ارتقاء فضای فعالیت هنر شیراز در نگاه هنرمندان ، منتقدین و سرمایه‌گذاران ؛

آرت‌گالری موتورخونه در جستجوی زمان از دست رفته

بامداد خبر: یک بنای در حال ساخت. یک مکان آغشته به خاک که دوازده متر از سطح زمین فاصله دارد. برای دیدنش باید سه پارکینگ حلزونی را با قدم‌هایی که با گرانش زمین همراه می‌شود، طی کرد و بعد از رؤیت درب ورودی بازهم چندین پله آهنین جوش‌خورده اما رنگ نشده، عبور کرد تا بتوان […]

بامداد خبر: یک بنای در حال ساخت. یک مکان آغشته به خاک که دوازده متر از سطح زمین فاصله دارد. برای دیدنش باید سه پارکینگ حلزونی را با قدم‌هایی که با گرانش زمین همراه می‌شود، طی کرد و بعد از رؤیت درب ورودی بازهم چندین پله آهنین جوش‌خورده اما رنگ نشده، عبور کرد تا بتوان آنچه بعد از تمامی این‌ها به نمایش درآمده را مشاهده کرد.

شروع فعالیت آرت‌گالری موتورخونه نه‌تنها اتفاقی نو در فضای هنری شهر شیراز بود، بلکه درزمینه‌ی طراحی بنا و فضاهای هنری نیز قدمی بزرگ و متفاوت را طی کرد. بنایی که تنها ۳ سال فرصت حضور و فعالیت درزمینه‌ی هنری را داشت. زمانی که رود روشن ذوق و خلاقیت هنرمندان جوان در زیرزمین، سیال و پویا، حرکت کرده و به زیست خود ادامه می‌داد، بر سرش بنای بزرگی در حال شکل گرفتن بود و البته شاهد تمام آن جنب‌وجوش.

سرانجام زمان موعود فرا‌رسید و  بنا تقریبا تکمیل شد. برای اتمام کار خود به موتورخونه ای نیاز داشت که دیگر برای هنرمندان و هنر دوستان یک موتورخونه ساده با کارکرد معمول خود نبود. اما همین است فلسفه زیست انسان. طلوعی طلایی؛ درخشش با تمام وجود و غروبی در اوج آرامش و سکوت. اما این هنر اجرا پایان کار آرت‌گالری موتورخونه نیست. اکنون، خانه هنر شیراز میزبان این محیط فرهنگی و دل‌نشین است و تاکنون یک سال تمام با مهربانی و آغوش باز از او پذیرایی کرده است.

مهندس سپهر سیاح، بنیان‌گذار این فضای هنری و تمامی فعالیت‌های آن است. مدیری جوانی که از حدود بیست سال پیش، به‌واسطه‌ی علاقه و فعالیت خانواده‌اش درزمینه‌ی هنر و جمع‌آوری آثار هنری، با این محیط آشنا شد و رفته‌رفته خود به یکی از فعالان این عرصه تبدیل شد. به گفته این مدیر جوان و خوش‌ذوق، یکی از ویژگی‌های فعالیت به‌عنوان یک معمار در فضای معاصر، یافتن آتیه‌داران در کنار درک زیبایی‌های خلاقانه و نو است. همین ویژگی تبدیل به تمایلی برای جمع‌آوری آثار هنرمندان جوانی که در تلاش برای یافتن هویت فردی و اجتماعی خود از طریق خلق اثر هستند، شده است. البته که آینده‌نگری این هنردوست تنها به خرید آثار هنری محدود نمی‌شود. هنرمندان آرت‌گالری موتورخونه به مدیریت مهندس سیاح، این فرصت را در اختیار دارند که در قالب مهم‌ترین اولویت‌های مجموعه، به فعالیت و فراگیری در عرصه‌های هنری داخلی و خارجی مشغول شوند و با بالا بردن تجربه‌ی زیستی خود، جاده‌ی موفقیت را درحالی‌که از آن لذت می‌برند، طی کنند.

سپهر سیاح نه‌تنها راه را برای دیده شدن آثار هنرمندان جوان، آن‌هم بیش‌ازپیش هموار می‌سازد؛ بلکه با داشتن روحیه‌ای جسور و جنگجو، فضای فعالیت هنر شیراز را هم در نگاه هنرمندان و منتقدین و هم در فعالیت سرمایه‌گذاران ارتقا می دهد.

در باب فعالیت‌های آرت‌گالری موتورخونه در سالی که گذشت

موتورخونه فعالیت دوباره‌ی خود را در خردادماه ۱۴۰۰، با مجموعه”بااحتیاط حمل شود” رضا عظیمیان آغاز کرد و پس از آن “شهر به‌مثابه قبرستان” گروه هنری بُرجاس، توجه مخاطبان زیادی را به نگاه انتقادی هنرمندان شمال کشور آشنا ساخت. در کنار همکاری‌های این‌چنینی با گالری‌های دیگر همچون گالری اکنون اصفهان و گالری شریف تهران، هنرمندان موتورخونه خوش درخشیدند. حامد قجرپور، آرزو شیروانی و حسین نادری از هنرمندانی هستند که در کنار نمایش برجسته آثار خود، همچنان به‌عنوان هنرمندان این مجموعه در‌حال فعالیت هستند. مجموعه عکس “عواقب نجات‌یافتگان یک جنایت” از دیگر اتفاقات جذاب موتورخونه بود که در آذرماه ۱۴۰۰ به نمایش درآمد. عکس‌های آنالوگ، چیدمان جذاب و متناسب با تفکر دو خالق مجموعه یعنی علی نظری و فرزاد علیزاده زوج، با پرفورمنسی۳۰‌دقیقه‌ای که در دوربین‌های آنالوگ این دو هنرمند ثبت شد، به نقطه اوج خود رسید.

به‌جرئت می‌توان گفت، مخاطبان آرت‌گالری موتورخونه، هرماه با اتفاقی جدید و متفاوت روبه‌رو می‌شوند که تجربه‌ای بی‌نظیر را برایش رقم می‌زند. در کنار نمایشگاه‌های ماهیانه این مجموعه، هنرمندان حوزه چیدمان و اجرا نیز فرصت این رادارند که به تن ایده‌های خود، لباس حقیقت پوشانده و آنچه را در ذهن می‌گذرانند به مرحله اجرا درآورند.

شیدا بردبار/آرت‌گالری موتورخونه