استاد دانشگاه جان هاپکینز

ترامپ در برابر تهران عقب نشینی می کند

استاد روابط بین الملل دانشگاه جان هاپکینز آمریکا گفت دونالد ترامپ با پذیرفتن کاهش برخی تحریم‌ها برای دیدار با روحانی دست به عقب نشینی در برابر تهران زد و تیر خلاص را به سیاست فشار حداکثری شلیک کرد. “دانیل سیرور” مدیر برنامه مدیریت درگیری در مدرسه مطالعات پیشرفته بین المللی دانشگاه جان هاپکینز روز سه […]

استاد روابط بین الملل دانشگاه جان هاپکینز آمریکا گفت دونالد ترامپ با پذیرفتن کاهش برخی تحریم‌ها برای دیدار با روحانی دست به عقب نشینی در برابر تهران زد و تیر خلاص را به سیاست فشار حداکثری شلیک کرد.

“دانیل سیرور” مدیر برنامه مدیریت درگیری در مدرسه مطالعات پیشرفته بین المللی دانشگاه جان هاپکینز روز سه شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا توافق‌های صورت گرفته در فرانسه را برای کاهش تنش میان آمریکا و ایران تحولی مهم خواند و گفت اینکه دونالد ترامپ می گوید به دنبال تغییر نظام جمهوری اسلامی نیست، اهمیت بالایی دارد.

وی تصریح کرد: ترامپ ظاهراً به طور اصولی با دیدار با رئیس جمهوری ایران موافقت کرده است. بهترین احتمال این است که این دیدار در سپتامبر یا اکتبر در سازمان ملل رخ دهد. سوال بزرگ این است که شرایط تعیین شده برای این دیدار چیست؟  آیا ترامپ پیشنهاد کاهش تحریم‌ها را داده است و آیا روحانی موافقت کرده است که درباره مفاد توافق هسته ای ، موشک‌های ایران یا رفتار ایران در منطقه مذاکره کند؟

سیرور افزود: به روشنی می توان گفت که پاسخ به سوال درباره کاهش تحریم ها “بله” است اما جواب به دیگر پرسش‌های این معادله دشوار است و هیچ شواهدی در دست نیست که  روحانی موافقت کرده باشد تا درباره هر یک از این موضوعات مذاکره کند. ترامپ به نظر من عقب نشینی کرده است.

دو امتیازی که ترامپ داد

این استاد روابط بین الملل تصریح کرد: ترامپ  برای ملاقات با ایرانیان تلاش می کرد اما مقام های ایرانی می گفتند بدون کاهش تحریم ها زیر بار نخواهند رفت.

سیرور ادامه داد: ترامپ اکنون می گوید می خواهد درباره برنامه موشکی ایران و همچنین بندهای غروب و تمدید توافق هسته ای گفت‌وگو کند. وی به صراحت بیان کرده است که ایران می تواند به بهبود اقتصادش امیدوار باشد و اینکه کاخ سفید  به دنبال سرنگونی نظام در تهران نیست. هر دوی اینها امتیازهای بزرگی هستند.

وی اظهار کرد: اینکه ترامپ گفته به دنبال تغییر رژیم نیست، مقدمه ای در دوران  پرزیدنت اوباما برای مذاکرات با ایرانی‌ها بود. دقیقا همان چیزی که ترامپ و به ویژه جان بولتون مشاور امنیت ملی وی به آن حمله می کردند.

این استاد دانشگاه آمریکایی اشاره نکردن ترامپ به سیاست‌های منطقه‌ای ایران را مهم دانست و خاطرنشان کرد: به نظر من بعید است که این موضوع از روی حواس پرتی ترامپ مطرح نشده باشد بلکه هدفمند بوده است. به نظر من می‌خواهد که این موضوع سیاست‌های منطقه‌ای ایران توسط اسراییل و متحدان سنی عرب مورد رسیدگی قرار گیرد.

سیاست فشار حداکثری تمام شده است

سیرور در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه جان بولتون به شدت خواستار ادامه فشار و سرنگونی حکومت ایران است، این رویکرد ترامپ چه تاثیری بر کارزار فشار حداکثری خواهد داشت، گفت: بی تردید این تحول پایان دوران سیاست فشار حداکثری را رقم خواهد زد.

وی افزود: حتی یک نفر امروز توییت کرده بود که بولتون باید استعفا بدهد؛ او نباید لزوما استعفا بدهد اما واقعیت این است که امثال بولتون، هیچ مبنا و اصولی ندارند و آنها بر اساس شرایط، تغییر موضع خواهند داد.

استاد روابط بین الملل دانشگاه جان هاپکینز تاکید کرد: حتی با ادامه کار بولتون، به باور من در عمل سیاست فشار حداکثری پایان یافته خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تحریم هایی که کاهش پیدا خواهد کرد، تحریم هایی مربوط به تجارت با اروپایی ها و نه تحریم های آمریکا است. اروپایی ها برای شرایط تجاری خود نیازمند تجارت با ایران هستند.