مواجهه با تهدید سایبری و خرابکارانه، اولویت‌های پدافند غیرعامل

آرمان وطن / سردار سرتیپ دوم غلامعلی حیدری معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه طرح‌هایی تدوین و به استانداران کشور ابلاغ شده گفت:‌مقابله و مواجهه با تهدیدات سایبری،تروریستی و خرابکارانه در اولویت کاری پدافند غیرعامل است. وی در شورای پدافند غیرعامل استان فارس افزود: در حوزه پدافند غیرعامل […]

آرمان وطن / سردار سرتیپ دوم غلامعلی حیدری معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه طرح‌هایی تدوین و به استانداران کشور ابلاغ شده گفت:‌مقابله و مواجهه با تهدیدات سایبری،تروریستی و خرابکارانه در اولویت کاری پدافند غیرعامل است. وی در شورای پدافند غیرعامل استان فارس افزود: در حوزه پدافند غیرعامل ۳ طرح تدوین و به همه استانداران سراسر کشور ابلاغ شده که شامل حفاظت از زیرساخت ها ،صیانت از مردم و پاسخ به حوادث است.

حیدری اظهار داشت: نصب دیزل ژنراتور و تامین برق اضطراری از جمله موارد بسیار مهمی است که باید زیرساخت های مهم شهری در سراسر کشور به این مورد مجهز شوند تا در زمان بحران ارایه خدمات مهم و ضروری به مردم قطع نشود.

وی بیان کرد:‌طرح مقابله و پیش‌بینی اقدامات مورد نیاز برای مواجهه با ریزپرنده‌ها به همه استانداران ابلاغ شده که زیرساخت‌های اصلی در مقابل این تهدیدها ایمن و محفوظ شود.

حیدری ادامه داد: آموزش و فرهنگ سازی در حوزه پدافند غیرعامل موضوع مهمی است که باید با برگزاری مانور و رزمایش نهادینه و همچنین آسیب ها در این حوزه نیز شناسایی شود.

وی تدوین طرح جامع را از دیگر موارد مهم در این حوزه دانست و گفت: تدوین این طرح ۶۰ درصد پیشرفت داشته که در آن تهدیدها شناسایی، ارزیابی ریسک انجام و برنامه نیز ارایه خواهد شد.

معاون بسیج و امور استان های سازمان پدافند غیرعامل کشور ارتقای تاب آوری زیرساخت‌های بسیار مهم کشور و مصون سازی آن را مسئله مهمی دانست و گفت: با تصویب هیات وزیران ۴ کارگروه در حوزه پدافند غیرعامل در استان ها تشکیل شده و امیدوارم که مسئولان همه استان ها نسبت به اجرای مصوبات این کارگروه ها که ریاست آن بر عهده استانداران است اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه دفاع عامل بر عهده نیروی نظامی و دفاع غیرعامل بر عهده آحاد جامعه شامل مردم و مسئولین است،افزود: در یکسال گذشته دشمنان تهدیدات متعددی برای تضعیف اراده مردم ایران گسیل داشته اند.

حیدری تهدیدات را به حوزه اقتصادی، نظامی،سیاسی، سایبری و مردم محور تقسیم بندی کرد و گفت: آمریکا مدرن‌ترین تهدیدات اقتصادی را در یکسال اخیر علیه ملت ایران رونمایی کرد بدین شکل که وزارت خزانه‌داری این کشور که نهادی نظامی نیست اما ۳ قرارگاه فرعی در منطقه علیه اقتصاد ایران ایجاد کرد،کاری که تاکنون سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: مواردی مانند دارو و غذا که نیازهای اولیه انسان ها است اکنون ابزاری برای تضعیف اراده ملت ایران بدل شده که با تدابیر رهبر انقلاب و درایت مسئولان کشور اکنون ثبات نسبی اقتصادی در ایران برقرار است.

وی نسخه شفابخش مقابله با تحریم ها را اتکا به ظرفیت داخلی عنوان کرد و افزود: عرصه نظامی نیز یکی از ابزارهای آمریکا و هم پیمانانش علیه مردم ایران است که در چند ماه گذشته آمادگی و روحیه نیروهای نظامی،مردم و مسئولین ما باعث شده دشمنان توفیقی در این عرصه نداشته باشند و اقدامات بازدارنده نیروهای نظامی کشور ما در مدت اخیر باعث شد که شبح جنگ از ایران رخت بربندد.

حیدری اظهار داشت: در روزهای گذشته سرشبکه دروغ پرداز آمدنیوز که در حد یک رئیس جمهوری از او حفاظت می شد توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر شد به گونه ای که همه نیروهای امنیتی کشورهای دیگر مات و مبهوت مانده اند که چگونه این رخداد انجام شده است که این موضوع اشراف نیروهای امنیتی ایران را نشان می دهد.

معاون بسیج و امور استان های سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: تهدیدات سایبری نیز از دیگر مواردی است که دشمنان از آن علیه کشور ما استفاده می کنند و لازم است که زیرساخت های مهم کشور در همه استانها نسبت به این گونه تهدیدات ایمن سازی شوند.

حیدری وجود همه تهدیدات نظامی ،اقتصادی، سیاسی و … را با هدف ایجاد نارضایتی عمومی در بین مردم و کشاندن آنها به خیابان ها دانست و گفت: عملیات روانی سلاح اصلی دشمنان ایران است و در حال حاضر ۳۰۰ شبکه تلویزیونی شبانه روز علیه مردم و مسئولین کشور ما فعالیت می کنند که با درایت و بصیرت مردم ناکام مانده اند.

وی بهترین روش مقابله با تهدیدات دشمنان را خدمت صادقانه به مردم عنوان کرد و افزود: مسئولان باید با اخلاق و منش خوب تکریم ارباب رجوع را در اولویت کاری خود قرار دهند و با حضور میدانی بین مردم به مشکلات آنها رسیدگی کنند و شکاف ایجاد شده بین مردم و حاکمیت را ترمیم کنند.

پدافند غیر عامل به مجموعه اقدامات غیر مسلحانهای گفته میشود که افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری و تسهیل مدیریت بحران را در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن در پی دارد.