آیین اختتامیه ششمین جشنواره ملی آوا‌ها و نوا‌های رضوی با شناسایی برترین های این حوزه به کار خود پایان داد؛

میان موسیقی اقوام وموسیقی آیینی درهم تنیدگی ساختاری وجود دارد

بامداد خبر:آیین اختتامیه ششمین جشنواره ملی آوا‌ها و نوا‌های رضوی در شیراز برگزار شد. یه گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ، این جشنواره را یکی از ۱۶ برنامه بنیاد امام رضا(ع) بر شمرد.وی با تشریح تاریخ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شهر شیراز بعنوان سومین حرم […]

بامداد خبر:آیین اختتامیه ششمین جشنواره ملی آوا‌ها و نوا‌های رضوی در شیراز برگزار شد.
یه گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ، این جشنواره را یکی از ۱۶ برنامه بنیاد امام رضا(ع) بر شمرد.وی با تشریح تاریخ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شهر شیراز بعنوان سومین حرم اهل بیت، گفت این برنامه نیز برگ زرین دیگری در تاریخ فرهنگ و هنر شیراز خواهد بود.
دکتر احمدصدری دبیر ششمین جشنواره ملی آوا‌ها و نوا‌های رضوی در این آیین گفت ؛در ششمین جشنواره به موضوع ارادت در مبحث موسیقی و نوا توجه ویژه داشتیم .وی گفت ؛ میان موسیقی اقوام وموسیقی آیینی درهم تنیدگی ساختاری وجود دارد و از این بابت تفاوتی میان این دو وجود ندارد. وی در ادامه از ارسال۱۰۰ اثر به جشنواره خبر داد و گفت: از بین اثار رسیده ، ۲۰ گروه برای اجرا انتخاب شدند که شامل؛ گروه نوازی ، تک نوازی،شروه خوانی بود و اجرای اثر داشته و امروز هم اجرا خواهند داست. صدری همچنین از برگزاری کارگاه های تخصصی و نشست تخصصی نوا های آیینی در حاشیه ششمین جشنواره خبر داد.
مرتضی سعیدی زاده رئیس بنیاد ببین المللی امام رضادر ادامه با ذکر این که هویت دینی و هویت ملی ما ممزوج و در هم آمیخته شده و از وقتی امام رضا(ع) به ایران آمدند فرهنگ رضوی و فرهنگ ملی به هم امیخته شده و هنرمند ایرانی در این زمینه تولیدات فاخر داشته است. وی گفت سیره و روش علی بن موسی در راستای محبت و عقلانیت است و موسیقی برمبنای فطرت انسانی است و این فطرت توحیدی را با اوا ها و نواها ممزوج در واقع جریان انتقال مفاهیم را به هنر متعالی تبدیل می کند.
وی گفت امیدواریم در سال آیینده این جشنواره را به صورت بین المللی برگزار کنیم و از هنر دیگر ملت ها نیز بهره ببریم.
در شب پایانی ششمین جشنوار،اجراهایی شامل، شروه خوانی اساتید شروه خوان بوشهر، مداحی و دف نوازی ازکردستان و گروه نیسان از اهواز به اجرای موسیقی و نواهای عرفانی پرداختند.
نفرات برگزیده ششمین جشنواره نیز شامل؛

تقدیر شدگان ششمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی

  • جناب آقای عبدالصمد فهندژسعدی از فارس
  • جناب آقای مصطفی شناور خادم حرم حضرت شاهچراغ

برگزیدگان ششمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی

  • علی ستوده(ناخدا ستوده) از استان بوشهر
  • غلام رسول صوفی از استان خراسان رضوی
  • محمد قیوم امینی از استان خراسان رضوی