آشنایی با خدمات بیمارستان شهید دکتر فقیهی در گفت و گو با رییس بیمارستان

بامداد خبر: بیمارستان شهید دکتر فقیهی یکی از قدیمی ترین بیمارستان های شهر شیراز است. داده های به دست آمده در مورد پیشینه این بیمارستان نشان می دهد که در سال ۱۳۲۲ مرحوم «علی اصغر خان حکمت شیرازی» بنای راه اندازی یک بیمارستان ۱۰۰ تخت خوابی را در شهر شیراز گذاشته است؛ با همت این […]

بامداد خبر: بیمارستان شهید دکتر فقیهی یکی از قدیمی ترین بیمارستان های شهر شیراز است. داده های به دست آمده در مورد پیشینه این بیمارستان نشان می دهد که در سال ۱۳۲۲ مرحوم «علی اصغر خان حکمت شیرازی» بنای راه اندازی یک بیمارستان ۱۰۰ تخت خوابی را در شهر شیراز گذاشته است؛ با همت این شخص و بلدیه(شهرداری) وقت بیمارستانی با نام «سعدی» افتتاح شد که در ابتدا در بخش های داخلی، اطفال، جراحی، جراحی های چشم، ارتوپدی، جراحی های عمومی، سوختگی و زنان فعالیت خود را آغاز کرد.

امروز بیمارستان شهید دکتر فقیهی با ۴۲۸ تخت فعال و ۵۶۵ تخت مصوب و در رشته های مختلف جراحی شامل جراحی های فوق تخصصی سرطان، کلورکتال، جراحی های سرطان زنان، جراحی قلب به ویژه مرکزیت جراحی قلب اطفال در استان، پوست، داخلی ریه، عفونی، اعصاب، نورولوژی، روماتولوژی، همچنین در بخش های اورژانس رشته های مختلف از جمله جراحی و یورولوژی در حال ارایه خدمت است و با ضریب اشغال تخت ۸۰ درصد پذیرای بیماران است که بیشتر آنها از قشر متوسط به پایین و نیازمند استان هستند که در این بیمارستان خدمات می گیرند.

این بیمارستان با مساحت حدود ۱۳ هزار و ۳۳۲ متر و زیربنای حدود ۴۲ هزار متر و هزار و ۴۵۷ نیروی انسانی، پذیرای بیماران از استان فارس و دیگر استان های کشور است.

 

در ادامه با این مرکز آموزشی درمانی از زبان دکتر تدین، رئیس بیمارستان شهید دکتر فقیهی بیشتر آشنا می شویم.

دکتر «سید محمدکاظم تدین» متخصص جراحی و فلوشیپ جراحی های کلورکتال، متولد یازدهم فروردین ۱۳۵۳ در شیراز و با اصالتی کازرونی، از اواخر مهر ۱۳۹۸ تاکنون مسوولیت ریاست بیمارستان شهید دکتر فقیهی را بر عهده دارد.

اما چند ماه پس از آغاز مسوولیت دکتر تدین در این بیمارستان، آغاز همه گیری کرونا در سطح دنیا، شرایط را به گونه دیگری رقم زد و بخش مهمی از خدمات بیمارستان، بر حوزه درمان بیماران کرونا متمرکز شد.

لطفا در مورد خدمات این بیمارستان در ایام کرونا بفرمایید:

چند ماه پس از زمانی که مسوولیت بیمارستان را بر عهده گرفتم، یعنی اسفند سال ۹۸ و با توجه به شیوع ویروس کرونا، این بیمارستان به عنوان یکی از مراکز درمان بیماران کرونا در استان انتخاب شد و در کنار سایر خدماتی که ارایه می شود، به عنوان یکی از بیمارستان های بزرگ استان به بیماران کرونا نیز خدمت رسانی کردیم و در موج های شش گانه کروناویروس تا امروز، حدود ۲۵۰ تخت از ۴۲۸ تخت بیمارستان شهید فقیهی در قالب ۲۰۰ تخت عادی و ۵۰ تخت ویژه به بیماران کووید۱۹ اختصاص پیدا کرده است.

در طی مدت شیوع کروناویروس تاکنون بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در کنار حدود ۴۵ هزار بیمار غیرکرونا در بیمارستان بستری شدند و خدمات دریافت کردند؛ بالغ بر ۸۰ هزار بیمار نیز به اورژانس های بیمارستان شهید دکتر فقیهی مراجعه کردند که بخشی از آنان بستری شده و بخشی از آنان نیز خدمات سرپایی دریافت کرده و ترخیص شده اند و با توجه پیشینه قوی این بیمارستان در بخش های مختلف درمانی، تلاش شد تا بیشترین خدمات با بهترین کیفیت به مردم ارایه شود.

چه خدماتی حوزه فعالیت بیمارستان شهید دکتر فقیهی را از سایر مراکز درمانی شیراز، متمایز می کند؟

بیمارستان شهید دکتر فقیهی به عنوان یک بیمارستان عمومی است که در رشته های پایه و اصلی مانند جراحی، داخلی، بیهوشی و سایر رشته های موجود مانند پوست، قلب، روماتولوژی، نورولوژی، عفونی و ریه، خدمات اختصاصی را به بیماران ارایه می دهد؛ جراحی کلورکتال مربوط به قسمت های روده، جراحی سرطان مربوط به سرطان های بانوان و آقایان، جراحی های اندومتریوز، جراحی قلب اطفال و پوست به شکل تخصصی در بیمارستان شهید دکتر فقیهی انجام می شود؛ در زمینه ریه تنها مرکز برونکوسکوپی استان فارس در بیمارستان شهید دکتر فقیهی قرار دارد؛ همچنین در رشته پاتولوژی نیز در بعضی قسمت ها از جمله آزمایشگاه قارچ شناسی و ویروس شناسی، بیمارستان شهید دکتر فقیهی از مراکز مرجع استان فارس محسوب می شود.

در چند سال گذشته چه اقداماتی برای بهبود خدمات و فرآیندها در این مرکز درمانی انجام شده است؟

با توجه به قدمت ۷۸ ساله بیمارستان شهید دکتر فقیهی، برای افزایش کیفیت خدمات به ویژه در دوران شیوع کرونا سعی کردیم در حوزه زیرساختی، فنی، تاسیساتی و عمرانی، کمک هایی را از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و همچنین خیرین حوزه سلامت فارس جذب کنیم تا در زیرساختی های مختلف فنی و تاسیساتی مانند دستگاه های اکسیژن ساز، دیزل ژنراتور و چیلر، ارتقاء داده شود.

همچنین تلاش شد تا بیش از گذشته خیرین حوزه سلامت جذب بیمارستان شوند که در همین راستا دو پروژه خیرساز شامل بازسازی بخش دیالیز بیمارستان با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان و ICU کووید با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان با کمک خیرین پیگیری شده و به ثمر رسید؛ همچنین سعی کردیم ضمن ارایه خدمت به بیماران کووید۱۹، خدمات گذشته نیز تعطیل نشود و به کار خود ادامه دهند.

بهبود و اصلاح فرآیندهای بیمارستان مانند پذیرش، ترخیص، بهسازی فضاهای عمومی بیمارستان، نیز از مواردی است که نسبت به گذشته تغییرات خوبی انجام شده است.

همچنین بزرگترین OPAT (مراکز درمان سرپایی بیماران کووید۱۹) استان فارس با پذیرش روزانه ۲۷۰ بیمار در کنار ۲۵۰ تخت بستری، بخش مهم دیگری از خدمات این مرکز درمانی طی بیش از دو سال گذشته محسوب می شود.

در حوزه کارکنان بیمارستان و تقویت خدمات درون سازمانی، چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از اقدامات مهم در این زمینه ساماندهی به واحد رفاهی و راه اندازی «شورای پرسنلی» با برگزاری انتخابات کارکنان و انتخاب نمایندگانی از گروه ها و واحدهای مختلف بیمارستان، با هدف بررسی مسایل و مشکلات و پیگیری برای رفع موارد است.

برگزاری اردوهای مختلف و همچنین اعطای وام هایی با مشارکت و هماهنگی بانک ها، برگزاری جلسات هم اندیشی با کارکنان و پیگیری مسایل بیمارستان که از دید کارکنان مشاهده و مطرح می شود، برگزاری برنامه های فرهنگی مانند سه شنبه های مهدوی با همت امام جماعت و واحد فرهنگی بیمارستان، اختصاص یک شماره ویژه در فضای مجازی برای ارتباط بیشتر کارکنان، بیماران و مراجعان بیمارستان با مدیران بیمارستان از دیگر مواردی است که در بیمارستان شهید دکتر فقیهی انجام می شود؛ همچنین از گروه های مختلف یک نماینده با اختیارات کامل برای ارتباط اساتید، دستیاران و دانشجویان و برقراری ارتباط متقابل با مدیران بیمارستان مشخص شده است تا مسایل مختلف این گروه نیز به مدیران بیمارستان منتقل شود؛ همچنین برای هر بخش یکی از اعضای هیات علمی به عنوان رییس علمی بخش مشخص شده است تا تمام مجموعه بیمارستان خود را در فرآیندها و مسایل بیمارستان شریک بدانند.

برای روزآمدسازی امکانات و تقویت خدمات این مجموعه چه تلاش هایی انجام شده است؟

با توجه به قدمت بیمارستان، یکی از مهم ترین اولویت ها، توسعه بخش فنی، مهندسی و زیرساختی بیمارستان است که در این زمینه می توان به راه اندازی سه دستگاه اکسیژن ساز جدید اشاره کرد؛ دو مخزن اکسیژن به ویژه برای بیماران کووید۱۹ با مساعدت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان نیز به این مرکز اختصاص یافت؛ راه اندازی دیزل ژنراتور دوم با اعتبار نزدیک به سه میلیارد تومان، راه اندازی چیلر و بویلر بیمارستان با اعتباری نزدیک ۱۰ میلیارد تومان که با آغاز فصل گرما به بهره برداری می رسد نیز دیگر خدمات جدید این مرکز آموزشی درمانی محسوب می شود.

با توجه به لزوم گسترش خدمات ICU به ویژه در دوران کرونا، بیمارستان شهید دکتر فقیهی به عنوان یکی از سه بیمارستان مگا آی سی یو کشور تعریف شد و در این قالب توانستیم ضمن بازسازی و بهسازی بخش، ۲۲ تخت ICU اضافه کنیم و در فاز بعد نیز ۱۰ تخت ICU دیگر به این مجموعه افزوده خواهد شد که اقدام بسیار بزرگی است؛ اقدام دیگر استقرار پزشکان فوق تخصص آی سی یو در این بخش است که نه تنها باعث افزایش تعداد تخت ها شده، بلکه کیفیت ارایه خدمات را نیز بسیار ارتقا بخشیده است.

بهینه سازی محل سانترال اکسیژن بیمارستان و آماده سازی ساختمان، تعویض ترانس برق بیمارستان، تعمیرات اساسی دو آسانسور با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان، بهره برداری از بخش دیالیز با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و خیرین، بهینه سازی خوابگاه دانشجویی قدیمی بیمارستان با اعتبار نزدیک به پنج میلیارد تومان، ساخت و بهره برداری از دو خوابگاه جدید ویژه دانشجویان، بازسازی و فضاسازی قسمت های مختلف بیمارستان در راستای زیباسازی بیمارستان، بازسازی پارکینگ بیمارستان با اعتبار یک میلیارد تومان در راستای افزایش رفاه کارکنان، راه اندازی واحد تحت نظر و احیای قلبی ریوی اورژانس بیمارستان، افزوده شدن MRI دوم به بیمارستان، افزوده شدن دومین سی تی اسکن به بیمارستان، جذب دستگاه اِکمو به عنوان دستگاه تنفس مصنوعی خارج بدنی، بهسازی و نوسازی سایر تجهیزات پزشکی طی دو سال گذشته با هزینه بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان و اقداماتی در زمینه های عمرانی با اعتبار بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان در بیمارستان شهید دکتر فقیهی و با مشارکت وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خیرین انجام شده است، از مهمترین مواردی است که در این زمینه  می توان به آن اشاره کرد.

تاکنون چه موفقیت ویژه ای از سوی بیمارستان شهید دکتر فقیهی به دست آمده است؟

انتخاب بیمارستان به عنوان یکی از سه مرکز مگا آی سی یو در کشور یکی از این موفقیت هاست که با جذب اعتبارات و تجهیزات جدید برای این مرکز آموزشی درمانی همراه بوده است.

همچنین با تلاش تمام مجموعه اعم از کارکنان، تیم مدیریتی، اساتید، دستیاران و دانشجویان در دوران کرونا، نشان طلایی مدیریت عملکرد یکپارچه از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بیمارستان شهید دکتر فقیهی اعطا شد تا یک مدیریت عملکرد یکپارچه را در بیمارستان شاهد باشیم.

همچنین در این زمینه می توان به کسب نشان درجه یک اعتباربخشی در دو حوزه درمانی و آموزشی اشاره کرد که با وجود تمام مسایل، با تلاش مجموعه بیمارستان به دست آمده و برای ارتقای بیشتر سطح کیفی این حوزه ها تلاش می شود.

نزدیک به ۳۰ درصد بیماران بیمارستان افرادی هستند که از استان های مجاور به این مرکز مراجعه می کنند و خدمات فوق تخصصی را با تعرفه دولتی دریافت می کنند و مجموعه فعالیت های همکاران ما در این بیمارستان باعث شده تا دید مسوولان و مردم نسبت به بیمارستان شهید فقیهی به شکل ویژه ای ارتقاء پیدا کند.

در مدت مسوولیت بیمارستان خاطره شیرینی برای شما ماندگار شده است؟

رشادت ها و فداکاری های کادر درمان و کارکنان بیمارستان از ابتدای شیوع کروناویروس تاکنون از ماندگارترین خاطرات این دوران است؛ به طوری که از مجموع هزار و ۴۵۰ نفر کارکنان بیمارستان، هزار و ۲۹۰ نفر با کرونا درگیر شدند، اما با تمام توان برای خدمت به بیماران تلاش می کردند.

همچنین بهبود و ترخیص بیماران کووید۱۹، به ویژه افرادی که با شرایط وخیم بستری شدند، از شیرین ترین خاطراتی است که می توان به آن اشاره کرد که باعث شده مجموعه بیمارستان همچون دوران دفاع مقدس به عنوان مدافعان سلامت برای خدمت به بیماران تلاش کنند؛ همراهی و مشارکت خیرین با بیمارستان و حوزه سلامت نیز از خاطراتی است که برای همیشه در ذهن می ماند و هر کدام از خیرین در حد توان با حوزه سلامت همراه بوده اند.