درمان مبتلایان به پارکینسون با روشی جدید در شیراز

بامداد خبر : به همت متخصصان شیرازی، شماری از بیماران مبتلا به پارکینسون، از روش‌های درمانی جدید در قطب درمانی جنوب کشور بهره‌مند شده و به این روش پاسخ مناسبی داده اند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر ، جمعی از پزشکان متخصص در شیراز با کارسازی تراشه‌هایی مبتنی بر فناوری برتر بر روی شبکه […]

بامداد خبر : به همت متخصصان شیرازی، شماری از بیماران مبتلا به پارکینسون، از روش‌های درمانی جدید در قطب درمانی جنوب کشور بهره‌مند شده و به این روش پاسخ مناسبی داده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر ، جمعی از پزشکان متخصص در شیراز با کارسازی تراشه‌هایی مبتنی بر فناوری برتر بر روی شبکه اعصاب محیطی و مرکزی بیماران مبتلا به پارکینسون، امکان بهبودی و کاهش آلام و درد در این بیماران را فراهم کردند، این فناوری اکنون تنها از سوی دو شرکت دانش بنیان آمریکایی انجام می‌شود و در انحصار است.

حبیب‌الله ذاکری، فوق تخصص کنترل و درمان درد شنبه ۲۳ مرداد در این زمینه به خبرنگاران گفت: این فناوری در حیطه کاری پزشکی نورومودلیشن می‌گنجد، متخصصین در این عرصه با تکنیک‌های مختلف تحریک اعصاب محیطی آسیب‌های منتهی به درد را کاهش می‌دهند.

او اضافه کرد: بیماران دچار پارکینسون و همچنین بیمارانی که دچار وسواس جبری هستند با بهره گیری از روش درمانی موسوم به نورومودلیشن و استفاده از تراشه‌هایی که روی اعصاب محیطی آنان کارگذاشته می‌شود میتوانند امید به بهبودی و تحمل بهتری از درد داشته باشند.

ذاکری خاطرنشان کرد: گاه آسیب‌های مغزی به علل مختلف می‌تواند ماندگار شود و بیماران ترخیص شده در بیمارستان با ICU به درجاتی نقص عصبی ماندگار داشته باشند.

او با بیان اینکه استفاده از روش‌های درمانی یاد شده که یکی از این تکنیک‌ها است در بیماران دچار پارکینسون می‌تواند مفید باشد، عنوان کرد: کارگذاری تراشه روی اعصاب محیطی این بیماران نیاز به جراحی دارد و معمولا در بیمارستان‌ها انجام می‌شود.

این فوق تخصص کنترل درد اضافه کرد: پزشکان متخصص در شیراز به کنترل درد در این بیماران کمک می‌کنند.کارگذاری محرک‌های نخاعی موضوعی است که با تحقیق و پژوهش فراوان به دست آمده و انجام این عمل در شیراز نوید بخش بهبودی بیماران پارکینسون و بیمارانی که از ضایعات عصب محیطی در رنج هستند، است.

به گفته ذاکری، متخصصان پزشکی برای کاهش آلام و دردهای این بیماران تلاش می‌کنند تا درد از محیط ضایعه به مغز منتقل نشود.

او با بیان اینکه دردهایی که با تزریق و لیزر درمانی برطرف نمی‌شود معمولا با نورومودلیشن التیام می‌یابد، گفت؛ این روش درمانی در بیمارانی که از دردهای بعد از عمل جراحی ناراحت هستند نیز تکرار و انجام شده و ثمر بخش بوده است، همچنین بیماران قطع نخاعی می‌توانند از این روش برای التیام دردهای خود بهره گیری کنند.

ذاکری در ادامه به تشریح کارکرد تحریک الکتریکی SCS به عنوان روشی برای کاهش درد، بیان کرد: این تحریک الکتریکی روشی است که در آن امواج الکتریکی ضعیفی به طناب نخاعی یا برخی از اعصاب خاص این ناحیه ارسال می‌شوند تا از رسیدن سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری شود.

کنترل و کاهش درد در کرونایی‌ها

محمد رادمهر، فوق تخصص کنترل و درمان درد و عضو انجمن جهانی درد نیز در جمع خبرنگاران از کاهش درد بعد از ابتلا به کرونا و عوارض آن به عنوان موفقیتی دیگر که حاصل تلاش پزشکان در شیراز است، یاد کرد.

او افزود: پزشکان متخصص در شیراز بدون آنکه به دنبال درآمد زایی و سود آوری باشند با تمرکز بر طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی به این دستاوردهای علمی دست یافتند.

این فوق تخصص کنترل و درمان درد با بیان اینکه دردهای ناشی از کرونا بسیار متنوع و ناشناخته است، گفت: بسیاری از بیماران با شکایت از دردهای دیسک و کمر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، اما پزشکان متخصص دریافته‌اند که برخی از این دردها ناشی از عوارض کرونا است و بیماران را به معاینات پزشکان متخصص بیماری‌های عفونی ارجاع میدهند.

به گفته رادمهر، پزشکان متخصص در شیراز با راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی دردهای ناشی از کویید ۱۹ را تشخیص داده‌اند و برای درمان آن با پژوهش و تحقیقات گسترده روش‌های علمی پیشنهاد کرده‌اند.

علی‌اصغر کریمی، متخصص داخلی هم در این باره گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ بیمار از روش‌های درمانی جدید برای بهبود درد و رسیدن به شرایط بهتر برای زندگی استفاده کرده‌اند.

او با بیان اینکه این فناوری درمانی اکنون تنها در شیراز و تهران وجود دارد و توسط پزشکان متخصص پیشنهاد می‌شود، خاطرنشان کرد: بهبودی بیماران پارکینسون و اختلال روانی وسواس جبری برآیند تحقیقات علمی است که در این عرصه انجام شده است.

کریمی همچنین با بیان اینکه همه بیماران درد را به طور یکسان احساس نمی‌کنند و حتی برخی از آن‌ها گاهی اوقات با درد شدید مواجه می‌شوند، گفت: امروزه روش‌هایی که برای کنترل درد معرفی می‌شوند در حال افزایش است به علاوه برخی از مدل‌ها به طور خودکار با حرکات بیمار تنظیم می‌شوند.

او تصریح کرد: کنترل درد می‌تواند به یک موفقیت بزرگ برای بهبود برخی از بیماری‌های مزمن تبدیل شود.

این پزشک متخصص اظهار کرد: تحریک اعصاب محیطی یک روش مقرون به صرفه برای تسکین درد است و محققان متوجه شدند که هزینه حاصل از تحریک عصبی در مقایسه با سایر روش‌های غیر جراحی موجود هزینه کمتری را به بیمار تحمیل می‌کند.

تحریک عصبی و نخاعی؛ جایگزینی برای مصرف داروهای خوراکی

کریمی با بیان اینکه تحریک عصبی محیطی و نخاعی جایگزینی برای مصرف داروهای خوراکی است، افزود: برخی از افراد به دلایل مختلف نمی‌توانند قرص بخورند و در این شرایط تحریک عصبی می‌تواند به یک روش جایگزین برای آن‌ها تبدیل شود.

او اظهار کرد: تحریک عصبی و نخاعی می‌تواند تا سالیان طولانی به تسکین درد کمک کند و بیمار نیازی به مصرف قرص یا مراجعه مکرر به مطب پزشک نداشته باشد.