‎‎با همکاری مزرعه نوآوران و دبیرستان دخترانه علاء الدین انجام شد:

 اجرای اولین طرح مهارت آموزی کشاورزی در مدارس شیراز

بامداد خبر: با هدف مهارت آموزی دانش آموزان مدارس شیراز اجرای طرح پایلوت (بوم) ،در دبیرستان دخترانه علاء الدین بهشتی شیراز توسط  مزرعه و گلخانه دانش بنیان گیاهان دارویی نوآوران همایجان رقم خورد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر؛ فرهاد صارم پور مدیر مزرعه نوآوران با ذکر این که هدف اصلی این طرح دانش […]

بامداد خبر: با هدف مهارت آموزی دانش آموزان مدارس شیراز اجرای طرح پایلوت (بوم) ،در دبیرستان دخترانه علاء الدین بهشتی شیراز توسط  مزرعه و گلخانه دانش بنیان گیاهان دارویی نوآوران همایجان رقم خورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر؛ فرهاد صارم پور مدیر مزرعه نوآوران با ذکر این که هدف اصلی این طرح دانش آموزان در مناطق روستایی و کشاورزی است گفت: طرح بوم مدتی است که توسط آموزش و پرورش در مدارس شروع شده و از طرفی با آشنایی مدیریت دبیرستان با این طرح و ابراز علاقه مندی به اجرای آن تصمیم گرفتیم این طرح در  دبیرستان دخترانه علاء الدین بهشتی به صورت پایلوت اجرا شود که در صورت استقبال دیگر مدارس این طرح قابلیت اجرا در تمام مدارس شیراز را خواهد داشت.

وی گفت : هفته آینده این طرح  با همکاری آموزش و پرورش در شهرستان سپیدان هم کلید خواهد خورد و امید واریم تا این برنامه را در شهرستانهای کوچک و حتی مدارس روستایی نیز اجرا کنیم.

مدیر مزرعه نوآوران  هدف و برنامه ریزی ما برای آشنا کردن دانش آموزان مناطق روستایی با کشاورزی سلامت است. وی گفت در بحث پژوهش نیز هدف ما  کار روی گیاهان سازگار با اقلیم است که اجرای این طرح می تواند گیاهان مناسب برای هر اقلیم را مشخص کند.وی با ذکر این که بسیاری از گیاهان با ارزش در اثر سم پاشی و وجین در اثر عدم شنااخت کشاورزان از بین رفته اما خود این گیاه که به عنوان علف هرز در نظر گرفته می شود می تواند گیاه هدف برای اقتصاد و پایداری کشاورزی و اکوسیستم در این مناطق باشد.

وی با ذکر این که ما برای اولین بار یک بسته آموزشی کشاورزی تهیه کرده ایم گفت:این بسته شامل یک فایل آموزشی در مورد شیوه صحیح کشت و نگهداری  گیاهان است که در نرم افزار شاد بار گذاری شده و همچنین چند بذر گواهی شده، خاک بهداشتی قابل استفاده در منازل،بستر مناسب کشت و یک بسته شامل کودهای زیستی که نیاز غذایی گیاه درمراحل رشد را تامین می کند است.

وی در ادامه با ذکر این که؛این برنامه می تواند به بستری برای تولیدات هنری در زمینه عکاسی و داستان نویسی نیزتبدیل شود گفت: دانش آموزان علاقه مند در مراحل بعد باکشت گیاهان داروویی و چگونگی فراوری آن آشنا می شند که خود می تواند بستری جهت ایجاد اقتصاد کشاورزی در مناطق شهری و خصوصا روستایی باشد.

در ادامه محبوبه کاظمی مدیر دبیرستان علاء الدین شیراز که میزبان طرح (بوم) است گفت: ما به دنبال ایجاد بستر مهارت آموزی در جهت توان کسب توان درآمد زایی بودیم و از آنجا که هر دانش آموز باید ۶۰ ساعت کلاس مهارت آموزی را تکمیل کند ، قصد ایجاد گلخانه کوچک در مدرسه را داشتیم اما با مشاوره مهندس صارم پور تصمیم برآن شد دانش آموزان پس از دریافت گلدانها گیاه را در خانه کشت و نگهداری کنند تا مهارت لازم در این حوزه به دانش آموزان منتقل شود.

وی گفت؛۵۵۰ نفر در این طرح شرکت کرده اند که امیدواریم با کسب مهارت گلدانهای شادابی پرورش بدهند. وی با اشاره به سند تحول بنیادین نظام آموزش که بر ایجاد بستر مهارت آموزی  برای درآمد زایی در آینده را مد نظر دارد از موفقیت  اجرای آن در امسال خبر داد و اظهار امیدواری کرد در سال آینده نیز این برنامه ادامه داشته باشد.