هدف همایش بین المللی خلیج فارس نمایش سابقه تعاملی و همزیستی ملل منطقه است

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن الهیاری روز شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: بوشهر با داشتن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس سابقه تمدنی بی نظیری دارد اما تا کنون برنامه درخوری در معرفی این جایگاه برگزار نشده است. وی افزود: برگزاری همایش تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس در بالاترین سطح علمی بین‌المللی از […]

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن الهیاری روز شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: بوشهر با داشتن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس سابقه تمدنی بی نظیری دارد اما تا کنون برنامه درخوری در معرفی این جایگاه برگزار نشده است.

وی افزود: برگزاری همایش تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس در بالاترین سطح علمی بین‌المللی از یکسال گذشته برنامه ریزی شد و تلاش می‌شود با استقرار دبیرخانه دائمی در دانشگاه خلیج فارس، به صورت ۲ سالانه برگزار شود.

الهیاری ادامه داد: مراودات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خلیج فارس، ارتباط آن با منطقه شرق آفریقا، جنوب شرق و شرق آسیا و مباحث فرهنگی خلیج فارس از محورهای این دوره از همایش است که نشان دهنده سابقه مبتنی بر تعامل ( نه تقابل) در این منطقه است.

دبیر اجرایی همایش تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس عنوان کرد: از ۱۷۰ چکیده مقاله‌ای که به دبیرخانه این همایش رسید ۱۳۰ مورد پذیرفته شد که کتاب این چکیده مقالات در دست انتشار است.

وی گفت: تا کنون ۷۰ مقاله کامل نیز به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی به دبیرخانه رسیده است.

الهیاری اضافه کرد: علاوه بر محققان و صاحب نظران داخلی پژوهشگرانی از کشورهای ایتالیا، عراق، عمان، سودان، الجزایر، لیبی، کویت، آلمان در همایش بین المللی خلیج فارس شرکت دارند.

دبیر اجرایی همایش تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس درباره زمانبندی این همایش ۲ روزه گفت: روز نخست همایش به ارائه‌ پژوهشگران و صاحبنظران داخلی وخارجی در باره تاریخ تمدن خلیج فارس اختصاص دارد که در نوبت بعد از ظهر به طور موازی در ۲ سالن دانشگاه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: روز دوم همایش در سالن پتروشیمی زاگرس در سیراف برگزار می‌شود و به یک پنل تخصصی درباره این شهر اختصاص دارد.

الهیاری با بیان اینکه این همایش فرصت خوبی برای ارائه دستاوردهای دستگاه‌ها و نهادهای مختلف استان بوشهر است، اعلام کرد: در حاشیه این همایش فعالیت غرفه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره کل بنادر و دریانوردی استان، پارک علم و فناوری خلیج فارس قطعی شده است و سایر دستگاه‌ها هم تا دوشنبه فرصت دارند برای استفاده از این ظرفیت اعلام آمادگی کنند.

دبیر اجرایی همایش تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس افزود: همایش خلیج فارس رویدادی یک یا ۲ روزه نیست بلکه هدف گفتمان‌سازی تعامل در منطقه را دنبال می‌کند و گام موثری در مرجع‌سازی علمی دانشگاه خلیج فارس در عرصه بین‌المللی به شمار می‌رود.

الهیاری اظهار کرد: امروز برخی از کشورهای منطقه با استفاده از هجمه‌هایی از دلار به دنبال تخریب تاریخ هستند، اما این یک مساله سیاسی است و این مباحث در محافل علمی جایگاهی ندارد، بنابراین در صورتی که دانشگاه خلیج فارس بتواند مرجعیت علمی گسترده‌ای کسب کند سبب می‌شود این اقدامات سیاسی بیش از پیش بی نتیجه شود.

وی افزود: تعامل علمی با کشورهای عراق، عمان و قطر و تقویت ارتباط دوسویه با جامعه علمی کشورهای حوزه خلیج فارس در دستورکار این دانشگاه قرار دارد.

 

برگزاری همایش خلیج فارس بخشی از مسئولیت اجتماعی دانشگاه است

رئیس دانشگاه خلیج فارس در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: خلیج فارس از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اهمیت فوق‌العاده‌ای برای کشور و بویژه استان بوشهر دارد و برگزاری همایش بین المللی خلیج فارس بخشی از مسئولیت اجتماعی دانشگاه در این قبال است.

محمد مدرسی افزود: علاوه بر صاحبنظران و پژوهشگران داخلی و خارجی، تا کنون ۵۰ دعوت‌نامه ویژه برای چهره‌های شاخص علمی، کشوری، لشکری و سفرا و رایزن فرهنگی کشورها ارسال شده است.

وی گفت: از یکسال گذشته تلاش شده است تا این همایش درخور نام و شان خلیج فارس، دانشگاه خلیج فارس و بوشهر برگزار شود.

مدرسی گفت: برای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این همایش، زمان برگزاری آن به ۲۱ اردیبهشت موکول شد تا با پایان رمضان پژوهشگران و دیگر شرکت کنندگان بتوانند حضور داشته باشند.

رئیس دانشگاه خلیج فارس پیش‌بینی کرد: چهارشنبه آینده شاهد یک رویداد با شکوه و بزرگ علمی به میزبانی دانشگاه خلیج فارس خواهیم بود.