برای اولین بار در کشور؛

طرح جهش تولید در دیمزارهای استان فارس توسعه می یابد

بامداد خبر:رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از برگزاری دو نشست با مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) این استان خبر داد و گفت: در این نشست ها “چگونگی استفاده قانونی از ظرفیت عرصه های منابع طبیعی برای ارتقای کیفی طرح جهش تولید در دیمزارها” به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. به […]

بامداد خبر:رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از برگزاری دو نشست با مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) این استان خبر داد و گفت: در این نشست ها “چگونگی استفاده قانونی از ظرفیت عرصه های منابع طبیعی برای ارتقای کیفی طرح جهش تولید در دیمزارها” به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، مجتبی دهقان پور با بیان اینکه این استان با انعقاد قرارداد کشت بیش از ۲۰۰ هزار هکتار دیمکاری دارای رتبه دوم در جذب ادوات و رتبه سوم در تحقق قرارداد های طرح جهش تولید در اراضی شخصی است، تصریح کرد: با عملیاتی شدن طرح جهش تولید در دیمزار های اراضی ملی اولین استان در اجرای مفاد تفاهم نامه منعقد شده خواهیم بود.
این مقام مسئول با بیان اینکه بر اساس بیانات مقام معظم رهبری باید از ظرفیت دیمزار ها و آب باران در راستای جهش تولید استفاده کرد، افزود: یکی از رویکردهایی که می توانیم داشته باشیم استفاده از اراضی ملی با در نظر گرفتن زیست بوم منطقه در طرح جهش تولید در دیمزارها است. با کاشت در مراتع می توانیم از گونه های در حال انقراض حفاظت و علوفه های غیر خشبی با درصد پروتئین بالا کشت و از محیط زیست بهره برداری اقتصادی کرد.
وی با اذعان به اینکه در اراضی ملی که قابلیت کشت دارند می توانیم کاشت گیاهان علوفه ای و گیاهان دارویی انجام دهیم و باغات دیم در اراضی شیبدار احداث کنیم، اضافه کرد: اجرای این طرح در نهایت به تامین امنیت غذایی منتهی می شود.
او با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از اراضی ملی و عرصه های منابع طبیعی در تصرف و اختیار بعضی از افراد است که بهره برداری مطلوبی از آن ندارند، اظهار کرد: در این دست موارد رویکرد این است که از طریق ماده سه بر اساس رعایت مباحث حقوقی وارد شویم و کار را دنبال کنیم تا به گونه ای به بهره برداری مطلوب از این اراضی کمک شود، البته باید چهارچوب حقوقی و قانونی را رعایت کنیم تا زمینه سوء استفاده رخ ندهد.
به گفته وی؛ در این رویکرد مالکیت اراضی برای دولت است ولی بر اساس چهار چوب هایی که داریم و مباحث حقوقی که رعایت می کنیم حق انتفاع و بهره برداری می تواند برای بهره بردار باشد، در حال حاضر خواه ناخواه در این اراضی کشت انجام می شود.
دهقان پور با بیان اینکه مراتع بعضا دارای چند بهره بردار مشترک هستند که هر کدام دارای حقوق عرفی متناسب بوده که این موارد در پروانه چرای دام لحاظ شده است، ابراز کرد: با اتخاذ رویکرد حمایت های آموزشی، اطلاعاتی و لجستیکی برای این دست از بهره برداران می توان در مراتع آنان علوفه های خوش خوراک دام تولید و برداشت کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه انتخاب عرصه های مستعد برای کشت دیم، شناسایی بهره برداران و مجریان و تعیین اقدامات و حمایت هایی که منابع طبیعی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) می توانند انجام دهند امری لازم وضروری است، افزود: برای اجرای طرح یک کارگروه مشترک متشکل از کارشناسان منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی تشکیل می شود.