درآیین پایانی هفته بزرگداشت سعدی

آرامگاه شیخ اجل سعدی درشیراز گلباران شد

بامداد خبر:در آستانه فرا رسیدن آیین پایانی هفته بزرگداشت سعدی، آرامگاه شیخ اجل با حضور تعدادی اهالی فرهنگ، ادب و هنر، حمیدرضا قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سید تقی سهرابی مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس، روح‌الله منوچهری مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس و کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز […]

بامداد خبر:در آستانه فرا رسیدن آیین پایانی هفته بزرگداشت سعدی، آرامگاه شیخ اجل با حضور تعدادی اهالی فرهنگ، ادب و هنر، حمیدرضا قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سید تقی سهرابی مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس، روح‌الله منوچهری مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس و کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز سعدی شناسی، گلباران شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر؛ پس از گل باران آرامگاه شیخ اجل سعدی شیراز، آیین پایانی هفته بزرگداشت این شاعر پرآوازه نیز شامگاه یکشنبه یازدهم اردیبهشت با حضور و سخنرانی امام جمعه شیراز، استاندار فارس، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهردار شیراز به همراه اجرای گروه آهنگ اشتیاق به خوانندگی «علیرضا قربانی» ساعت ۲۰:۳۰ برپا می شود.

برپایه این گزارش، در آخرین روز از دهه بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی، آیین گلباران این شاعر و سخن سرای پارسی در محل آرامگاه وی در شیراز با حضور تعدادی از مدیران استانی انجام گرفت.
در ابتدای این مراسم کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز سعدی‌شناسی گفت:اگرچه در ۲۵ سال گذشته که روزی به‌نام سعدی نامگذاری شده است، روند سعدی‌پژوهی تکاملی شده است. اما هنوز تا ادای دین و شناخت این آفتاب ادب فارسی راهی دراز مانده است. سعدی یگانه‌ای است که سحر کلامش به غایت اعجاز دست می‌یازد و از آن روست که ذکر جمیلش در افواه عوام افتاده وصیت سخنش را که در بسط زمین رفته، همچون شکر می‌خورند و رقعه منشاتش را چون کاغذ زر می‌برند.وی افزود: مجموعه فرهنگی مرکز سعدی‌شناسی که در کنار آرامگاه سعدی از سال گذشته به بهره‌برداری رسید نیازمند توجه جدی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس است که با توجه به هدف اصلی ساخت آن به مرکز پویایی جهت برگزاری کلاس‌های بوستان‌خوانی، گلستان‌خوانی و غزل‌خوانی تبدیل شود. موزه سعدی در آن سامان یابد و کتابخانه تخصصی سعدی برای محققان شکل گیرد. گالری آن محل برگزاری نمایشگاه‌های هنری شود همان‌گونه که در این دهه با آثار ارزشمند شکسته‌نویسان شیراز و حضور استاد یدالله کابلی این روند آغاز شد. ساخت فیلم و سریال از زندگی و آثار سعدی ضرورت دیگری است که نیازمند همت و سرمایه‌گذاری لازم است.
در ادامه حمیدرضا قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به مجموعه برنامه های برگزار شده در این دهه گفت: خوشبختانه برنامه های برگزار شده در سطح شهر شیراز و استان فارس و همچنین مجموعه سخنرانیهای علمی که در فضای مجازی برگزار شد،اتفاق خوبی بود که به بهانه بزرگداشت شیخ اجل در استان رقم خورد و در روز پایانی نیز طی مراسمی عمومی که همراه با کنسرت موسیقی خواننده محبوب کشور علیرضا قربانی خواهد بود، در محل آرامگاه سعدی پذیرای عموم مردم و علاقمندان این شاعر نام آور خواهیم بود و امیدواریم این پایان،آغازی بر انس بیشتر همه ما با سعدی و حکمتهای نهفته در آثارش باشد.
همچنین سیدتقی سهرابی مدیرکل صداوسیمای استان در سخنانی با بیان این که خاک شیراز و فارس پذیرای انسانهایی است که همچون خورشید متعلق به تمام جهانیان هستند، شیراز را مبدا و منشا بروز این بزرگان دانست و گفت: اگرچه این موضوع مایه افتخار ماست اما وظیفه و رسالت ما برای معرفی این ستارگان نیز سخت و سنگین است و متاسفانه هنوز در حوزه رسانه برای شخصیت والامقامی همچون حضرت سعدی اقدام شایسته و درخوری انجام نگرفته است و این برای ما که در این استان هستیم و برای کل کشور چندان موضوع مناسبی نیست که برای شخصیتی به این بزرگی کار رسانه ای انجام نشده باشد، البته در رابطه با سعدی کتابها نوشته شده و کارهای فرهنگی انجام شده اما موضوع فیلم و سریال ویژگی خاص خود را دارد و تلاش زیادی شد که برای حضرت سعدی ،حضرت حافظ و سایر مفاخر در استان کارهایی انجام دهیم اگرچه خیلی از دوستان هم کمک کردند اما به دلایل مختلف از جمله مشکل بودجه تاکنون موفقیتی پیرامون زندگی و آثار حضرت سعدی حاصل نشده است.سهرابی در ادامه ضمن ابراز امیدواری نسبت به رفع مشکلات در زمینه تولید محتوای رسانه ای پیرامون بزرگان استان گفت:خواهش من از همه دلسوزان عرصه فرهنگ و هنر این است که دست به دست هم دهیم تا این قفل را با هم باز کنیم و امیدوارم با نفس گرم شما عزیزان بتوانیم کار رسانه ای خوبی، به کمک همه اندیشمندان، محققان ، پژوهشگران و هنرمندان فارس برای حضرت سعدی انجام دهیم.
در بخش دیگری از این آیین روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس نیز ضمن تقدیر از عوامل برگزاری دهه بزرگداشت سعدی به فعالیتهای این نهاد در طول این ایام اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم در طول این ایام برنامه های متنوعی را در سطح استان انجام دهیم که خوشبختانه با توجه به بضاعت کتابخانه ها هم در سطح استان وهم در سطح ملی فعالیتهای مناسبی نیز انجام گرفت. وی اظهار امیدواری کرد که در آینده برای آشنایی بهتر و بیشتر همگان با سعدی و آثار او کار رسانه ای درخور این شخصیت بزرگ ادب پارسی انجام گیرد.

گفتنی است، مراسم یادروز سعدی که همزمان با شیراز در دیگر شهرهای ایران و جهان برگزار می گردد، در شیراز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، شهرداری شیراز، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، صدا و سیمای مرکز فارس و مرکز سعدی شناسی برگزار می‌شود.