شهردار شیراز در نشست خبری با اصحاب رسانه:

اقدامات انجام شده در بافت تاریخی معادل اقدامات ۴۰ سال گذشته است

بامدادخبر– یکشنبه ۲۷ تیرماه نشست خبری شهردار شیراز با اصحاب رسانه برگزار و حیدر اسکندرپور پیرامون موضوعاتی همچون انتقال مدیریت شهری، بدهی های مجموعه شهرداری در مقایسه با دوره های گذشته، پروژه های عمرانی، حمل و نقل عمومی، شهرداری الکترونیک، حفظ و احیای بافت تاریخی و باغات قصردشت، سنگفرش خیابان مشکین فام و روابط بین […]

بامدادخبریکشنبه ۲۷ تیرماه نشست خبری شهردار شیراز با اصحاب رسانه برگزار و حیدر اسکندرپور پیرامون موضوعاتی همچون انتقال مدیریت شهری، بدهی های مجموعه شهرداری در مقایسه با دوره های گذشته، پروژه های عمرانی، حمل و نقل عمومی، شهرداری الکترونیک، حفظ و احیای بافت تاریخی و باغات قصردشت، سنگفرش خیابان مشکین فام و روابط بین الملل با خبرنگاران به گفتگو نشست و پاسخگوی پرسش‌های آنان بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر شهردار شیراز در این نشست خبری اعلام کرد: براساس اسناد ثبت و حسابرسی شده، میزان بدهکاری شهرداری تا تاریخ ۳۱ شهریورماه ۹۶ بالغ بر ۴۱۷۰ میلیارد تومان بوده است که اگر این میزان را بر دلار سه هزار و ۵۰۰ تومانی آن زمان تقسیم کنیم بدهی شهرداری به میزان یک میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار می شود. شامل یک هزار و هشت میلیارد تومان تسهیلات بانکی، یک هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان بدهی پیمانکاران و یک هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان اوراق مشارکت است.

حیدر اسکندرپور افزود: هم اکنون بدهی شهرداری شیراز ۵۵۰۰ میلیارد تومان است و نسبت بدهی شهرداری فعلی به دلار ٢٢٠ میلیون دلار است.

وی گفت: در حال حاضر میزان بدهی به بانک از ۱۰۰۸ میلیارد تومان به ۲۶۰۰ میلیارد رسیده است که هزار میلیارد آن سود تسهیلات است و تاکنون حدود ۵۱۳ میلیارد تومان به بانک بابت تسویه پرداخت شده و ۵۴۹ میلیارد تومان نیز تسهیلات بانکی دریافت کرده ایم.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: تا شهریور ماه ۹۶ میزان بدهی پیمانکاران رقمی بالغ بر ۱۵۶۷ میلیارد تومان بوده و در حال حاضر این میزان ۱۲۰۳ است و نشان از تلاش ما برای پرداخت بدهی پیمانکاران دارد.

اسکندرپور بیان کرد: تا شهریور ۹۶ میزان تعهدات اوراق مشارکت ۱۵۹۹ میلیارد تومان بوده و در حال حاضر بدهی اوراق مشارکت به ۱۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است و با وجود گرفتن اوراق مشارکت جدید برای احداث خط دو مترو اما بخشی زیادی از اوراق مشارکت تسویه کردیم.

اسکندرپور با اشاره به موضوع فروش اموال در شهرداری شیراز گفت: در سال ٩۵، به میزان ٨٣٧ میلیارد تومان فروش املاک معادل ٢٣٩ میلیون دلار داشته‌ایم و در سال ٩٩ فروش اموال به ۶٣٠ میلیارد تومان معادل ۲۵ میلیون دلار رسیده است.

وی ضمن اعلام اینکه همه اسناد مالی و گزارش ها تحویل شورای ششم و مدیریت جدید شهری خواهد شد، افرود: شهرداری شیراز قدرتمند است و به راحتی می‌تواند از عهده تعهدات خود بر بیاید و به قدرت پروژه‌ها را پیش ببرد. همچنین از همه اقدامات ادوار گذشته سپاسگزارم.

شهردار شیراز همچنین در این نشست با اشاره به تشکیل دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز در هفته های آتی گفت: روال نیکویی پایه گذاری شده و اعضای دوره پنجم و مدیران شهری نشست‌هایی با متخبین مردم داشته اند و به مدیران شهری ابلاغ کرده ام که اطلاعات لازم را به اعضای دوره ششم منتقل و پاسخگوی سوالات و ابهامات آنها باشند تا در فضایی توام با تفاهم و احترام این دوره انتقال مدیریت شهری برگزار شود.

اسکندرپور با احترام به انتخاب مردم گفت: اطمینان دارم شورای ششم با استفاده از ظرفیت های خود و تجربه اندوخته پنج دوره پیشین، گام های بلندتری را برای توسعه، تعالی و آبادانی شیراز بر می‌دارند و شاهد اتفاقات بهتری در شیراز خواهیم بود.
وی افزود: با تمام توان و در کمال صداقت هر آنچه را که می‌توانم برای پیشبرد امور به شورا و شهردار جدید منتقل و علل و راهکارهای موفقیت و همچنین ناکامی ها را صادقانه تشریح خواهم کرد.

شهردار شیراز خطاب به شهروندان گفت: پس از استقرار دوره جدید مدیریت شهری و با توجه به عهدی که مبتنی بر خدمتگزاری با شهروندان بسته‌ام، گزارش کامل و مستندی را در خصوص اقدامات انجام شده ارائه می‌دهم.

وی اعلام کرد: سه سال و نیم تلاش کردم وارد مجادلات سیاسی نشوم چون معتقد هستم خدمت به مردم شیراز این است که شهرداری را از مباحث سیاسی دور نگه داریم و بگذاریم مدیریت شهری مسیر خود را برود.

شهردار شیراز با اشاره به پیشینه سیاسی خود، حضور در دفاع مقدس و همچنین انتشار مطلبی در خصوص اینکه انتخاب شهردار نباید سیاسی باشد، افزود: سیاسی بودن را امری مذموم نمی‌دانم بلکه معتقدم مدیری که می خواهد در کلانشهر شیراز مدیریت کند باید برداشت روشنی از مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، عمرانی و … داشته و پیشینه مشخصی نیز داشته باشد اما مهم این است که در شهرداری کار سیاسی نکنیم و به دنبال عمل سیاسی به نفع جریانی خاص نباشیم چون شهرداری جای کار سیاسی نیست.

وی با اشاره به تخصیص ۹۷ درصد از بودجه عمرانی سال ۹۷ به تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام اضافه کرد: در بودجه سال ۹۸ نیز مقادیر بالایی از بودجه عمرانی به اتمام پروژه های نیمه تمام اختصاص یافت و از سال ۹۹ توانستیم پروژه هایی جدید و منطبق بر رویکردهای مدیریت شهری دوره پنجم اجرا کنیم.

شهردار شیراز ضمن تشریح اقدامات انجام شده در احداث خط یک و دو مترو و تزریق بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آن گفت: از ۲۰ ایستگاه خط یک، تعداد هفت ایستگاه در این دوره افتتاح شد. همچنین به خط دو مترو به عنوان یک پروژه بزرگ نگاه کردیم. در احداث خط دو رکورد حفاری را در سال ۹۸ در سطح کشور ثبت کردیم و این یک افتخار برای شیراز محسوب می شود. می توانستیم بخش هایی از خط دو را در ماه‌های پیشین افتتاح کنیم اما اعتبارات مربوط به اوراق مشارکت هنوز به حساب شهرداری واریز نشده و در حساب بانک مرکزی است.

اسکندرپور ادامه داد: در سال ۹۲ سهم حمل و نقل عمومی در بودجه ۳.۶ درصد، در سال ۹۳ به میزان ۱۱ درصد، در سال ٩۴ قریب به ٨.۴ درصد، در سال ٩۵ بالغ بر ١١.۴۵ درصد، در سال ٩۶ به میزان ۶.٨ درصد، در سال ٩٧ شامل ٨.٢ درصد، در سال ٩٨ به میزان ١٧.۵٨ درصد و در سال گذشته ١٣.٨١ درصد بوده و بر این اساس در سال ۹۸ و ۹۹ بیشترین سهم حمل و نقل را در بودجه داشته ایم.

شهردار شیراز در ادامه خاطرنشان کرد: برای خرید اتوبوس‌ها نیز ٣٠ درصد از کل هزینه‌ها در دوره مدیریت قبلی پرداخت و مابقی در دوره فعلی تامین و با ورود این اتوبوس ها در سال ۹۷ به ناوگان اتوبوسرانی یک فرصت برای توسعه حمل و نقل عمومی در شیراز فراهم شد.

وی اضافه کرد:  ۱۰ پروژه بزرگ شهری همچون تقاطع استاد بهمن بیگی، بزرگراه مهندسین و تقاطع شهید رودکی را در سال ۹۹ و همزمان با شیوع کرونا، مشکلات اقتصادی و چند برابر شدن نرخ ارز افتتاح کردیم‌.

شهردار شیراز ادامه داد: زیرگذر گلستان تا شهریور ۹۶ به میزان ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و ۳۵ میلیارد تومان در اجرای آن هزینه شده بود و ما نیز با هزینه ای بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان پروژه را تکمیل و افتتاح کردیم.  پروژه «شهدای کشن» نیز تا شهریور ۹۶ بالغ بر ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای احداث آن هزینه شده بود و برای تکمیل آن هزینه کردیم.

اسکندرپور با ذکر مثالی در خصوص افزایش قیمت ها و تاثیر آن در اجرا و تکمیل پروژه ها افزود: به علت بالا رفتن نرخ ارز قدرت خرید شهرداری کاهش یافته، به عنوان مثال در سال ۹۶ یک رام قطار را ۲۴میلیارد تومان معادل ۶ میلیون یورو می‌خریدیم اما با نرخ کنونی دلار یک رام قطار  نزدیک به ۱۸۰ میلیارد تومان می شود و نشان میدهد که بودجه ۹۶ نسبت به هم اکنون بسیار قدرتمندتر بوده است.

اسکندرپور با تاکید بر لزوم حفظ کرامت و احترام مردم تاکید کرد: در طول سال ۱۲۰ هزار مراجعه به شهرداری انجام می شود که ۷۵ درصد مربوط به استعلامات است و ۵۶ درصد از استعلامات شهرداری نیز مربوط به استعلامات آپارتمان های مسکونی است که هم اکنون با استقرار شهرداری الکترونیک و پروژه شهروندسپاری ظرف ۴۸ ساعت شهروندان از طریق سامانه های الکترونیکی استعلام آپارتمان‌های مسکونی انجام می‌شود.

شهردار شیراز با تاکید بر اینکه باید به دنبال افزایش کیفیت زندگی در کلانشهرها باشیم، افزود: رویکرد من در مدیریت شهری نیز ارتقای کیفیت زندگی و نگاه نرم افزاری به شهر بود و در این مسیر اقداماتی همچون احیای زندگی در بافت تاریخی، احداث پارکهای ورزش و سلامت، نورپردازی در نقاط مختلف شهر، احداث پیاده راه ها، احداث پارک های موضوعی، احداث مراکز فرهنگی همچون پردیس سینمایی جوان در میدان کوزه گری را انجام دادم.

اسکندرپور در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص اقدامات انجام شده در بافت تاریخی اضافه کرد: در دهه های گذشته به بافت تاریخی شیراز توجه نشده درصورتیکه بافت تاریخی در کنار سرمایه های عظیم فرهنگی و مذهبی یک ثروت برای شیراز است، در همین راستا طی دو سال گذشته با تخصیص بودجه مناسب اقدامات فاخری انجام شد که معادل اقدامات ۴۰ سال گذشته است.

وی ادامه داد: با این اقدامات بافت تاریخی به عنوان یکی از فرصت های گردشگری شیراز شناخته و همچنین برای ساکنان آن زیست‌پذیر شده است. طی روزهای آتی افتتاح پروژه های خوبی را در این منطقه شاهد خواهیم بود.

شهردار شیراز باغات قصردشت را ریه های تنفسی شهر دانست و افزود: به گواه آمار و ارقام مستند طی سال‌های گذشته کمترین تغییر کاربری باغات را داشتیم و در گروه یک نیز هیچگونه تغییر کاربری نداشتیم. همچنین در حال احیای بخش هایی از باغات تخریب شده هستیم.

اسکندرپور در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص سنگفرش خیابان مشکین فام گفت: در طرح اولیه این خیابان محور غذا بود و تردد پیاده روی آن پیش بینی شده بود و به همین علت خشکه چینی انجام شد اما بعد به علت مخالفت شورای ترافیک، پروژه برای عبور خودروها باز شد و مشکلاتی ایجاد شد که در حال رفع این مشکلات در چارچوب قانون هستیم.

وی با اشاره به کسب افتخارات در حوزه بین الملل نیز گفت: عضویت در هیات مدیره شهرهای تاریخی جهان، عضویت در هیات مدیره متروپلیس، عقد پیمان خواهرخواندگی با نانجینگ چین، توسعه مناسبات با سازمان جهانی شهرهای پایدار هوشمند و … از جمله موفقیت های این حوزه است که موجب تبادل تجربه و انجام اقدامات مشترک با شهرهای بزرگ دنیا می شود.

شهردار شیراز همچنین اخلاق را گمشده جامعه امروز توصیف کرد و فرازهایی از نامه امام علی(ع) به مالک اشتر را یادآور شد و گفت: در فرازی از این نامه امام خطاب به مالک توصیه می‌کند که حاکم و فرمانروا و مدیر باید از دریدگی بپرهیزد و مراقب باشید وقتی مطلبی را در فضای مختلف نسبت به شخص و فردی می‌گوید، آموزه‌های دینی را رعایت کند.

حیدر اسکندرپور در انتهای این نشست خبری با تأکید بر اینکه توصیه به ارزش‌های اخلاقی و توجه و رعایت آن‌ها یک فضیلت است، افزود: هرچقدر بتوانیم رعایت اخلاق و ادب داشته باشیم، قطعاً یک توفیق الهی است.

شیراز در احیای بافت تاریخی این کلانشهر ، تلاش بسیاری کرده است