طرح تهیه شناسنامه آلارم‌ها در ناحیه بهره برداری شیراز سه برق فارس

بامداد خبر :معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای فارس از تهیه طرح شناسنامه آلارم‌ها در ناحیه بهره برداری شیراز سه برق فارس خبر داد و بیان داشت : یکی از وظایف مهم اپراتور، آشنا بودن به کلیه آلارم‌های موجود در پستهای برق می باشد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر ،دکتر مهدی توکلی […]

بامداد خبر :معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای فارس از تهیه طرح شناسنامه آلارم‌ها در ناحیه بهره برداری شیراز سه برق فارس خبر داد و بیان داشت : یکی از وظایف مهم اپراتور، آشنا بودن به کلیه آلارم‌های موجود در پستهای برق می باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر ،دکتر مهدی توکلی با اشاره به اینکه اپراتورها باید دلایل بروز هر آلارم و آژیر هشدار را در پست های انتقال و فوق توزیع به خوبی بدانند افزود: آگاهی از این شرایط کمک می کند تا آنها بتوانند بعد از دریافت آلارم و آژیر هشدار، جهت عادی نمودن وضعیت شبکه اقدام مقتضی را انجام دهند ، از این رو تهیه شناسنامه آلارم ها موضوعی مهم و اجتناب ناپذیر است.
معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای فارس ادامه داد : در واقع آلارم‌ها مهمترین ابزار اپراتورها برای بهره برداری ایمن و جلوگیری از حوادث می باشند لذا اطمینان از عملکرد صحیح و سالم بودن مدارات مربوطه، اهمیت حیاتی برای تجهیزات و ایمنی کارکنان دارد.
دکتر توکلی با بیان اینکه این طرح از اوایل شهریورماه ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت افزود: طرح ابتدا در امور انتقال شمال و غرب (ناحیه بهره برداری شیراز ۳) شروع شد تا شناسنامه آلارم‌ها تهیه گردد. اهداف فاز اول این طرح شامل شفاف سازی مفاهیم آلارم‌ها برای توسعه دانش فنی همکاران اپراتور، ثبت اقدامات بهره بردار نسبت به هر آلارم جهت بررسی و اصلاح و انتقال دانش بین همکاران، تعیین مراکز اطلاع رسانی برای هر آلارم از بین مراکز بهره برداری و دیسپاچینگ منطقه ای، فوق توزیع و توزیع است ، بخش تکمیلی نیز در این شناسنامه آلارم لحاظ گردید تا دلایل احتمالی وقوع هر آلارم تهیه گردد تا همکاری و همفکری نیروی های اپراتور در سرعت رفع عیوب تعمیراتی افزایش یابد.
معاون بهره برداری شرکت برق برق منطقه ای استان فارس خاطر نشان کرد : پس از انجام فاز اول طرح، مشکلاتی مشخص شد که مبنای تعریف فاز دوم گردید ، اهداف فاز دوم هم شامل اصلاح اشتباهات نوشتاری، اصلاح عنوان آلارم‌هایی که با میدان تطابق ندارند، شفافیت محتوا و اقدامات مرتبط با آلارم ، یکسان سازی عناوین مختلف آلارم‌هایی که دارای محتوای یکسان می باشند تا هنگام جابجایی اپراتورها بین پستهای ناحیه با صرف کمترین زمان با آلارم‌ها آشنا شوند و پاکسازی آلارم‌های غیرفعال و غیرکاربردی از تابلو است.
این مقام مسوول اضافه کرد : آلارم‌ها را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد ، دسته اول آلارم‌هایی هستند که هنگام عبور پارامترهای مختلف از جمله ولتاژ، فرکانس، دما و فشار و … از تنظیمات پیش تعیین شده یا هنگام بروز اشکال در تجهیزات و سیستمهای جانبی ظاهر می شوند تا اپراتور اقدامات لازم را جهت پیشگیری از حادثه یا تریپ اضطراری انجام دهد. دسته دوم آلارم‌های نشان دهنده عملکرد سیستمهای حفاظتی هستند تا بهره بردار متوجه بازشدن کلید قدرت در اثر بروز چه نوع خطایی و در چه تجهیزی گردد تا گروههای تعمیراتی سریع تر بتوانند نسبت به عیب یابی و رفع آنها اقدام نمایند.
وی ابراز امید واری کرد که با تهیه طرح شناسنامه آلارم ها و آژیرهای هشدار شرایط ایمن و مطمئن برای افزایش کارایی و بهره وری مناسب فراهم شود و گفت: بعد از بروز هر گونه آلارم یا عیب، اپراتور باید یک سری کارهای اولیه را به سرعت انجام داده و ضمن هماهنگی با دیسپاچینگ منطقه‌ای ، گزارش مربوطه را نیز اطلاع رسانی نماید.