به مناسبت روز جهانی دیابت؛

با اهمیت رژیم غذایی مناسب در کنترل بیماری دیابت آشنا شویم

بامداد خبر:رژیم غذایی مناسب، نیازهای روزانه فرد از جمله انرژی و مواد مغذی را تامین می کند؛ اما باید به همراه آن میزان قند خون، چربی خون، فشار خون و وزن افراد مبتلا به دیابت نیز کنترل شود. هدف از تنظیم رژیم غذایی در افراد مبتلا به دیابت، کنترل قند خون، چربی خون و وزن […]

بامداد خبر:رژیم غذایی مناسب، نیازهای روزانه فرد از جمله انرژی و مواد مغذی را تامین می کند؛ اما باید به همراه آن میزان قند خون، چربی خون، فشار خون و وزن افراد مبتلا به دیابت نیز کنترل شود.
هدف از تنظیم رژیم غذایی در افراد مبتلا به دیابت، کنترل قند خون، چربی خون و وزن بدن و همچنین تنظیم زمان مصرف وعده های اصلی و میان وعده ها برای پیشگیری از تغییر قند خون در افرادی است که دارو مصرف می کنند.
با رعایت یک رژیم غذایی منظم می توانیم به پیشگیری و درمان عواقب مزمن بیماری دیابت مانند بیماری های کلیوی، فشارخون بالا و بیماری های قلبی عروقی کمک کنیم.
توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت:
–          غذا در دفعات زیاد و حجم کم استفاده شود.
–          مصرف نان های سفید و برنج کاهش یافته و نان های سبوس دار و حبوبات جایگزین آن شود.
–          دست کم پنج واحد از میوه ها و سبزی ها در روز مصرف شود.
–          مصرف روغن های جامد، غذاهای آماده و سرخ شده و همچنین چربی های موجود در منابع غذایی حیوانی مانند کره، خامه، گوشت قرمز و فرآورده های آن کاهش داده شود.
–          دریافت نمک(سدیم) و غذاهای شور و کنسرو شده کاهش یابد.
–          مصرف قندهای ساده مانند قند و شکر، شکلات، نقل و شیرینی ها کاهش داده شود.
–          عسل دارای قند ساده است و مصرف آن باید محدود شود.
–          مصرف شیرین کننده های مصنوعی و جایگزین های شکر از راهکارهای مناسب برای کاهش مصرف قند است.
–          افراد مبتلا به دیابت می توانند برنج را به صورت روزانه و به مقدار متعادل مصرف کنند، اما بهترین راه کاهش مصرف برنج و نان سفید، جایگزین کردن آن با حبوبات و نان های سبوس دار است.
–          فرد مبتلا به بیماری دیابت می تواند روزانه مقدار متعادلی از انواع میوه ها را مصرف کند.
–          مبتلایان به دیابت منابع غذایی حاوی روی، ویتامین  C(مرکبات و سبزی های تازه) و ویتامین  A(زردآلو، هلو، گوجه فرنگی و هویج) را در رژیم غذایی خود قرار دهند، زیرا این مواد حساسیت به انسولین را افزایش می دهند.
از جمله باورهای غلط در مورد افراد مبتلا به دیابت در جامعه می توانیم به مواردی مانند منع مصرف برنج، سیب زمینی و میوه و یا نقش مواد غذایی تلخ در کاهش قند خون اشاره کنیم که نباید به آنها توجه کرد.
«مریم جلوداری»، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت سپیدان