: لازم است تمامی استاندارهایی که برای دارو رعایت می شود برای سموم نیز به کار گرفته شود.

علی بهادر با بیان اینکه توسعه پایدار جز با انسان‌های سالم امکان پذیر نخواهد بود،افزود: حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد بودجه کشور برای حوزه سلامت اختصاص می یابد که ۸۰ درصد آن هزینه درمان می شود در صورتی که اگر برای پیشگیری این میزان اعتبار و تلاش گسیل می شد اقدامات بسیار موثرتری صورت می گرفت.

کمبودهای مدارس شبانه روزی

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس در این جلسه گفت:  ۱۴۶ باب مدرسه شبانه روزی در سطح استان وجود دارد که جمعیت ۲۴ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده که ۱۱ هزار نفر آن دختر است که همه این افراد بصورت خوابگاهی مشغول تحصیل در مراکز شبانه روزی هستند که این کار به دلیل خدمت به دانش آموزان مناطق محروم و در راستای عدالت تحصیلی صورت گرفته و اکثریت دانش آموزان این مراکز متعلق به قشر کم بضاعت جامعه روستایی و عشایری است.

علی عسکر نجفی افزود: این مراکز از محرومیت‌هایی نیز رنج می برند بگونه ای که سرانه غذایی هر دانش آموز در مدارس شبانه روزی فارس ۲۵۰۰ تومان از محل اعتبارات دولتی است که این وضعیت موجب شده که کمبودهایی غذایی در این حوزه وجود داشته باشد.

نجفی ادامه داد: فضای آموزشی اغلب مدارس شبانه روزی استان فارس فرسوده و از استاندارد لازم برخوردار نیستند و در کنار آن این مراکز از کمبود نیروهای خدماتی، مشاور و سرپرست خوابگاه نیز رنج می برند.

سند ملی و استانی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر

مدیرگروه مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در سومین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی ،سلامت و خانواده استان فارس گفت: سند ملی و استانی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر یک برنامه راهبردی ده ساله است که باهمکاری متخصصان در زمینه بیماری‌های غیر واگیر مبتنی بر شواهد و اسناد بین المللی و استانی تهیه شده است.

فریبا مرادی افزود: طبق این سند، فارس در بین استانهای کشور در توزیع لبنیات در رده هجدهم جدول قرار دارد و در زمینه مصرف دخانیات نیز میانگین کنونی مصرف سیگار میانگین در کشور ١٠و۸ دهم درصد است که در فارس این رقم ٩و ٧دهم درصد است.

وی ادامه داد: مصرف تنباکو میانگین کشوری بیش از ١۴درصد و این رقم در فارس حدود ١٨درصد است، اما در خصوص افراد مواجهه با دود سیگار میانگین کشوری ٣٢درصد که در فارس این عدد ۴۴ درصد است که این میزان در محل کار ١٩درصد، و در خانه حدود ۴٠ درصد است و متاسفانه این وضعیت در فارس بالاتر از میانگین کشوری است.

وی اضافه کرد: حدود ۶٠ درصد مردم جامعه ما با چاقی یا اضافه وزن روبه رو هستند که مردم فارس در رده های نخست این جدول قرار دارند.