ایجاد شرکت مدیریت صادرات برای تقویت صادرات کالاهای فارس به عمان در دستور کار اتاق بازرگانی فارس

بامدادخبر– دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: یکی از راه ها برای حضور خوب و قوی کالاهای استان در بازار کشور عمان، تقویت صادرات از طریق شرکت های مدیریت صادرات است زیرا شرکت های مدیریت صادرات یکی از انواع واسطه های صادراتی برای تسهیل تجارت خارجی هستند. به گزارش پایگاه خبری […]

بامدادخبردبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: یکی از راه ها برای حضور خوب و قوی کالاهای استان در بازار کشور عمان، تقویت صادرات از طریق شرکت های مدیریت صادرات است زیرا شرکت های مدیریت صادرات یکی از انواع واسطه های صادراتی برای تسهیل تجارت خارجی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر ، علی عوض پور امروز سه شنبه در نخستین جلسه وبینار بررسی کالاهایی توسعه تجارت عمان با موضوع صنایع مواد غذایی که باح ضور فعالان بخش دولتی و خصوصی استان برگزار شد، بیان کرد: بازار کشور عمان چندان بزرگ نیست اما این کشور می تواند دروازه ورود کالاهای فارس به قاره آفریقا باشد لذا نیاز است صادر کنندگان و تجار و بازرگانان ما با قدرت و حرفه ای وارد بازار کشور عمان شوند.
وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت های حقوقی لازم در کشور این شرکت ها موفق نبودند افزود: حدود دو دهه است که ظرفیت قانونی برای شرکت های مدیریت صادرات دیده شده است و در سالهای گذشته سازمان توسعه تجارت برای شرکت های مدیریت صادرات جایزه و تشویق هایی در نظر می گرفت اما نقطه ضعف در این زمینه عدم در نظر گرفتن ساختار حقوقی برای شرکت های مدیریت صادرات در کشور است.
عوض پور اظهارداشت: همچنین نکته حائز اهمیت برای تسهیل تجارت استان فارس با کشور عمان، توجه به صادرات مجدد کالا از این کشور است که تجار و بازرگانان ما در بازار این کشور باید این مهم را به عنوان یک رویکرد در نظر داشته باشند.
وی اضافه کرد: تلاش می کنیم ارتباط فعالان اقتصادی استان با کشورهای مقصد صادرات از جمله کشور عمان را به صورت اعزام و پذیرش هیات تجاری و B TO B را دنبال و تقویت کنیم.
در ادامه این جلسه امید ماهرانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز گفت: در چند سال اخیر ۱۵ کشور به عنوان مقصد کالاهای صادراتی استان فارس مشخص کردیم که مسایل هر بازار را با دقت بررسی و دنبال می کنیم .
وی ادامه داد: بازار کشور عمان یکی از مقاصد کالاهای صادراتی استان فارس است که با هدف حضور پایدار و موفق کالاهای استان در این کشور، کالاهای صاراتی استان را صنعت به صنعت با جزییات بررسی می کنیم و تلاش داریم مشکلات بر سر هر صنعت را شناسایی و برای رفع آن برنامه ریزی و مسیر صادرات آن را تسهیل و هموار کنیم.
ماهرانی با بیان اینکه بررسی هر صنعت با حضور متولیان بخش دولتی و فعالان بخش خصوصی استان برگزار خواهد شد تا بتوانیم با تصمیم گیری ها و مصوبات مورد نیاز مسیر صادرات کالاها را فراهم کنیم عنوان داشت: صنعت مواد غذایی از صنایع اولویت دار استان برای صادرات به عمان است زیرا ظرفیت و پتانسیل های استان و نیاز بازار عمان به کالاهای فارس بسیار است و این یک فرصت برای استان است.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده صنایع ساختمانی، نفت و گاز و پتروشیمی از دیگر اولویت های استان برای عملیاتی کردن صادرات کالاهای استان به عمان است.
ماهرانی افزود: علاوه بر این، برای اعزام و پذیرش هیات تجاری و اقتصادی به کشور عمان و تامین زیرساخت های مورد نیاز از جمله ایجاد کنسرسیوم یا شرکت های مدیریت صادرات برای وارد فاز عملیاتی شدن صادرات کالاهای هر بخش به بازار عمان نیز آمادگی داریم.
وی بیان کرد: همچنین به دنبال ایجاد فضای نمایشگاهی برای کالاهای استان فارس در نمایشگاه های بزرگ در عمان از جمله نمایشگاه صنایع غذایی هستیم.
در ادامه این جلسه هادی حنایی دیگر عضو هیات نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس هم گفت: در خصوص موضوع مهم صادرات ایرادهایی اساسی در بخش داخلی کشور ما از جمله نقصان قوانین وجود دارد که تا برخی از رویه ها و نگاه ها به صادرات عارضه یابی و تغییر نکند، مشکلات تجارت بین الملل ما حل نخواهد شد.
وی با بیان اینکه به واسطه قوانین و دستورالعمل ها یک شبه بازارهای صادراتی صادرکنندگان تحت الشعاع قرار می گیرد و ارتباط تجار ما با طرف های تجاری کشورهای دیگر دچار خدشه می شود اضافه کرد: تجارت و صادرات نیازمند برنامه، علم و اصول است و متاسفانه ما در کشور نمی توانیم برای صادرات برنامه ریزی داشته باشیم و این یک ایراد بزرگ برای بخش خصوصی است.
حنایی ادامه داد: یکی از مسایل مهم در بحث صادرات استفاده و بهره گیری صادرکنندگان و فعالان اقتصادی از حمایت و ضمانت های صندوق ضمانت صادرات داخلی و کشور هدف است که زمینه بهره گیری از این فرصت باید برای فعالان اقتصادی ایجاد شود.
در این جلسه فعالان اقتصادی و بازرگانان فارس به پرسش و پاسخ در حوزه صادرات به کشور عمان پرداختند.