شهردار شیراز اعلام کرد

برای اولین بار در تاریخ شهرداری شیراز، احیای باغات قصردشت شیراز با کاشت درخت

بامدادخبر– شهردار شیراز در آیین گرامیداشت روز درختکاری و کلنگ زنی باغ موزه هنر گفت: با افتخار اعلام می کنم که برای اولین بار در تاریخ شهرداری شیراز، مجموعه زمینی در گروه یک باغات قصردشت را با کاشت درخت، احیا و تبدیل به باغ می کنیم. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر ، حیدر […]

بامدادخبرشهردار شیراز در آیین گرامیداشت روز درختکاری و کلنگ زنی باغ موزه هنر گفت: با افتخار اعلام می کنم که برای اولین بار در تاریخ شهرداری شیراز، مجموعه زمینی در گروه یک باغات قصردشت را با کاشت درخت، احیا و تبدیل به باغ می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر ، حیدر اسکندرپور بیان کرد: طبق قانون شورای عالی شهرسازی، حفظ و نگهداری باغ‌های قصردشت به عهده شهرداری است.
او افزود: براساس قانون و تصمیم این شورا، باغ‌های شیراز به ۵ گروه تقسیم شد و قانون گذار و سیاست گذار این اجازه را به شهرداری می‌دهد که برای حفظ و احیای باغ‌های گروه یک قصردشت، تغییر کاربری باغ‌های گروه ۵ را انجام و از محل درامد حاصل از این تغییر کاربری، باغ‌های گروه یک را تملک و نگهداری کند.
شهردار شیراز با بیان اینکه تاکنون ٢۵٠ هکتار از باغ‌های گروه یک قصردشت به تملک شهرداری درآمده است، عنوان کرد: اینکه آیا ما به درستی توانسته‌ایم ٢۵٠ هکتار باغ تملک شده را نگهداری کنیم موضوع مهمی است و پس از تملک مردم انتظار دارند که بهتر نگهداری شوند، لذا باید برنامه منسجمی برای آبیاری، نگهداری و حفاظت از باغ‌ها تدوین شود.
اسکندرپور ادامه داد: هم‌اینک سه باغ یک، سه و۱۸ هکتاری به تملک شهرداری شیراز درآمده و در حال احیاء است و برای اولین بار معکوس عمل کرده‌ایم و به جای تغییر کاربری زمین را به باغ تبدیل می‌کنیم. در دو سال گذشته برای آبیاری باغ‌های قصردشت به مشکل اساسی برخورد کردیم و در یک مقطع با همکاری باغداران با تانکر آبرسانی به باغ‌ها انجام شد.
وی اظهار کرد: یک سوال اساسی که مردم از شهرداری طی دهه‌های اخیر داشته‌اند این است که شهرداری چه فرصت جدید گردشگری در شیراز در کنار آثار باستانی و گردشگری قبلی ایجاد کرده است؟ این سوال قابل تامل است.برای پاسخ به این سوال در شورای پنجم با همفکری کارشناسان و مدیران حوزه شهری و معماری پروژه‌های شاخصی را تعربف کردیم و این پروژه‌ها می توانند داشته‌های جدید شیراز شوند.
شهردار شیراز در خصوص کلنگ زنی باغ موزه هنر خاطرنشان کرد: در این راستا نیز پروژه‌های زیادی تعریف کرده‌ایم که می‌توانند داشته‌های جدیدی به شیراز بیفزایند و موزه هنر شیراز یکی از آنها است که با همین هدف با زیربنای حدودا ۲۰ هزار متر مربع به عنوان باغی هنری با رویکرد گردشگری در این نقطه احداث می‌شود.
اسکندرپور ضمن اشاره به محدودیت‌هایی که برای برگزاری جشنواره‌های هنری در شیراز وجود دارد گفت: در منطقه کوزه گری به عنوان نقطه محروم و جنوبی شیراز نیز بزرگترین پردیس سینمایی شیراز با داشتن ۵ سالن مجهز سینما، سالن‌های تئاتر، باغ موزه و باغ کتاب و سالن‌های نمایش در حال احداث و تجهیز است تا امکانی جدید به ظرفیت گردشگری شهر اضافه شود و امکان برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری به کلان‌شهر شیراز میسر شود و ظرفیت‌های فرهنگی شیراز افزون‌گردد.
وی افزود: شهرداری توجه به مناطق محروم را همواره در اولویت قرارداده و به عنوان مثال در کفترک نیز به عنوان نقطه ای دوردست از شیراز پردیس تئاتری در حال احداث داریم تا زیرساخت‌های فرهنگی شهر تاریخی فرهنگی شیراز که میزبان و وارث میراث‌های فرهنگی هنری بسیاری است تقویت شود.
شهردار شیراز خاطرنشان کرد: نجام همزمان ۱۱ پروژه تحت نام پارک‌های ورزش و سلامت با رویکرد سلامت‌محور، انسان محور و خانواده محور با داشتن پیاده راه، مسیردوچرخه، مسیرگردشگری که تمام سنین را شامل می‌شود و توسط جوانان و گروه‌های معماری شهر شیراز طراحی و اجرا شده از جمله دیگر اقدامات اخیر این مجموعه است و پل زندگی نیز به عنوان پروژه ای فاخر قرارداد آن بسته شده و به زودی به مرحله شروع خواهد رسید.

نگهداری و حفاظت از فضای سبز و باغات اولویت اول سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری باشد