گزارشی از اکسپو ۲۰۲۰ دبی به روایت استاد علی قصردشتی  (هنرمند بین الملی شیرازی)

پیونـد افکار خلق آینـده

بامداد خبر:اکسپو یا ( World’s Fair or Universal Expositions)  تحت عنوان نمایشگاه جهانی ؛که  اوّلین دوره آن پس از انقلاب صنعتی با نام «نمایشگاه بزرگ» در هاید پارک لندن در سال ۱۸۵۱ برگزار شد، رویدادیست بین المللی که  با صد و هفتاد سال قدمت  یکی  از  سه رویداد بزرگ جهانی است و در آن کشورهای […]

بامداد خبر:اکسپو یا ( World’s Fair or Universal Expositions)  تحت عنوان نمایشگاه جهانی ؛که  اوّلین دوره آن پس از انقلاب صنعتی با نام «نمایشگاه بزرگ» در هاید پارک لندن در سال ۱۸۵۱ برگزار شد، رویدادیست بین المللی که  با صد و هفتاد سال قدمت  یکی  از  سه رویداد بزرگ جهانی است و در آن کشورهای مختلف دستاوردهای خود را در سطح تکنولوژیک و ارتقاء سطح همکاری های بین المللی و داشته های فرهنگی و هنری  به عرصه نمایش می‌گذارند. اکسپوی امسال که به دلیل هم گیری کرونا ویروس با یک سال تاخیر انجام شد حدود ۷ میلیارد دلار هزینه داشته و امارات برآورد درآمد ۳۰ میلیاردی دلاری از این رویداد فناورانه مبنی بر تکنولوژی ، گردشگری و تعاملات بین المللی  دارد. همچنین برآورد بازدید ۲۵ میلیون گردشگر از این رویداد جهت بهره گیری از سود اقتصادی  این برنامه صورت گرفته است.  قابل ذکر است تا پیش از این رویداد نیز امارات با جذب ۱۶ میلیون گردشگر از رتبه بالایی در این زمینه برخوردار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر: استاد علی قصردشتی امسال کار طراحی وساخت نماد ورودی پاویلیون ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ را بر عهده داشتند و خود نیز در این رویداد مهم شرکت کردند، از ایشان درخواست کردم گوشه ای از آنچه در پاویلون ایران در دبی گذشت را برای ما بازگو کنند. 

 استاد علی غنجورقصردشتی (هنرمند بین الملی شیرازی) :اکسپو های بین المللی که هر چهار سال یا پنج سال در جهان اجرا می شوند سومین رویداد بزرگ جهانی بعد از جام جهانی و المپیک است .امسال ۱۹۲ کشور در آن شرکت کردند و شاید کمتر از سه کشور در جهان باشند که در این رویداد حضور نداشته باشند . این نمایشگاه عرصه تبادل فرهنگ و روابط کشورهای مختلف وهمچنین نمایش  آداب و سنن و شیوه های زندگی و نگاه  این کشور ها به آینده را نشان می دهد . بخشی از این رویداد به تکنولوژی وصنعت می‌پردازد و بخشی به صنعت توریسم و گردشگری و بخشی نیز  به کالچر و فرهنگ .این رویداد یک بخش کوچک تجاری هم وجود دارد که در گستره اکسپو بسیار ناچیز و حاشیه‌ای است.  اکسپوی ۲۰۲۰  قرار بود سال گذشته برگزار شود اما  به دلیل کرونا یک سال به تاخیر افتاد و در این مدت ایران موفق شد هماهنگی‌های لازم را انجام دهد و پایلیون خود را در این یک سال آماده کند.  پاویلیون ایران با اینکه یکی از ۸ طرح برتر کل پایلیون های اکسپو را داشت در حقیقت شایسته ایران نبود و آن گونه که می بایست معرف جنبه‌های فرهنگی تاریخی و تکنولوژی و نگاه به آینده و طبیعت ایران  نبود . از طرف دیگر در مقایسه با کارهایی بود که کشورهای دیگر انجام داده بودند  و با توجه  به سطح موجود در ایران و توانمندی های خاص و پتانسیل های موجود ، به شکل شایسته درآن نشان داده نشده بود.  کشورهای دیگر پکیج های بسیار کامل با هزینه های فراوانی را انجام داده بودند.  روند اجرا هم به این شکل بود که زمین در اختیار کشورها قرار می‌گرفت و در آن ساخت و ساز می کردند امکانات ویژه مورد نیاز را برای خودشان فراهم می‌کردند تا کشور خود را معرفی کند. پاویلیون ایران در این اکسپو که به شکل چهاروجهی است و هر وجه یک موضوع را دنبال می کند  در بخش مربوط به کوشش یا (موبیلیتی) قرار داشت که جزء اولین پاویلیون های نزدیک به ورودی مجموعه بود.

 طراحی ساختمان ایران به شکلی بود که بتواند معماری ما را با استفاده از سفالهای کنار هم چیده شده بازسازی و نمایش دهد. سفال هایی خاکه های ناشی از ساییده شدن آنها به هم  می بایست تداعی کننده  بخشی از فرهنگ ما  باشد . کار به این  شکل طراحی شده بود که البته همان طرح سفالی هم اجرا نشد  و بجای آن از چوب استفاده شده که بیشتر شبیه به دانه و رشته تسبیح شده بود که  ایجاد کننده یک برداشت اشتباه از موضوع در ذهن مخاطب بود .

برای طراحی نماد ایران از من دعوت شد  و از نمایشگاه بین‌المللی تهران به کارگاه من آمدند و از من خواستند نمادی را برای نصب در ورودی پاویلیون ایران  طراحی کنم.  نام اثر ( پیوند افکار و خلق آینده است)  در حقیقت تم پاویلیون و نمایشگاه ایران این جمله بود: (پیوند افکار خلق آینده) موضوعی که به سیمرغ تشبیه شد و من در یک شرایط ویژه این اثر را دریک  پروسه بسیار کوتاه در ۴۵ روزه طراحی کردم، کاری  که برای  اجرایش حداقل ۶ ماه قبل باید  به سراغم می آمدند. در نهایت در همین پروسه زمانی کوتاه کار طراحی تصویب و ماکت اولیه ساخته و با ۴ بار تغییرات اعمال شده ؛کار به درجه تایید نماینده نمایشگاه ایران در تهران قرار گرفت . در یک زمان یک ماهه یک پروسه ۶ ماهه مدیریت شد که مجبور شدیم  با استفاده از تکنولوژی کار را سریع تر جلو ببریم تا موفق شویم در یک ماه ، مرحله اجرای کار را هم به سرانجام مناسب برسانیم. کار ریخته گری برنز شد و با وزن ۳۵۰ و ارتفاع ۲ متر و ۵۰ سانتی متر کار طراحی و اجرا شد این سیمرغ تمام و کمال با طراحی خودم شکل گرفت و در اجرا و جوشکاری و ریخته گری و پتینه کاری خودم و تیمی که با من همکاری می کند ، کار را به سر انجام رساند.

برای قالب گیری ما از تکنولوژی پرینت سه بعدی استفاده کردیم تا مبحث قالبگیری حذف شود.با این شیوه کار سه روز قبل از بسته شدن درهای اکسپو تحویل داده شد . طبق قرارداد قرار بود کار موقع تحویل تسویه شود که هنوز بعد از یک ماه تسویه انجام نشده است .

در نهایت کار بسته بندی شدو هرچند شیوه آن خیلی مناسب نبود و کمی به اثر آسیب رسید ولی به محل برگزاری رسید و ما توانستیم کار را در محل نصب کنیم  اثری که در نهایت به عنوان یکی از امتیازهای پاویلیون ایران باز خورد خوبی گرفت . اگرچه در افتتاحیه کمی بی مدیریتی وجود داشت اما مورد توجه سفرای شرکت کننده و خصوصاً سرکنسولگری های قرار گرفت .

پاویلیون ایران بخش های مختلفی داشت که با گذشت زمان ، مدیریت بهتر روی آن صورت گرفت و از افت و خیز اولیه دور شد. نمایشگاه ایران دارای بخش تاریخی بخش هایتک و فناوری‌های نوین است و همچنین بخش صنایع دستی یکی دیگر از بخش های این نمایشگاه است . در بخش تجاری هم فرش ایران را نمایندگی می کرد .یک بخش استیج هم برای اجرای برای موزیسینها وجود داشت که آیین ها سنتی ایران در آن اجرا می‌شد. بخشی هم به عروسک گردانی  اختصاص یافته بود که بسیار بخش ضعیفی بود . بخش هنری  پاویلیون ایران به طرح‌های کوچک مینیاتور اختصاص یافته بود  و در کنار این فضا  بخشی هم به نمایش آثار معماری سنتی ایران  می پرداخت . در پاویلیون یک رستوران کوچک برای پذیرایی از توریست‌های این پاویلیون تعبیه شده بود و  این  بخشها پاویلیون ایران را شکل می داد  در هر حال  امیدوارم روی پاویون ایران بیشتر کار شود . 

احتمالا برای هفته شیراز هم در این مکان اجرایی داشته باشیم  در حقیقت یک سوپرایز هم داریم که من به عنوان هنرمند قرار است یک پرفورمنس چهار بعدی را روی استیج بین‌المللی ببرم  که بعد از این اجرا   این اثر در پاویلون ایران به شکل محدود تر نیز اجرا خواهد شد ؛ کاری که کانسپت آن آفرینش است  و اثری  است که سال ۹۶ در تالار حافظ به شکل محدود اجرا شد و به شکل حرفه ای و کامل  قرار است روی یکی از استیج های بین المللی اکسپو اجرا شود،  اثری که برای اولین بار در تاریخ هنر می‌توان از آن  بعنوان یک اثر چهار بعدی یادکرد.

 اواخر آذر این رویداد اجرا خواهد شد که زمان دقیق آن  به زودی نهایی خواهد شد.

اکسپو تا آخر فروردین ادامه خواهد داشت و من چند بار دیگر در آن حضور خواهم داشت و امیدوارم بتوانم در این رویداد با برگ سبزی به عنوان نماینده ایران  حضور داشته باشم و بتوانم معرف خوبی برای سطح هنر ایران در این اکسپو باشند.

آمار از اندیشکده خلیج فارس