گفتگوی با عرفان کرانی پژوهشگر جوان وتاریخ نگار شیرازی:

آثار تاریخی از بین رفته در محلات دوباره احیاء شوند

بامدادخبر -محلات قدیمی شیراز خود تاریخ شیراز هستند.  به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، عرفان کرانی پژوهشگر جوانیست که سخت کوشی در کار را با دقت  علمی در پژوهش همراه کرده است.اشراف زیادی به تاریخ معاصر فارس و خصوصا شهر شیراز دارد. با تالیف سه کتاب در حوزه تاریخ  کارنامه قابل قبولی دارد .  محور گفتگوی […]

بامدادخبر -محلات قدیمی شیراز خود تاریخ شیراز هستند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، عرفان کرانی پژوهشگر جوانیست که سخت کوشی در کار را با دقت  علمی در پژوهش همراه کرده است.اشراف زیادی به تاریخ معاصر فارس و خصوصا شهر شیراز دارد. با تالیف سه کتاب در حوزه تاریخ  کارنامه قابل قبولی دارد .  محور گفتگوی ما تاریخ معاصر فارس و شیراز بود که در همین اندک مجال به نکات مهی اشاره کرد .

لطفا با معرفی کوتاهی از خودتان ، کتابهایی که تا کنون در حوزه فرهنگ مردم و نام_مکان های شیراز تدوین کرده اید را برای مخاطبان  معرفی کنید.

عرفان کرانی متولد ۱۳۷۳شهر شیراز و فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک ، پژوهشگر تاریخ و همچنین نویسنده ۳ کتاب تاریخی به نام های : استوا ( تاریخ و فرهنگ ایران زمین از دیرباز تاکنون ) ،  تا نیمروز ( تاریخ و فرهنگ سیستان از عصر باستان تا کنون )  و آخرین کتابم مقدمه ای بر جغرافیای تاریخی محله کشن نام دارد .

شما تحقیقاتی در حوزه نام محلات شیراز داشته اید ،آیا این امکان وجود دارد که شیراز پیش از تاریخ را شهری در حوزه تمدنی و سیاسی  ایلام معرفی کرد.

با مطالعه تاریخ شهر شیراز در می یابیم که این شهر در عصر باستان دارای تمدن شگفت انگیزی بوده است ، یافته های باستان شناسی حاکی از آن هست که شهر شیراز در ادوار مختلف تاریخ عصر باستان حضور پر رنگ داشته است بعنوان مثال ، تپه ی تاریخی پوستچی ( واقع در بلوار رحمت ) نشانگر یک تمدن  چندین هزارساله در شیراز باستان است ، همچنین مکان هایی مانند : برم دلک ، قلعه بندر ، قصر ابونصر ، محله کشن ، همه گویای تاریخ و تمدن باستانی شهر شیراز می باشند . جالب است بدانید خود واژه ( کشن ) یک واژه عیلامی است  ، بنا بر پژوهش های جدید  کشن منطقه ایست که از عصر عیلامیان برای ما به یادگار مانده است ، پژوهش ها نشان می دهد منطقه کشن یک منطقه نظامی بوده است که با مناطقی مانند زرقان و رامجرد نیز در ارتباط بوده است .

شیراز پس از زندیه مشاهری فراوانی دارد که ماهیت شیراز امروز مرهون تلاشهای آنهاست،اگر بخواهیم با چند نام تاثیر گذار، اما کمتر شناخته شده آشنا شویم ،چه افرادی را نام می برید

مشاهیر بسیاری در شیراز بوده اند که متاسفانه آن طور که باید و شاید به آنها پرداخته نشده از جمله : مرحوم محمد نمازی ، مرحوم دکتر ذبیح الله قربان ، مرحوم عبدالحسین خان دهقان ( مالک کشن و بخشی از دروازه قرآن و باباکوهی )  که واقعا برای شیراز زحمت کشیده اند ، من همیشه گفته ام  که شیراز و شیرازی تا ابد مدیون ۲ نفر هستند : ۱_ مرحوم نمازی به دلیل لوله کشی آب شرب . ۲_ مرحوم دهقان به دلیل مجهز کردن شیراز به برق و روشنایی ، حیف است که زندگی نامه این بزرگان نوشته نشود ؛ مرحوم دکتر ذبیح الله قربان نیز موسس دانشکده پزشکی دانشگاه شیراز و همچنین از روسای زحمت کش خود دانشگاه شیراز می باشند که باید کتاب ها درباره زندگی نامه این مرد بزرگ نوشته شود .

تاریخ معاصر شیراز شیراز در کدام بخش مغفول مانده  و باید باز نویسی شود.

این سوال را اینگونه باید پاسخ داد که متاسفانه تاریخ معاصر شیراز تا به امروز نوشته نشده چه برسد به اینکه بازنویسی شود و این خلا در تاریخ و فرهنگ شهر شیراز به طور جد احساس می شود ، کتاب های مانند فارس در عصر قاجار تالیف استاد حسن امداد و یا شیراز در عصر ملی شدن صنعت نفت تالیف دکتر خلج ( استاد تاریخ دانشگاه شیراز ) نگاشته شده اند که بسیار با ارزش و عالی هستند اما کتابی که به طور کامل و جامع از دوره ی روی کارآمدن رضاشاه تا انقلاب سال ۵۷ که به تمام جوانب شهر شیراز اعم از احداث بیمارستان ها و دانشگاه ها و مدارس و زندگی نامه مالکان و پزشکان و اساتید و صاحب منصبان باشد نوشته نشده است .

در شیراز قدیم محله محوری به عنوان یک رویکرد مهم، مورد تاکید بوده ، چگونه می توان از پتانسیل محلات قدیمی برای جذب گردشگر استفاده کرد

 محلات قدیمی شیراز خود تاریخ شیراز هستند که هر کدام نیز دارای آثار تاریخی منحصر به فرد می باشند که به راحتی می توانند جذب توریست و گردشگر کنند ، بعنوان مثال محله ی قصرالدشت  محل امام زاده ای جلیل القدر می باشد که از لحاظ دینی و مذهبی بسیار کارآمد است یا باغ بزرگ و تاریخی جنت در محله کشن که از این سرمایه ها می توان به راحتی در جذب توریست وگردشگر بهره ها برد . البته این را باید اضافه کنم که باید سیستمی فراهم شود که آثار تاریخی از بین رفته در محلات دوباره احیاء شوند مثلا همین محله ی کشن دارای قلعه ای بزرگ بوده که در درگیری های  نیروهای وطن پرست ایرانی با انگلیسی ها ( پلیس جنوب ) در بحران جنگ جهانی اول تخریب می شود. مکان این قلعه در بلوار مطهری جنوبی جنب مسجد امام حسن مجتبی فعلی بوده است ، اگر این قلعه دوباره ساخته شده و تاریخچه و  حوادثش روی یک تابلو اطلاعاتی نوشته شود محله ی کشن به یک سایت موزه منحصر به فرد تبدیل می شود که گردشگران بسیاری را به خود جذب خواهد کرد .

تاریخ مطبوعات شیراز به عنوان موتور محرک روزنانه نگاری در کشور جایگاه تاریخی متناسبی دارد،با نگاهی اجمالی به تاریخ مطبوعات فارس ،نقد شما به جایگاه مطبوعات امروز در فارس چیست

 نقد بنده به مطبوعات این است که امروزه مطبوعات با گزارش های میدانی کمی بیگانه هستند ، مطبوعات نقش مهمی در مستند سازی حوادث روز دارند ، چند وقت پیش داشتم صفحاتی از روزنامه ی استخر چاپ قبل انقلاب را می خواندم متوجه شدم مطبوعات آن زمان چقدر موشکافانه و دقیق مسائل روز جامعه را بررسی می کردند که متاسفانه در مطبوعات امروزی خبری از آن نیست .

نقش مطالعه تاریخ در آگاهی مردم در تنطیم روابط صحیح و گفتگوی ملت- دولت را چگونه ارزیابی می کنید،با توجه به کاندیداتوری شیراز برای پایتخت جهانی کتاب جایگاه مطالعه و مخصوصا مطالعه تاریخ در بین مردم چگونه  می دانید.

متاسفانه مردم ایران به همه چیز جز تاریخ بهاء می دهند مردم با کتاب و مطالعه بیگانه هستند همین الان شما از تعدادی از مردم شیراز سوال بپرسید قوام الملک چهارم و پنجم نامشان چه بود ؟ تعداد خیلی کمی شاید بتوانند پاسخ دهند ، بسیاری هنوز نصیرالملک را با مشیرالملک تشخیص نمیدهند که متاسفانه همین ضعف در دانش تاریخی باعث شده حال و روز خوبی نداشته باشیم ، ملتی که تاریخ خودش را نداند چگونه می تواند برای آینده خودش تصمیم بگیرد ؟ راه حل برون رفت از این وضعیت فقط و فقط مطالعه بیشتر و بیشتر و بیشتر تاریخ است .