گزارش عملکرد شهردار شیراز در آخرین صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز

خدمتگزاری به مردم یک افتخار است

بامدادخبر– شهردار شیراز در آخرین صحن علنی شورا  گفت : خدمتگزاری به مردم یک افتخار است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر   شهردار شیراز در آخرین صحن علنی شورای اسلامی شهر گزارش عملکردی از اقدامات انجام شده در شهرداری شیراز را از نیمه دوم سال ۹۶ تا مرداد ۱۴۰۰ ارائه داد و موضوعاتی همچون تاثیر […]

بامدادخبرشهردار شیراز در آخرین صحن علنی شورا  گفت : خدمتگزاری به مردم یک افتخار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بامداد خبر   شهردار شیراز در آخرین صحن علنی شورای اسلامی شهر گزارش عملکردی از اقدامات انجام شده در شهرداری شیراز را از نیمه دوم سال ۹۶ تا مرداد ۱۴۰۰ ارائه داد و موضوعاتی همچون تاثیر افزایش نرخ ارز بر پروژه های شهرداری، پروژه های افتتاح شده، بافت تاریخی، تکریم شهروندان و ارائه خدمات الکترونیک، ایمنی شهر و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را تشریح کرد.
افزایش نرخ ارز و مصالح و تاثیر آن بر اجرای پروژه های شهری

شهردار شیراز با بیان اینکه تغییرات مکرر نرخ ارز فرصت برنامه ریزی بلند مدت را از شهرداری گرفت، افزود: این تغییرات روی اجرای پروژه های شهرداری نیز تاثیر گذاشت به عنوان مثال در سال ۹۹ بسیاری از پیمانکاران به علت افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش نرخ مصالح و خدمات خواستار اختتام پیمان بودند.
حیدر اسکندرپور تشریح کرد: در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۶ نرخ خرید قیر ۸ برابر، شن ۱۲ برابر، سیمان ۵.۵ برابر، کابل ۱۰ برابر، کرایه ماشین آلات سنگین ۷ برابر و دستمزدها حدود ۵ برابر شده است. این اعداد نشان می دهد که مجموعه شهرداری با چه شرایط سختی برای اجرای پروژه های عمرانی روبرو بود.
وی با طرح این پرسش که آیا به نسبت متوسط ۷ برابر شدن هزینه ها درآمد شهرداری نیز طی سالهای اخیر ۷ برابر شده است، گفت: به نسبت این تورم بودجه شهرداری باید در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان تنظیم می شد تا قدرت آن برای انجام پروژه های عمرانی و تعهدات شهرداری به اندازه سال ۹۶ باشد.
شهردار شیراز ادامه داد: با وجود افزایش نرخ ارز و هزینه های شهرداری اما توانستیم با برنامه ریزی منسجم اقدامات خوبی در حوزه های مختلف داشته باشیم.
افتتاح ۱۱ پل و تقاطع از نیمه دوم سال ۹۶ تاکنون

اسکندرپور با اعلام اینکه از نیمه دوم سال ۹۶ تاکنون تعداد ۱۱ تقاطع و پل را احداث و افتتاح کردیم، افزود: از جمله این پروژه ها می توان به تقاطع شهدای کشن (امیرکبیر – رحمت – مطهری)، تقاطع شهدای انقلاب (جوادیه)، تقاطع شهید رودکر (همت – کمربندی)، امتداد زیرگذر گلستان، تقاطع استاد بهمن بیگی، تقاطع شهیدان یغمور (باهنر – کمربندی)، زیرگذر جنوبی شهید فخری زاده (علی بن حمزه ع)، تقاطع غیرهمسطح چپگرد دکتر خدادوست (چپگرد صدرا)، چپگرد دلگشا، بزرگراه مهندسین، تقاطع مولوی و ساماندهی و بهسازی بولوار خلیج فارس (فاز یک) اشاره کرد.
وی ادامه داد: هم اکنون ۲۵۴ پروژه در شیراز در حال اجراست که می توان آنها را تا پایان سال به بهره برداری رساند.
شهردار شیراز در خصوص پروژه بزرگراه سردار شهید سلیمانی گفت: سه و نیم کیلومتر این پروژه احداث شده بود و ۶.۵ کیلومتر آن را در این دوره احداث کردیم و حتی قسمت هایی از پروژه آسفالت نیز شده است. هم اکنون در قسمتی که با ریزش کوه روبرو بودیم و در قسمتی که جهت جلوگیری از تخریب باغات اقدام به حفر تونل کردیم، کار در حال انجام است و امکان بهره برداری از آن تا ماه آینده وجود دارد.
اسکندرپور اضافه کرد: این پروژه میزان تملک سنگینی داشت که انجام نشده بود و توانستیم با همکاری مشترک دادستانی، نیروی انتظامی، مردم و با پشتیبانی مصوبات شورا تملک پروژه را انجام دهیم.
این مسئول شهری در خصوص اجرای آسفالت که یکی از خواسته های شهروندان است، گفت: در سالهای گذشته متوسط اجرای آسفالت به میزان یک میلیون متر مکعب در سال بوده اما به استناد آمار در این دوره با وجود افزایش چند برابری نرخ قیر میزان ۹ میلیون مترمکعب آسفالت در شهر اجرا شده است.
وی احداث ۱۷ بوستان، ۱۹ سالن سرپوشیده ورزشی و فرهنگسرا و ۱۱.۵ کیلومتر پیاده راه از جمله دیگر اقدامات این حوزه است.

تلاش جهت ایمنی شهر در برابر سیلاب

شهردار شیراز با اشاره به اقدامات شهرداری برای دفع آبهای سطحی گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ اقدامات خوبی در لوله گذاری و ایجاد کانالها انجام دادیم. از جمله اجرای ۴۵ کیلومتر لوله کاراگیت و سرپوشیده کردن کانال های روباز سطح شهر که نشان می دهد توانستیم ۹۰ درصد از برنامه پنج ساله که در آن ۵۰ کیلومتر لوله گذاری پیش بینی شده را محقق کنیم. همچنین ۴۴ کیلومتر لوله بتنی را اجرا کردیم که رشدی ۲۶۰ درصدی نسبت به برنامه پنج ساله دارد و برابر با اقدامات این حوزه به صورت متوسط در هشت سال است.
اسکندرپور ادامه داد: همچنین هفت بند تاخیری جهت کنترل سیلاب شهری احداث کرده ایم.
وی اضافه کرد: مدل بارش در دنیا و به تبع آن در شیراز تغییر کرده و با توجه به شدت بالای باران در فصل بهار شهرداری باید پنج برابر دیگر در سطح شهر لوله گذاری کند که عملا امکانپذیر نیست. بنابراین باید اقداماتی در حریم شیراز توسط سازمان های متولی همچون آب و جهاد کشاورزی انجام شود و روان آب ها را پیش از رسیدن به شهر کنترل کنند.

ارتقای کیفیت زندگی شهروندان با افزایش بودجه حوزه خدمات شهری

شهردار شیراز با بیان اینکه رویکرد شهرداری ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بود، افزود: درست اداره کردن شهر در حوزه خدماتی باعث افزایش رفاه و ایجاد رضایتمندی بین شهروندان می شود و ارتقای کیفیت زندگی در این حوزه به معنای ارائه خدمات به موقع و با توجه به نیاز شهروندان است.
این مسئول شهری خاطرنشان کرد: در این راستا بودجه حوزه خدمات شهری را متناسب با افزایش نرخ ارز حدود هشت برابر کردیم چون نمی توان خدمات شهر همچون جمع آوری پسماند و آتش نشانی را معطل کمبود بودجه کرد.
اسکندرپور با اعلام اینکه شیراز اکنون مشخصه تمیزترین شهر بین کلانشهرهای کشور را دارا است، گفت: در سال ۹۶ تناژ پسماند تر تولید شده در شیراز روزانه یک هزار و ۹۸ تن و در سال ۹۹ این میزان با وجود الحاق شهرک ها و روستاهای اطراف به حوزه خدماتی شیراز به میزان متوسط روزانه یک هزار و ۲۴ تن کاهش یافت. همچنین تناژ پسماند خشک در سال ۹۶ حدود ۳۱ هزار تن و در سال ۹۹ حدود ۳۷ هزار تن بوده که به معنای موفقیت فرهنگسازی در این حوزه و افزایش تفکیک از مبدا بوده که می تواند برای شهرداری درآمد پایدار ایجاد کند.
وی در خصوص بهبود خدمات رسانی در حوزه آتش نشانی و ایمنی شهر گفت: در سال ۹۶ زمان رسیدن به محل حادثه پنج دقیقه و ۳۵ ثانیه بود که این میزان در سال ۱۴۰۰ به عدد چهاردقیقه و ۲۵ ثانیه کاهش یافت.
شهردار شیراز ادامه داد: از جمله اقداماتی که باعث کاهش زمان رسیدن به محل حادثه شد می توان به ارتقای نرم افزارها، افزایش تعداد نیروها (افزودن ۱۷۰ نیروی جدید به مجموعه آتش نشانی)، افزایش تعداد ایستگاه ها از ۱۹ عدد به ۲۴ ایستگاه و استقرار خودرو در زمان های پیک ترافیک در نقاط مختلف شهر اشاره کرد.
وی با بیان اینکه پنج ایستگاه جدید آتش نشانی نیز در دست احداث است، افزود: به منظور افزایش ایمنی شهر و شهروندان بودجه سازمان اتش نشانی  در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۶ حدودا ۱۰ برابر شده است.
کاهش سهم بودجه از محل وام و فروش چهار مرحله اوراق مشارکت

شهردار شیراز در خصوص اقدامات حوزه مالی و اقتصادی گفت: طی سال های گذشته شهرداری در زمینه تفریغ بودجه و حسابرسی عقب بود اما در حال حاضر این امر به روز شده و تا پایان سال ۹۹ حسابرسی صورت گرفته است. با توجه به این موضوع حالا می توانیم برای اولین بار در شهرداری حسابرسی ضمنی انجام دهیم و در سال ۱۴۰۰ بودجه را به صورت سه ماهه بررسی کنیم که گامی مهم برای شفافیت، مدیریت هزینه ها و مدیریت تحقق بودجه است.
اسکندرپور با اشاره به کاهش سهم بودجه از محل وام افزود: به طور متوسط سهم تسهیلات در بودجه را از ۳۲ درصد به ۲۰ درصد کاهش دادیم و تعهدات جدید برای شهرداری ایجاد نکردیم.
این مسئول شهری خاطرنشان کرد: فروش اموال از ۱۸ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافته و کل فروش در قالب مزایده و تهاتر طی این چهار سال ۱۳۰۰ میلیارد بوده که نسبت به بودجه که بیش از هشت درصد بودجه چهار ساله می شود.
وی اعلام کرد: طی این دوره ترک تشریفات در شهرداری را ۵۰ درصد کاهش دادیم و تلاش کردیم ترک تشریفات به حداقل برسد.
اسکندرپور اضافه کرد: تسهیلات دوره های گذشته با نرخ سود ۲۸ درصد و ۳۲ درصد گرفته شده بود و ما برای بازپرداخت این وام ها اقدام به گرفتن تسهیلات جدیدی با نرخ سود ۱۸ درصد کردیم و در این زمینه به نفع شهرداری عمل کردیم. همچنین توانستیم در چهار مرحله حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جدید بگیریم.
نگاهی دوباره به بافت تاریخی، ثروت غنی شیراز

شهردار شیراز با اعلام اینکه بافت تاریخی را به یک فرصت گردشگری جدید برای شیراز تبدیل کردیم، گفت: در این راستا گذرهای ارزشمند بافت همچون نارنجستان، هفت پیچ، سنگ سیاه، امامزاده زنجیری و … را مرمت و احیا کردیم و همچنین به سمت محله محوری رفتیم و محله های تاریخی سنگ سیاه، درب شاهزاده، لب آب، میدان شاه، سردزک و درب مسجد را مرمت و بازآفرینی کردیم تا برای مردم ساکن در بافت نیز شرایط زندگی بهتری فراهم شود.
وی ادامه داد: با ابزار قهریه نمی توان ناهنجاری های موجود در بافت را از بین برد، بنابراین سعی کردیم زندگی در بافت جاری شود و به هر میزان که در بافت به سمت مرمت، احیا و بازافرینی حرکت کردیم، ناهنجاری ها نیز کاهش یافت.
اسکندرپور عنوان کرد: با افزایش چند برابری بودجه بافت تاریخی شاهد اجرای پروژه های مختلف در آن بودیم. در سال ۹۶ تعداد ۱۵ پروژه، سال ۹۷ تعداد ۱۸ پروژه، سال ۹۸ تعداد ۲۳ پروژه، سال ۹۹ تعداد ۵۳ پروژه و در سال جاری ۸۵ پروژه در بافت تاریخی فرهنگی شیراز در حال اجراست.
وی ضمن اشاره به اینکه ۵۰ هکتار از بافت تاریخی شیراز مرمت و احیا شده، افزود: با انجام این اقدامات هم اکنون زندگی به بافت تاریخی بازگشته و این یک ثروت برای توسعه گردشگری شیراز است.
ایجاد سامانه ها و ارتقای کیفی خدمات شهرداری

شهردار شیراز با اشاره به اقدامات حوزه برنامه ریزی گفت: در این حوزه سعی شده با ایجاد سامانه ها، برنامه ها و اسناد بالادستی شاهد ارتقای کیفیت خدمات شهرداری باشیم. کاری که در سالهای گذشته در شهرداری به صورت سنتی انجام می شد.
اسکندرپور تدوین برنامه ۲۰ ساله و برنامه پنج ساله از جمله اقدامات این حوزه برشمرد و افزود: پیاده سازی سامانه های برنامه و بودجه، PMIS با دوازده زیر سیستم، مدیریت اطلاعات GIS، پلتفرم شهروندی سرو شیراز، فاز سوم شهروندسپاری، نقشه جدید شهر هوشمند، سامانه شفیفت، سامانه حمل بار و … از جمله این اقدامات است.
حفظ کرامت شهروندان با ارائه خدمات الکترونیک

اسکندرپور با اشاره به اینکه در حوزه شهرسازی اقدامات خوبی در این دوره انجام شده است گفت: با وجود شیوع کرونا خدمات شهری حتی یک ساعت در شیراز تعطیل نشده است.
وی ادامه داد: از سال ۹۶ تاکنون به میزان ۱۲ هزار و ۹۸۵ عدد پروانه ساختمانی صادر شده که مشاهده این روند نشان از رونق ساخت و ساز و تولید شغل در این شهر دارد.
شهردار شیراز با اشاره به اقدامات انجام شده برای فراهم کردن منبع درآمد آینده شهرداری گفت: تعیین تکلیف ۳۲۰ هکتار از اراضی ذخیره شهری و الحاق ۱۱۳ هکتار زمین از حریم به محدوده شهری ثروتی برای آینده شیراز محسوب می شود.
این مسئول شهری گفت: حفظ کرامت شهروندان برای ما مهم بود و در همین راستا خدمات الکترونیک شهرداری را گسترش دادیم و با پاسخ الکترونیک به استعلام آپارتمان های مسکونی توانستیم ۵۶ درصد از مراجعات شهروندان را به شهرداری کاهش دهیم. همچنین زیرساخت الکترونیکی شدن خدماتی صدور پروانه ساختمانی و پایانکار نیز فراهم شده و می تواند در یکی از مناطق به صورت پایلوت شروع شود.
اسکندرپور افزود: مطالعات سند راهبردی زندگی پیاده در شهر نیز انجام شده و معتقدم با توجه به توسعه زندگی آپارتمان نشینی این امر نیاز امروز شیراز است. با توجه به این سند شهرداری مکلف است فضاهای شهری و پروژه های مختلفی را اجرا کند.
حمل و نقل ویترین اقدامات شهرداری است

شهردار شیراز اعلام کرد: برای ارائه حمل و نقل ارزان، ایمن و راحت برای شهروندان اقداماتی همچون خرید و اضافه کردن ۱۸۵ دستگاه اتوبوس در سال ۹۷ و ۵۰ دستگاه اتوبوس در سال جاری انجام دادیم. همچنین به منظور تکریم جانبازان و معلولان تعداد پنج دستگاه ون مناسب سازی شده در سال ۹۹ و چهار دستگاه در سال ۱۴۰۰ به چرخه حمل و نقل عمومی شیراز اضافه شده است.
وی با اشاره به تکمیل خط یک مترو در این دوره و برداشتن گام های بزرگ در احداث خط دو مترو گفت: با تلاش شبانه روزی در خط دو مترو هم اکنون عملیات ریل گذاری از ایستگاه قهرمانان تا ایستگاه امیرکبیر و سیستم برق بالاسری از ایستگاه قهرمانان تا ایستگاه دولت به صورت کامل انجام شده است و با پشتیبانی ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فاز نخست این پروژه می تواند تا پایان سال به بهره برداری برسد.
تلاش برای تعالی فرهنگ و هنر شیراز

اسکندرپور اقدامات حوزه فرهنگی و هنری را برشمرد و گفت: راه اندازی فرهنگسرای مجازی، تالیف ۲۰ عنوان کتاب با نام کتاب شیراز در حوزه مشاهیر فرهنگی، هنری و ادبی، ۲۳ عنوان کتاب با نام نقش ماندگار با محوریت شاخص های هویتی، تمدنی، تاریخی و ..، چاپ چهار عنوان کتاب در زمینه فرهنگ و هنر، تولید هفت مستند فاخر مکتب فرهنگی و هنری شیراز، تولید ۶ آلبوم و چهار تک قطعه موسیقی با رویکرد احیای موسیقی محلی و گویش شیرازی، اجرای برنامه های ویژه و فاخر در هفته دفاع مقدس با رویکرد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از جمله اقدامات در حوزه فرهنگی و هنری است.
وی افتتاح دو سرای محله و تولید چهار جلد کتاب آموزش مهارت های اجتماعی، اجرای پنج دوره نمایشگاه دست آفرین با رویکرد توانمند سازی زنان محلات، افتتاح دبیرخانه شهر خلاق و برگزاری رویدادهای مربوطه، تولید ده عنوان کتاب در حوزه گردشگری، عقد تفاهم نامه همکاری طلایه داران گردشگری، راه اندازی و تجهیز پنج سالن توپی و غیر توپی، تجهیز و بهسازی پنج زمین چمن در مناطق از جمله اقداماتی انجام شده در حوزه اجتماعی، گردشگری و ورزشی برشمرد.

شیراز، شهری در عرصه بین المللی
شهردار شیراز با اشاره به کسب افتخارات در حوزه بین الملل نیز گفت: عضویت در هیات مدیره شهرهای تاریخی جهان، عضویت در هیات مدیره متروپلیس، عقد پیمان خواهرخواندگی با نانجینگ چین، توسعه مناسبات با سازمان جهانی شهرهای پایدار هوشمند و … از جمله موفقیت های این حوزه است که موجب تبادل تجربه و انجام اقدامات مشترک با شهرهای بزرگ دنیا می شود.
وی از اضافه شدن پنج شهر خارجی به شبکه شهرهای دوست و خواهرخوانده شیراز طی چهار سال اخیر خبر داد و گفت: تا سال ۹۶  شیراز با دوشنبه تاجیکستان، نیکوزیا قبرس، چونگ چینگ چین، وایمار آلمان و پچ مجارستان رابطه خواهرخواندگی و با  غازی آنتپ ترکیه تفاهم نامه همکاری داشته که با پیگیری ها و اقدامات انجام شده علاوه بر تلاش برای احیا و تعمیق روابط پیشین، با نانجینگ چین تفاهم نامه خواهرخواندگی و با درسدن آلمان و نووی ساد صربستان  پایتخت فرهنگی اروپا در ۲۰۲۲ تفاهم نامه همکاری امضا کرده ایم.

اسکندرپور اضافه کرد: علاوه بر این پیش نویس تفاهم نامه همکاری با فلورانس در سطح شهرداران دو شهر و بوگوتا پایتخت کلمبیا و از شهرهای مهم فرهنگی اسپانیولی زبان در سطح معاونین فرهنگی آماده شده و پس از طی مراحل لازم از جانب طرفین در آینده نزدیک امضا می شود.

شهردار شیراز افزود: کسب کرسی در هیات مدیره متروپلیس که دبیرخانه آن در بارسلون واقع شده، همچنین کسب کرسی در هیات مدیره اتحادیه شهرهای تاریخی جهان که دبیرخانه آن در کیوتو قرار دارد و عضویت و ایفای نقش فعال و پویا در سازمان شهرهای هوشمند پایدار حاکی از عملکرد مطلوب در حوزه سازمان های بین المللی است.

خدمتگزاری به مردم یک افتخار است

حیدر اسکندرپور ضمن تشکر از همراهی رییس و اعضای شورای اسلامی دوره پنجم گفت: خدمتگزاری به مردم امری‌ست که در آموزه های دینی بر آن بسیار تاکید شده است و افتخار میکنم به اینکه در کنار مجموعه شهرداری ایامی را خدمتگزار مردم بودم و اگر کوتاهی شده، حلالیت می طلبم.
شهردار شیراز در انتها گفت: شان مردم شیراز اقداماتی فراتر می طلبد و اطمینان میدهم که تلاش کردیم حقوق مردم و شهرداری رعایت شود، در این مسیر حقوق عامه را به حقوق خواص برتر دانستم. همچنین در مسیر خدمتگزاری به مردم همکاران شهرداری خوش درخشیدند تلاش کردند و زحمت کشیدند و از همه آنها سپاسگزارم.