تفاهم نامه همکاری ایجاد گذر فرهنگ و هنر توسط شهردار شیراز امضا شد

سنگ سیاه با ایجاد گذر فرهنگ و هنر روسفید می شود

بامدادخبر– تفاهم نامه همکاری ایجاد و راه اندازی گذر فرهنگ و هنر در محله تاریخی سنگ سیاه و ارائه تسهیلات به هنرمندان به امضا شهردار شیراز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر رسید. شهردار شیراز در آیین انعقاد این تفاهم نامه گفت: ایجاد گذر فرهنگ […]

بامدادخبرتفاهم نامه همکاری ایجاد و راه اندازی گذر فرهنگ و هنر در محله تاریخی سنگ سیاه و ارائه تسهیلات به هنرمندان به امضا شهردار شیراز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر رسید.

شهردار شیراز در آیین انعقاد این تفاهم نامه گفت: ایجاد گذر فرهنگ و هنر در محله تاریخی سنگ سیاه یک ارزش افزوده فرهنگی ویژه را برای محله سنگ سیاه به ارمغان می آورد. این ارزش افزوده فرهنگی به هویت بخشی بافت تاریخی کمک می کند و دراین راستا اقدامات و همکاری های لازم را برای اجرای تفاهم نامه انجام می دهیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، حیدر اسکندرپور افزود: محله تاریخی سنگ سیاه با انجام اقداماتی در راستای به روز کردن اقدامات دستگاه های خدمات رسان همچون زیرزمینی کردن شبکه برق، اجرا و نوسازی شبکه آب، فاضلاب و گاز و سپس کفسازی، بدنه سازی و نورپردازی و نصب شیر آتش نشانی در کوچه ها و گذرها محله سنگ سیاه، ظرف سه ماه آینده به یکی از زیباترین گذرها و مسیرهای بافت تاریخی تبدیل می شود.
وی با یادآوری سالهای پیشین که شاهد تجمع بسیار زیاد معتادین و افراد کارتن خواب در محله تاریخی سنگ سیاه بودیم، گفت: با افتخار می گویم که امروز و با اقدامات انجام شده طی چند سال گذشته، سنگ سیاه به یکی از قطب های قدرتمند اقتصاد گردشگری شیراز تبدیل شده است و با ایجاد گذر فرهنگ و هنر، ارزش افزوده آن افزون تر نیز می شود.
شهردار شیراز ادامه داد: با وجود محدودیت های اقتصادی و شیوع کرونا در کشور اما توانستیم در سال ۹۹ اتفاقات خوبی را برای بافت تاریخی فرهنگی رقم بزنیم و امروز با قاطعیت و استناد به آمار و مستندات اعلام می کنم که اقدامات، پروژه ها و سرمایه گذاری های انجام شده در دو سال گذشته در بافت تاریخی فرهنگی شیراز معادل کل سال های پیشین است.
اسکندرپور با اشاره به اجرای ۳۲ پروژه در بافت تاریخی فرهنگی توسط شهرداری شیراز افزود: مجموعه اقدامات انجام شده در بافت تاریخی منجر به ایجاد ارزش افزوده اقتصادی در آن شده است و این ارزش افزوده باعث افزایش میل حضور به سرمایه گذاری در بافت و بازگشت دوباره ساکنین قدیمی به آنجا هستیم و امیدواریم در آینده با اجرای پروژه های بهسازی و باززنده سازی بافت تاریخی را در فهرست ثبت  یونسکو قرار دهیم.
شهردار شیراز با اشاره به همکاری دستگاه های مختلف برای بهسازی بافت تاریخی فرهنگی گفت:
معتقدم امسال یکی از فرهنگی ترین هفته های شیراز را برگزار کردیم. در این هفته با برنامه ریزی های انجام شده و با در نظر گرفتن لزوم کمک به هنرمندانی که در طول مدت شیوع کرونا آسیب های اقتصادی دیدند، سفارش اجرای کارهای فاخر موسیقیایی با موضوع ترانه شیراز، تالیف کتاب در زمینه مکتب شیراز و .. را به هنرمندان دادیم. همچنین با تخصیص اعتباری مناسب آثار هنرمندان تجسمی را خریداری کردیم.
 تلاش داریم در مردادماه گذر فرهنگ و هنر در محله سنگ سیاه به بهره‌برداری ‌برسد
امین عارف‌نیا مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر نیز در این آیین با تشکر از گام هایی که برای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری در شیراز برداشته شده است، گفت: متاسفانه سرانه فضاهای فرهنگی در ایران با فقر جدی روبرو و حدود ۲۰ سانتی متر برای هر ایرانی است، از این رو نیاز است تا با مشارکت و همدلی بین دولت، بخش عمومی و هنرمندان اقداماتی جهت توسعه فضاهای فرهنگی هنری برداشته شود.
مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر اضافه کرد: موضوع احداث گذرهای فرهنگ و هنر در شهرهای کشور به ویژه شهرهایی با پیشینه غنی تاریخی همچون شیراز در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح شده بود و در شهرهای تاریخی فضاها و ابنیه ای وجود دارند که می توانیم با ایجاد پیوند بین آنها و هنرمندان، گامی جهت توسعه فضاهای فرهنگی برداریم.
عارف نیا افزود: برای اینکه بتوانیم اصحاب فرهنگ و هنر را برای کارآفرینی ترغیب کنیم، تمهیداتی را در نظر گرفته ایم و با موافقت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مقرر شد مجموعا ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به هنرمندان و کسب‌ و کارهایی که در گذر فرهنگ و هنر محله سنگ سیاه حضور پیدا کنند اختصاص می دهیم، این میزان معادل آنچه است که تا امروز در کل کشور به هنرمندان تمهیدات پرداخت شده است.
وی با اعلام اینکه تلاش داریم در مردادماه گذر فرهنگ و هنر در محله سنگ سیاه به بهره‌برداری ‌برسد، گفت: با انعقاد این تفاهم نامه، کسب‌ و کارهای مختلف در گذر فرهنگ و هنر سنگ سیاه مستقر می شوند و اقدام ماندگاری را در شیراز رقم می زنیم.
مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: پیشینه شیراز در حوزه فرهنگی و هنری، ستودنی است و با افتخار به این پیشینه غنی باید برای توسعه فضاهای فرهنگی و هنری تلاش مضاعفی داشته باشیم.
تفاهم نامه ایجاد گذر فرهنگ و هنر در راستای تسهیل فعالیت هنرمندان است
صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آیین انعقاد تفاهم نامه ایجاد و راه اندازی گذر فرهنگ و هنر در محله تاریخی سنگ سیاه گفت: این تفاهم نامه در راستای تسهیل فعالیت هنرمندان در بافت تاریخی فرهنگی شیراز منعقد شده است و شهرداری و شهردار شیراز به صورت جدی پیگیر انعقاد این تفاهم نامه بودند.
سهرابی با اشاره به اجرای پروژه های مختلف در بافت تاریخی فرهنگی توسط شهرداری شیراز ادامه داد: اجرای این پروژه ها باعث تحول در بافت شده و و رونق بسیاری را در حوزه فرهنگ، هنر و گردشگری به وجود آورده است.
وی اضافه کرد: با توجه به خسارت‌هایی که شیوع ویروس کرونا در این دو سال اخیر به حوزه فرهنگ و هنر وارد کرده، امیدوارم با راه اندازی گذر فرهنگ و هنر با همکاری شهرداری شیراز و ارائه تمهیداتی برای کسب و کارهای این حوزه، فرهنگ و هنر شیراز رونقی دوباره پیدا کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس افزود: همچنین راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر می تواند در کنار سایر پروژه هایی که در این بافت اجرا می شود، باعث رقم خوردن اتفاقات خوبی در محله سنگ سیاه و رونق آن شود و انتظار داریم شهرداری با در پیش گرفتن رویکرد انسان محوری، زمینه لازم برای فعالیت کسب و کارهای هنری و ارائه تسهیلات لازم به هنرمندان را فراهم کند.
 فرصت های آموزشی برای آشنایی هنرمندان با موضوع اقتصاد هنر فراهم می شود
هادی شهدوست شیرازی رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری شیراز نیز در این آیین گفت: با همفکری و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، گذر فرهنگ و هنر در سنگ سیاه به صورت آزمایشی آغاز به کار می کند و به هنرمندان خدمات ارائه می دهد.
شهدوست با ابراز امیدواری از حضور و فعالیت همه هنرمندان در گذر فرهنگ و هنر افزود: شرایط هنرمندان متقاضی در کمیته ای بررسی و سپس افراد واجد شرایط به موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در تهران ارسال می شود و سپس طرح های منتخب برای دریافت تسهیلات با کارمزد پایین به صندوق کارآفرینی امید معرفی می شوند.
رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری شیراز اضافه کرد: با توجه به اینکه آیین‌نامه مالی شهرداری اجازه نمی‌دهد که غرفه‌های سرای هنر در محله سنگ سیاه را به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار دهیم، از این رو برای بهره برداری از این بازار اقدام به انعقاد تفاهم نامه همکاری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر کردیم.
وی خاطرنشان کرد: همچنین با راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر در محله سنگ سیاه، فرصت های آموزشی برای آشنایی هنرمندان با موضوع اقتصاد هنر فراهم می شود تا آنها بتوانند با توجه به مقوله اقتصادی فعالیت هنری خود را انجام دهند.
براساس این گزارش، تفاهم نامه همکاری ایجاد و راه اندازی گذر فرهنگ و هنر در محله تاریخی سنگ سیاه در راستای کمک به توسعه فضاهای فرهنگی و تقویت ظرفیت های مردمی فرهنگ و هنر فی مابین شهرداری شیراز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر منعقد شد.
از جمله اهداف انعقاد این تفاهم نامه می توان به کمک به توسعه فضاهای فرهنگی و هنری، ایجاد مقاصد فراغتی برای شهروندان و گردشگران با کارکرد فرهنگی و هنری، کمک به ایجاد فضاهای عمومی ساده، در دسترس، پویا و سرزنده با مشارکت فعالان فرهنگی و هنرمندان و ارائه تسهیلات بانکی و سایر تسهیل گری های مورد نیاز در گذرهای تاریخی، فرهنگی و هنری شیراز اشاره کرد.