سایت موزه تل آجری ؛ آماده بهره‌برداری به عنوان یک مقصد گردشگری می شود

بامدادخبر –در بازدید رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و با حضور مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و سرپرست ایرانی کاوش‌های باستان‌شناسی تل آجری همراه بود،  مراحل ایجاد سایت موزه تل آجری به منظور بهره‌برداری آن در صنعت گردشگری، بررسی شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر  بهروز عمرانی، معاون وزیر و […]

بامدادخبردر بازدید رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و با حضور مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و سرپرست ایرانی کاوش‌های باستان‌شناسی تل آجری همراه بود،  مراحل ایجاد سایت موزه تل آجری به منظور بهره‌برداری آن در صنعت گردشگری، بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر  بهروز عمرانی، معاون وزیر و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در رابطه با ویژگی های منحصر به فرد تل آجری، گفت : موضوع تل آجری و دروازه کشف شده در آن، مهر تاییدی بر شکل گیری شهر پارسه در آغاز دوران تاریخی هخامنشیان است .وی در ادامه گفت : بازدید از تخت جمشید می تواند از تل آجری آغاز شود تا فرهنگ ایرانی بهتر معرفی و نمایش گذاشته شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور  با بیان اینکه ، مسیری که از این محوطه تاریخی فرهنگی تا تخت جمشید طی می شود، این امکان را به گردشگران و پژوهشگران می دهد که هنر هخامنشیان را از زاویه ای دیگر ببینند و تخت جمشید را با تل آجری که قبل از آن ساخته شده، در پیوست فرهنگی مشترک بشناسند.

معاون وزیر و رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با بیان اینکه تل آجری به عنوان یک اثر  هخامنشی از جهات مختلف قابل بررسی است، گفت : بر اساس پژوهش های صورت گرفته، پیشینه نقوش آجرهای لعابدار این دروازه برگرفته از نقوش دروازه ایشتار در بابل بوده که با ساخت آن در تل آجری، پیشینه فرهنگ قدیمی  بومی سازی را در تخت‌جمشید یادآوری می شود.

وی گفت : تمامی اقدامات در حال انجام در این مجموعه تاریخی فرهنگی که قرار است بعنوان  سایت موزه به بهره برداری برسد باید به صورت کارشناسی و تخصصی پیگیری شود تا در آینده ای نزدیک شاهد تبدیل این محوطه منحصر به فرد به یک مقصد گردشگری پایدار باشیم.

در ادامه این بازدید، حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به کشفیات جدید باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی در محوطه تاریخی فرهنگی تل آجری در نزدیکی تخت جمشید، گفت : شهر پارسه به عنوان پایتخت هخامنشیان، سوالات بیشماری  را مطرح می کند که جواب آن ها نه در تخت جمشید بلکه در حریم و منظر آن است، به دلیل همین سوالات است که رویکرد باستان شناسی و حفاظت ما در طول یک دهه گذشته به سوی پهنه دشت به عنوان بخشی از منظر طبیعی و تاریخی تخت جمشید معطوف شده است و پروژه کاوش و حفاظت در محوطه تاریخی فرهنگی تل آجری بخشی از  این رویکرد جدید است.

علیرضا عسکری چاوردی، سرپرست ایرانی این پروژه بین المللی باستان شناسی، گفت: در این کاوش‌ مشترک ایرانی ایتالیائی، باستان شناسان موفق شدند اثبات کنند که احتمالا کوروش فرمان ساخت دروازه پردیس پارسه را صادر کرده است و این دروازه باشکوه در دوره فرزندش کمبوجیه به بهره برداری رسیده است.

این باستان شناس و عضو هئیت علمی دانشگاه شیراز در رابطه با ویژگی‌های دیگر این محدوده در حال کاوش، بیان کردند: این دروازه از مواد و مصالح خشت و آجر بنا شده است و سرتاسر نمای داخلی و بیرونی آن مزین به آجرهای رنگین بوده است بخش پایین و ازاره دیوارها مزیّن به گل‌های لوتوس، بدنه و نمای دیوارها مزیّن به انواع تزیینات لعابدار و رنگین از حیوانات اسطوره‌ای نمادها و سمبل‌های اعتقادی ایران باستان، هخامنشی، عیلام و بین النهرین بوده است.

عسکری چاوردی اضافه کرد: مهم تر اینکه در اتاق مرکزی کتیبه‌هایی به خط و نگارش بابلی و ایلامی وجود داشته است که در زمان بهره برداری از سایت موزه تاریخی فرهنگی تل آجری این یافته های ارزشمند به مخاطبان و گردشگران ارائه خواهد شد.

هیات باستان شناسی مشترک ایرانی ایتالیائی به سرپرستی مشترک پی یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا و علیرضا عسکری چاوردی از دانشگاه شیراز از سال ۱۳۹۰ تا هم اکنون طی ۱۰ فصل کاوش باستان شناسی، مجموعه اسناد و مدارک گسترده باستان شناسی از این محوطه کشف کردند که احتمال می رود این سایت موزه تاریخی فرهنگی منحصر به فرد در بهار ۱۴۰۰، افتتاح و به مرحله بهره‌برداری برسد.

آیین نهال کاری در پهنه های سبز محوطه میراث جهانی تخت جمشید