در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری دو مجموعه «دارالسلام» شیراز و «تخت فولاد» اصفهان؛

تخت فولاد اصفهان و دارالسلام شیراز دو گنجینه بزرگ و سترگ جهان هستند

بامدادخبر – معاون فرهنگی شهردار شیراز گفت: آرامستان ها سند هویت فرهنگی ما و تاریخ مکتوب گذشتگانند. از نظر تاریخی، باستان شناسی، معماری و هنر قابل توجهند، از نظر هنری مجموعه‌ای ماندگارند و نقوش پر معنایی که بر قبور آنها حک شده، بازتاب فرهنگ است. در واقع آرامستان‌ها میعادگاه ما با هزاران تن از علما […]

بامدادخبرمعاون فرهنگی شهردار شیراز گفت: آرامستان ها سند هویت فرهنگی ما و تاریخ مکتوب گذشتگانند. از نظر تاریخی، باستان شناسی، معماری و هنر قابل توجهند، از نظر هنری مجموعه‌ای ماندگارند و نقوش پر معنایی که بر قبور آنها حک شده، بازتاب فرهنگ است. در واقع آرامستان‌ها میعادگاه ما با هزاران تن از علما و مشاهیرند و سند هویت فرهنگی ما به شمار می روند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر، دکتر مرتضی جعفری در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه همکاری شیراز و اصفهان در زمینه دو مجموعه تاریخی «دارالسلام» و «تخت فولاد»، اظهار داشت: این تفاهم­نامه بسترساز پژوهش و معرفی بهتر و بیشتر این دو میراث فرهنگی است که زمان آن فرا رسیده تا همگام با یکدیگر آرامستان‌های خود را با نگاه مرگ هراسی و آشتی با فلسفه خلقت انسان، به قطب گردشگری تبدیل کنیم.
وی در ادامه افزود: با امضای تفاهم‌نامه همکاری تلاش داریم با زیباسازی، طراحی یادمان، تداوم برنامه‌های معنوی و احیای کارکردهای آیینی دارالسلام شیراز همراه با شهرداری اصفهان در معرفی تخت پولاد اصفهان ظرفیت مطالعات علمی و برگزاری تورهای گردشگری را گسترش ببخشیم.
معاون شهردار با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه در ادامه‌ی تفاهم‌نامه پیشین با عنوان مثلث گردشگری طلایی که میان شهرهای شیراز، اصفهان و یزد منعقد شد، صورت می پذیرد، بیان داشت: افزایش همکاری و هم افزایی‌های فرهنگی بین این سه شهر موجب شد تا امروز پلی برای معرفی بیشتر و بهتر بین ظرفیت‌های موجود در آرامستان‌های دارالسلام و تخت فولاد زده شود.

 آرامستان ها نماد شهر و بستر انتقال معنا هستند

دکتر عیدی رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز با حضور در این آیین گفت: تخت فولاد اصفهان و دارالسلام شیراز دو گنجینه بزرگ و سترگ جهان هم به لحاظ دفن افراد برجسته و هم ارزش هنری و نمادین محسوب می‌شوند.
دکتر عیدی به عقد این تفاهم نامه و هم‌افزایی بین دو حوزه ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: این تفاهم نامه منجر به افزایش سطح آگاهی شهروندان از این دو میراث بزرگ بشری می شود و هم از طریق مسئولیت‌های اجتماعی، انگیزه پیدا می­کنند که آن را به دیگر گردشگران بشناسانند.
وی با بیان این نکته که پیوند وسیعی بین نمادهای شهری و امنیت شهروندی وجود دارد، عنوان داشت: شهر بی نماد شهر خسته کننده است؛ شهرهای جدید ما بدون نماد هستند. در واقع یکرنگ شده‌اند و قادر به حفظ هویت خود نیستند. اگر می خواهیم شهری داشته باشیم که در آن بهزیستی فرهنگی وجود داشته باشد باید بسترساز گفتگوی نهادهای مدنی باشیم.
معاون شهردار اصفهان گورستان‌ها را از یکی نمادهای شهر، دانست، گفت: امروز علما معتقدند هرچه در حوزه مرگ اندیشی، آگاهی‌ها افزایش یابد به همان میزان نشاط اجتماعی، بهزیستی و امید به زندگی افزایش می‌یابد و برعکس هرچه مرگ هراسی افزایش یابد، آسیب ها افزایش می‌یابد، چون مردم سعی می‌کنند از یک واقعیت زندگی فرار کنند.
وی اظهار داشت: نمادهای زیبا روی سنگ‌های قبر قدیمی با روایت‌های سترگ، باعث انتقال معنا می‌شود و فرصت گفت‌وگوی بین فرهنگ ها را بیشتر می‌کنند.
این مسئول با بیان مطلب که امروز حتی در فرم و ساماندهی شهرهایمان به گورستان‌ها چندان توجهی نداریم؛ این در حالیست که حتی از بیرون آرامستان تخت فولاد، مرگ آگاهی را در فرم شهر می‌توان دید؛ افزود: از روی پل خواجو که به سمت تخت فولاد می‌رویم گویی از پل صراط عبور می‌کنیم. می توان گفت هر اصفهانی در گذشته حداقل چندین بار مرگ مجازی را تجربه می‌کرده است.
در این نشست مهندس معرک نژاد، مدیر مجموعه تاریخی تخت فولاد اصفهان نیز ضمن اشاره به شخصیت های برجسته ای که در آرامستان تاریخی تخت فولاد اصفهان آرمیده اند، گفت: برخی از این مفاخر، اصالتا شیرازی هستند و این موضوع می تواند یکی از دلایل زیبا برای عقد تفاهم همکاری میان دو شهر شیراز و اصفهان در جهت بازشناخت دو آرامستان تاریخی خود و معرفی این ظرفیت ها به دیگران باشد.
در حاشیه آیین عقد تفاهم همکاری میان سازمان های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری های شیراز و اصفهان، مهدی پارسایی، تاریخ پژوه شیرازی نیز بخشی از تحقیق و پژوهش خود را که بر روی سنگ نوشته های گورستان تاریخی دارالسلام و بررسی معنایی تاریخی، ادبی و عرفانی آنها صورت گرفته است، ارائه داد.

کاوش میراث فرهنگی دریایی کشور در ‏حوضه‌های دریای خزر، خلیج فارس و دریای مکران